Archief voor 'Remmen onderhoud'
Velgen reinigen in 8 stappen: onze tips & tricks!
Gepost op 28-05-2014
door
Mart
in
Remmen,
Remmen onderhoud
Een goede velgenreiniger is noodzakelijk om je velgen mooi schoon te krijgen. Hardnekkig remstof is op geen enkele andere manier te verwijderen en het is juist remstof die het grootste gevaar vormt voor je velgen. Dit verbrande remslijpsel, dat van de remschijf en de remblokken wordt geslepen bij iedere rembeurt, is loeiheet en brandt zich vast in het oppervlak van je velgen. Verwijderen is een lastige klus, maar bittere noodzaak: anders ben je veel geld kwijt aan dure reparaties. Wij geven je het stappenplan om je velgen weer zo goed als nieuw te krijgen!
Velgen reinigen in wasstraat?
Onze advies: niet doen! Je velgen reinigen bij de wasstraat is verre van ideaal. Een goede velgenreiniger is namelijk een uiterst krachtig middel; de inwerkingstijd mag onder geen beding overschreden worden. In de wasstraat kan het zo zijn dat je zo lang moet wachten dat de inwerkingstijd van de eerste band die je onder handen hebt genomen veel langer is dan die van de laatste.
In het ergste geval kan het middel zelfs gaan indrogen, met alle gevolgen van dien. Beter dus om deze klus thuis op je te nemen of op een andere geschikte waslocatie. Zo heb je alle tijd en ruimte om de klus tot een goed einde te brengen. Je velgen zullen geen schade oplopen!
Zo maak je velgen niet goed schoon! Enkel met de juiste velgenreiniger maakt je velgen weer zo goed als nieuw!
Remklauw reviseren? Lekke remcilinder vaak oorzaak!
Gepost op 02-01-2014
door
Mart
in
Remmen,
Remmen onderhoud
Heb je last van piepende remmen of is je remvloeistof binnen de kortste keren op? Dan is er vast iets is mis met je remklauwen. Roestvorming is een veel voorkomend probleem bij remklauwen en de andere gedeeltes van een rem. Het is dan de hoogste tijd om dit te reviseren. Je kunt dit uitbesteden maar je kunt dit ook gemakkelijk zelf doen als je hier onze handleiding leest.
Remklauw reviseren
Wellicht heb je het zelf weleens gemerkt tijdens het remmen: je auto komt veel minder snel tot stilstand dan je gewent bent. Een typisch voorbeeld van verminderde remkracht. Dit kan komen doordat een van je remklauwen langzaam vast is gaan zitten. Hierdoor kan je auto tijdens remmen scheef gaan trekken.
Soms wil hard remmen nog weleens helpen, maar als dit ook niet meer de oplossing is, dan weet je hoe laat het is: de hoogste tijd voor een remklauw revisiesetje. Want zelf je remklauw reviseren is ten eerste een eenvoudig klusje en ten tweede bespaar je enorm op de kosten van een geheel nieuwe remklauw.
Een nieuwe remklauw is namelijk een flinke greep in je budget terwijl het net zo gemakkelijk is om zelf even de handen uit de mouwen te steken.
Deze remklauw is duidelijk aan revisie toe!
Trommelrem tips: slijtage en onderhoud nader bekeken
Gepost op 23-09-2013
door
Mart
in
Remmen,
Remmen onderhoud
Trommelremmen komen we alleen nog bij langzamere en kleine auto's tegen. Deze worden dan enkel op de achterwielremmen toegepast. In dit artikel informeren we je hoe een trommelrem werkt en demonteert. Ook vertellen we je hoe je ze controleert op slijtage en lekkage. We hebben ook de voor,- en nadelen van de trommelrem bekeken ten opzichte zijn grote broer; de schijfrem. Kortom, na dit artikel ben jij ook een trommelrem-goeroe!
Werking trommelremmen
Trommelremmen voor auto's wekken de remkrachten op aan de inwendige oppervlakte van een remtrommel (inwendige remschoenen). Ze worden bij auto's alleen op de achterwielen toegepast. Van deze remsoort zijn er zeer veel varianten die zich ten aanzien van functie en werking gedeeltelijk duidelijk van elkaar onderscheiden. Het vaakst wordt in de auto de 'simplexrem' toegepast. Trommelremmen vereisen ofwel een mechanisch-handmatig of automatisch bijstellen.
Niet te missen: een licht verroeste trommelrem
Kromme remschijven: onveilig en irritant!
Gepost op 10-04-2013
door
Mart
in
Remmen,
Remmen onderhoud
Trilt je stuur of rempedaal tijdens het remmen? Of hoor je vreemde geluiden als je remt? Check meteen of je kromme remschijven hebt! Kromme remschijven gaan ten koste van je veiligheid en je comfort tijdens het rijden. Wat kun je doen om te voorkomen dat je remschijf krom trekt? En wat doe je als het leed al geschied is?
Kromme remschijven
Normaal gesproken werken je remblokken en remschijven perfect samen. Komt er een kink in de kabel, dan kun je dat meestal goed merken. Natuurlijk zijn we altijd gespitst op problemen met ons remsysteem, omdat het tot stilstand kunnen brengen van je auto essentieel is voor jouw veiligheid op de weg. En voor die van de andere weggebruikers. Houd je remmen dus goed in de gaten en wees alert op kromme remschijven.
Als je remschijf krom is, dan kun je dat merken doordat je stuur en/of rempedaal trilt tijdens het remmen. Ook kun je daar piepende of knarsende geluiden bij horen. Naast onveilig zijn kromme remschijven ook nog eens erg storend.
Remschijven: essentiële onderdelen van je auto!
Remmen ontluchten kan op twee manieren
Gepost op 30-03-2012
door
Mart
in
Remmen,
Remmen onderhoud
Als de remmen leidingen gedemonteerd zijn geweest komt er lucht in de remleidingen. Al deze lucht dient uit het remsysteem gepompt te worden. Hierdoor ontstaat er weer een hard en goed doseerbaar pedaal. Remmen ontluchten moét goed gebeuren. Het kan via een rem-ontluchtingsapparaat of via het rempedaal.
Remmen ontluchten auto
Na het loshalen van
remleidingen dringt er direct lucht in de remleidingen. In een auto remsysteem zit normaal alleen
remvloeistof, als je op de rem trapt wordt de druk in de leidingen verhoogt. Dit zorgt er voor dat de remblokken tegen de remschijven gedrukt worden, en je afremt.
Ontluchten is dus eigenlijk niets meer dan het er uit persen van lucht uit het hydraulische circuit.
Remmen ontluchten: zorgvuldigheid is gewenst.
Voorkom en verhelp piepende remblokken zo!
Gepost op 16-03-2012
door
Mart
in
Remmen,
Remmen onderhoud
80% van piepende remmen wordt veroorzaakt door onjuiste montage of het niet goed inremmen van de je nieuwe remmenset. Lees hier hoe je
de remmen weer piepvrij maakt.
Piepende remmen
Ga bij een rally kijken en dan hoor je pas echt wat piepende remmen zijn. Prestaties gaan daar voor comfort.
Rustig de tijd nemen om het zaakje in te remmen is er niet, dus hoor je regelmatig 'hiieeeehhh' herrie van de remmen afkomen. Op de openbare weg is dat een andere zaak, daar is het vervelend. Rijd niet te lang door als de remmen aan het piepen zijn. Ze worden er nl. niet beter van!
Piepende remmen? Laat deze dan direct controleren.
Goed inremmen verlengt levensduur auto remmen
Gepost op 03-03-2012
door
Mart
in
Remmen,
Remmen onderhoud
Goed inremmen is van essentieel belang. Of je nu een nieuwe big brake kit gaat nemen of of alleen nieuwe remblokken en/of nieuwe remschijven hebt gekocht . Na goede 'inwerkperiode' zal je remmerij langer meegaan. Ook het pedaal gevoel zal verbeteren.
Inremmen: doe het goed!
Het is natuurlijk zonde van je geld als je een dure
remmen-upgrade hebt gedaan en vervolgens niet de optimale werking uit de stoppers haalt. Door een goede inwerkperiode haal je meer uit je autoremmen.
Nieuwe remmen inrijden
Als er nieuwe blokken en schijven op de 'ride' zitten is het zaak deze op de juiste manier te laten wennen.
Inremmen doe je op een rustige weg.
Rembalans: de meeste remkracht op de voorremmen!
Gepost op 02-03-2012
door
Mart
in
Remmen,
Remmen onderhoud
Voor de de ciruitrijders zal het bekend in de oren klinken, het aanpassen van de rembalans van de auto. Via de rembalans wordt het mogelijk het remgedrag van de auto volledig aan te passen. Met name in natweer condities is het instellen van de rem-balans zeer wenselijk.
Rembalans
Als je zelf de remverdeling gaat aanpassen zit je in 95% van de gevallen in een race,- of rally auto.
Een coureur voelt zelf het beste waar de meeste remkracht heen moet. Via een draaiknop kan de verdeling simpel aangepast worden. In droge weers condities is het noodzakelijk zoveel mogelijk remdruk op de voorste wielen te hebben.
Rembalans staat bij droog weer eigenlijk alleen op de voorwielen.
Rembekrachtiger: versterkt 3 a 4 keer de remdruk
Gepost op 02-02-2012
door
Mart
in
Remmen,
Remmen onderhoud
Het remsysteem van een auto bestaat uit circa 11 aspecten. Hier lees je alles over
autoremmen. We zoomen nu verder in op de rembekrachtiger. Wat, en vooral hoe werkt het rembekrachtiging systeem van een auto?
Rembekrachtiger
Na een kijkje onder de motorkap vind je de rembekrachtiger snel. Het is het zwarte ronde geval dat aan het einde van het motorblok.
Via een stang staat deze in verbinding met het rempedaal. Rem bekrachtigers zijn aan het schutbord gemonteerd. Het schutbord is de afscherming tussen het motorcompartiment en de binnenkant van de auto. Zonder rembekrachtiging wordt remmen loodzwaar!
Zonder rembekrachtiger wordt remmen ondoenlijk.