Home Motor Tuning Interkoelers

Grotere intercooler monteren voor meer vermogen!

Als je met een turbo rijdt en je wilt flink meer vermogen is een intercooler upgrade, ook wel interkoeler genoemd, vaak noodzaak. Je auto wordt daar namelijk sneller van. Een intercooler is relatief eenvoudig te monteren en is bovendien betaalbaar, maar maakt toch behoorlijk wat verschil!

Hoe werkt een interkoeler?

Hoe werkt zo'n interkoeler nou eigenlijk en wat is het nut ervan? Een turbomotor zuigt lucht aan naar de turbo in plaats van direct richting de motor zoals dat bij een atmosferische motor het geval is. De turbo perst de lucht samen, waardoor hij meer zuurstof richting de motor  kan brengen. Doordat de lucht gecomprimeerd wordt, wordt hij warmer, terwijl een motor juist
beter presteert als de lucht koud is.

Interkoelers
De 'front mount intercooler' is het populairst

Voordat de lucht bij het inlaatspruitstuk aankomt, moet de lucht dus weer afgekoeld worden. Dat is wat de intercooler  - hij zit tussen de turbo en de motor - doet.

Intercooler met koude lucht

Een intercooler is eigenlijk niet meer dan een verzamelbak voor de lucht die op zijn beurt koeling van buitenaf krijgt. Dat kan door middel van koelvloeistof of door koude lucht. Die  laatste manier wordt het meest toegepast omdat rijwind natuurlijk makkelijk op te vangen is. Je hebt bij dit systeem bovendien geen extra onderdelen nodig.


Air-air intercooler


Laten we eens een air-air intercooler als voorbeeld nemen. Deze werkt bijna hetzelfde als een radiateur. Een intercooler bestaat eigenlijk uit twee gescheiden ruimtes: het deel waar de hete lucht doorheen stroomt en het deel waar de koude lucht doorheen 'raast'. De gecomprimeerde lucht wordt vanuit de turbo in het gesloten systeem van de intercooler geblazen en koelt af doordat er koude lucht doorheen stroomt. Meestal is een intercooler gemaakt van aluminium. Dit is een goede  warmtegeleider die bovendien relatief licht en goedkoop is.


Verschillende soorten intercoolers

Er bestaan verschillende soorten intercoolers. Ze verschillen in plaatsing en werking. Naast de hierboven genoemde air-air intercoolers zijn er ook liquid-air intercoolers verkrijgbaar. Hierbij stroomt koude vloeistof langs de intercooler. Dit kan water zijn, maar bijvoorbeeld ook koelvloeistof.  Het nadeel van zo'n interkoeler is dat je een systeem nodig hebt dat de vloeistof rondpompt en de opgewarmde vloeistof afkoelt.

Vaak wordt daar een extra radiateur voor gebruikt. Maar deze interkoeler heeft ook voordelen. Zo wordt de intercooler extra gekoeld wanneer deze in de rijwind zit. Een ander voordeel kan zijn dat je deze intercooler niet altijd in de rijwind hoeft te plaatsen, omdat deze toch  al door de vloeistof gekoeld wordt. Daardoor is hij flexibeler te monteren.

Plaatsing interkoeler

Meestal worden interkoelers op een van de volgende twee plaatsen gemonteerd: ter hoogte van of in de voorbumper of liggend op de motor. Die laatste manier zie je bijvoorbeeld in bepaalde modellen van de Subaru Impreza, die zijn uitgerust met zo'n top mounted intercooler. De koude lucht wordt dan door een luchthapper gepakt en vervolgens naar de intercooler geleid. Bij een front mounted intercooler gebeurt dat automatisch doordat de rijwind direct door de intercooler wordt voortgeduwd.
front mounted intercooler op Subaru
Grote front mount interkoeler op Subaru

V-mounted intercooler

Er is nog een derde manier van monteren, maar deze komt maar weinig voor. Het gaat om de V-mounted  intercooler. De radiateur en intercooler liggen dan niet rechtop (deels) achter elkaar maar liggen in de vorm van een V-teken boven elkaar. Deze liggende montage neemt echter veel plaats in beslag en past simpelweg niet in de motorruimte van de meeste auto’s.

interkoelers
Front mounted intercoolers zijn het meest toegepast


Intercooler tip 1

We willen je graag een paar tips meegeven. De eerste tip: een intercooler kan nooit te groot zijn.  Er kan weliswaar drukverlies optreden als de gecomprimeerde lucht te veel ruimte krijgt en weer gaat uitzetten.

Maar dan moet de interkoeler wel heel erg groot zijn, wil je dit merken bij normaal gebruik. Het wordt een ander verhaal als je wilt gaan racen met je auto.



Dan kan zelfs minimale turbolag of drukverlies toch voor enkele tienden van een seconde verschil per rondje zorgen. In de autosport kan dit het verschil maken tussen winnen en verliezen.

Een tip voor de montage van een front mounted intercooler: probeer de aanvoerbuis waar de hete lucht doorheen  stroomt ook gedeeltelijk in de rijwind te plaatsen. Dan koelt de lucht al voor een deel af voordat deze bij de intercooler aankomt.

Zo werkt de intercooler efficiënter en dat zorgt weer voor een betere vulgraad van je cilinders.
"Serieuze pk winst met turbo geblazen motor? Grotere intercooler monteren! "

Intercooler tip 2

Tot slot nog een tip met betrekking tot de piping. Er zijn talloze soorten intercoolers verkrijgbaar die veelal allemaal universeel toepasbaar zijn.

De aan- en afvoeraansluitingen kunnen op verschillende plekken zitten bij  een intercooler. Aan de zijkant onder, boven, bovenop, aan de onderkant en ga zo maar door.

intercooler kit
Kant en klare intercooler kit

Iedere bocht in de  piping van en naar de interkoeler is een extra obstructie voor de gecomprimeerde lucht van de turbo. Probeer dus zo weinig mogelijk bochten in de buizen te maken. Kijk dus goed waar de aansluitingen van je intercooler zitten.

Wil je je verder verdiepen in interkoelers, dan kun je hier een uitgebreide handleiding vinden: turboneticsinc.com


Intercooler gemonteerd en daarna proefrit maken of alles ok is



Menutuning-gids.nl
Gerelateerd
Luchtfilters
Sportluchtfilters - overzicht van open luchtfilters en powerfilters
Turbo's
Turbo informatie - overzicht van turbo's en turbochargers en de werking er van.
Motor tuning
Auto motor tuning - uitgebreide informatie over alle motortuning aspecten
Bougies
Bougies - soorten sport bougies voor de beste motorprestaties
Uitlaten
Uitlaten informatie, overzicht van open uitlaatsystemen en sportuitlaten
Meer
Alle Motor Tuning artikelen lees je hier

Ook leuk
Green storm luchtfilter Green Storm luchtfilter: beste koeling, meeste pk's
Luchtmassameter Luchtmassameter: meet beademing van je motor
Cyclone Cyclone in luchtinlaat: wereld van verschil!
Guerrilla uitlaten Standaard uitlaat en sportuitlaat tegelijk: Guerrilla
Motorkap isolatie Motorkap isolatie: als het geluid wat minder mag!

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl