Voorals nog alleen op dure sportauto's als Bugatti en Ferrari.
Audi is bezig met haar duurdere auto's uit te voeren met dit soort remmerij, op termijn zal dit soort remmen zijn weg vinden naar elk automerk.
Vanoudsher loopt de tuningwereld voor op, dus ga er maar van uit dat je betaalbare sets binnen afzienbare tijd kunt kopen!
Als er nieuwe blokken en schijven op de 'ride' zitten is het zaak deze op de juiste manier te laten wennen.
Een coureur voelt zelf het beste waar de meeste remkracht heen moet. Via een draaiknop kan de verdeling simpel aangepast worden. In droge weers condities is het noodzakelijk zoveel mogelijk remdruk op de voorste wielen te hebben.
Je kent het wel; je rijdt op een opstopping af en iedereen gaat opeens vol in de remmen. Niet ondenkelijk dat er dan iemand niet goed oplet en voor dat je het weet heb je een kop-staart botsing.
Niet alleen in bovenstaande voorbeeld bestaat de kans op een kop/staartbotsing. Ook voor het stoplicht, of als het zicht slecht is heb je te maken met een vergrote kans op een aanrijding. Via de Brake Alert laat je achterliggers duidelijk zien hoe hard jij remt. Hoe harder je remt hoe sneller het 3e remlicht gaat flikkeren. Hierdoor is de kans groter dat de achterligger je eerder ziet en dus voorkom je een potentiele aanrijding...
Remklauwen
Als je grotere remklauwen hebt, dan heb je meer zuigers (pots). Er zijn 2-pots, 4-pots, 6-pots en 8-pots remklauwen. Hoe meer zuigers je hebt, hoe groter de remschijven die je kunt monteren. En dat betekent uiteraard een flinke boost voor je rem-performance. Het is echter meestal geen optie om alleen de remklauwen te vervangen, omdat de remschijven dan waarschijnlijk niet meer passen.
Wil jij echt het allerbeste? Kies dan voor een professionele (en prijzige) big brake kit. Een tikkeltje te duur? Ga dan voor een imitatie en monteer een strakke remklauw cover set! Remklauw covers worden ook wel brake caliper covers genoemd. Hiermee geef je je wieltjes een snelle en uiterst goedkope facelift!
Rembekrachtiger
Na een kijkje onder de motorkap vind je de rembekrachtiger snel. Het is het zwarte ronde geval dat aan het einde van het motorblok.
Via een stang staat deze in verbinding met het rempedaal. Rem bekrachtigers zijn aan het schutbord gemonteerd. Het schutbord is de afscherming tussen het motorcompartiment en de binnenkant van de auto. Zonder rembekrachtiging wordt remmen loodzwaar!
Vooral kleinere 'bommetjes opwielen' zijn vaak uitgevoerd met een trommelremsysteem op de achterwielen. De voorwielen worden wel geremd door schijfremmen. Van die roestige trommelrem wordt je niet vrolijk, dus ga je de trommel verven. Met onze tips gaat dat helemaal goed komen!
Vaak zien de trommels er na verloop van tijd grijs en grouw uit. Zonde, met een likje verf maak je er zo wat mooi's van!
Bij trommels is gelukkig geen demontage nodig. Krik de achterkant op, zet er assteunen onder en haal de wielen eraf Ga nu aan de slag met de staalborstel en schuurpapier (om het oppervlak glad te krijgen). Spuit daarna de remmenreiniger op en wrijf alles goed schoon.