Home Blog

Informatie over de goedkoopste autoverzekeringen

Gepost op 24-02-2012 door Mart in Autokosten, autokosten verlagen
Hoe oud of nieuw uw auto ook is, een goede autoverzekering is erg belangrijk. Uw kostbare auto verdient een verzekering zonder verrassingen. En voor zo’n verzekering wilt u vanzelfsprekend niet te veel betalen.


Autoverzekering 

De autoverzekering biedt je drie dekkingsvormen: Wettelijke Aansprakelijkheid (WA), Beperkt Casco (Mini-Casco) en Volledig Casco (All Risks). Je kiest de verzekering die het beste bij jouw auto past. Als het om een dure auto gaat kan de verzekeringsmaatschappij het verplicht stellen een voertuigvolgsysteem in de auto te laten monteren


Goedkope theorielessen bij een rijschool

Gepost op 24-02-2012 door Mart in Autokosten, geldzaken
Op 1 oktober 2002 werd het theorie examen verzwaard: er werden naast de oude ja/nee-vragen ook meerkeuzevragen en open vragen ingevoerd. Daarop daalde in 2003 daalde het slagingspercentage van het theorie examen. Volgens het CBR is er een verband met de manier van studeren.

Theorieles is leren!

Het CBR adviseert kandidaten om theorieles bij een rijschool te nemen. Daarbij worden de principes achter de regels uitgelegd, waardoor je het beter kunt begrijpen en onthouden. Rijscholen gebruiken goed lesmateriaal van gespecialiseerde uitgevers. Leren uit een theorieboek zou volgens het CBR minder effectief zijn, omdat je daarbij vooral plaatjes leert herkennen in plaats van verkeersinzicht op te bouwen.


Geef je kleppendeksel een kleurtje

Gepost op 24-02-2012 door Mart in Autostyling, Spoilers en bodykits
Echte tuners maken 't onder de motorkap net zo mooi als de buiten kant. De motorruimte biedt behoorlijk wat mogelijkheden. Hier behandelen we het kleppendeksel. Weer een leuke motorruimte accessoire! Wordt 't Geel, rood of toch een chromen kleppendeksels look?

Functie kleppendeksel

Eerst een korte intro: de belangrijkste functie van het kleppendeksel is het afdichten van de bovenzijde van de motor.

Het vormt één geheel met 't inlaatspruitstuk. Daarnaast is er een carter ontluchtingsklep. De laatste kun je trouwens upgraden via een open carter filter


Style je kleppendeksel met hittebestendige verf.
Koffiezetten in de auto? Via 12V aansluiting een bakkie!
Gepost op 23-02-2012 door Mart in Wintertips, autobescherming
De meeste mensen kennen het wel: je staat midden in de file en het gaat zeker nog een uur duren voordat je op je werk arriveert, maar je snakt naar een kopje verse koffie. Je kunt geen kant op, dus een bezoekje aan een tankstation of wegrestaurant zit er niet in. Wat zou het dan heerlijk zijn als je gewoon in je eigen auto koffie zou kunnen zetten. Dat kan ook! Je hebt dan een speciale 12 V koffiezetter voor in de auto nodig!

12V koffiezetter

Koffiezetapparaten die geschikt zijn voor gebruik in de auto zijn aan te sluiten op de 12V sigarettenaansteker. Natuurlijk is de koffie in de auto minder snel klaar dan de koffie die je maakt met de koffiemachine thuis, omdat 12V niet heel krachtig is. Maar na ongeveer twintig minuten kun je genieten van een vers kopje koffie.

Doorkarren


Je hoeft er de auto niet voor uit en je kunt altijd je favoriete koffie drinken. Bovendien is het ook nog een stuk goedkoper! De prijzen van een kopje koffie bij een wegrestaurant of een tankstation zijn meestal niet misselijk, en dan is het nog maar afwachten of de koffie je smaakt.


Lekker bakkie pleur via de 12V aansluiting!

Vrijwaringsbewijs: je bent geen auto eigenaar meer

Gepost op 23-02-2012 door Mart in Autokosten, geldzaken
Als je een auto als particulier verkoopt regel je een deel van het papierwerk op het postkantoor. Op onze auto overschrijven op postkantoor pagina leggen we dat stap voor stap uit. Op het postkantoor ontvang je het vrijwaringbewijs. Het belang van dit papiertje leggen we hier uit!

 

Functie vrijwaringsbewijs


Een vrijwaringsbewijs ontvang je na de verkoop van je auto. Met dit document bewijs je dat je geen eigenaar meer bent van de auto.

Een aantal wettelijk verplichte zaken komen dan te vervallen. Dat zijn:

1) Autoverzekering
2) Wegenbelasting
3) APK-keuring

Opzeggen autoverzekering

Stuur een kopie van het vrijwaringsbewijs naar je verzekeringsmaatschappij.


Het vrijwaringsbewijs berg je goed op!

Brandstofpomp upgrade bij motor tuning project

Gepost op 22-02-2012 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
Meer motor vermogen realiseren betekend een grotere benzinevraag van de motor. De standaard bezine pomp kan deze de benzine toevoer vaak niet aan. Het installeren van een grotere benzine pomp is de oplossing.


Grotere brandstofpomp

Wil je bergen met pk erbij zul je dus een andere brandstofpomp moeten (laten) installeren. Na bijv. een Walbro 255 brandstofpomp te hebben ben je verzekerd van een goede benzinetoevoer en benzine druk tot ongeveer 500 pk.

Je kan dus even voort! Deze Walbro pompt 255 liter benzine per uur. Het installeren is voor de gemiddelde tuner een fluitje van een cent.


Walbro benzine pompen worden vaak gebruikt.

Stuurknop op stuur mag, mits een medische reden!

Gepost op 22-02-2012 door Mart in Interieur, Auto interieur
Een stuurknop kan een handig hulpmiddel zijn bij de besturing van een auto. Niet elke bestuurder mag gebruik maken van een stuurwielknop. Enkel een bestuurder met een aantekening in het rijbewijs. Het 'hoe en waarom' lees je hier.


Stuurknop

Zo nu en dan heb je vast wel eens een stuurknop in een personen auto gezien.

Als een bestuurder een bepaalde lichamelijke beperking heeft kan het een uitkomst zijn.

Uitgangspunt is dat de bestuurder de auto veilig kan besturen. Via de knop of bal kan met minder moeite het stuur gedraaid worden.


Stuurknop is handig, maar er is vrij strikte regelgeving!
Standaard uitlaat en sportuitlaat tegelijk: Guerrilla
Gepost op 21-02-2012 door Mart in Motortuning, Uitlaten
Er zijn in de volksmond twee soorten uitlaten. De standaard uitlaat en de sportuitlaat. Kenmerkend voor een sportuitlaat is dat deze meer vermogen levert en het uitlaat geluid veel minder dempt. Een keiharde uitlaat sound is niet altijd wenselijk. De Guerrilla Exhaust combineert het beste van beiden uitlaten.

Standaard vs. sport

Fabrieks af wordt een standaard uitlaat flink 'geknepen'. Doel is het geluid maximaal te dempen en uitlaatgassen te zuiveren.

De motor kan niet optimaal ademen. Een sportuitlaat is qua diameter breder, hierdoor kan de lucht sneller de uitlaat afvoeren.

En dat betekent meer power en een hardere sound! Maar wat als je niet altijd tussen harde decibellen wilt zitten?


Strutbars geven meer stijfheid in bochten
Gepost op 21-02-2012 door Mart in Ophanging, Veerpootbrug en stabilisatorstang
Op de meeste auto's, met name hatchbacks, zijn vanwege de grote open ruimte is er gebrek aan horizontale versterking tussen de c-stijlen. Wil je echt snoeihard door de bochten; strutbar monteren!
C-stijl strutbar

C-stijl strutbar Een van de minst stugge delen van het chassis zijn de C-stijlen. Door je auto van schroef veren te voorzien zal je meteen een directer stuurgevoel merken. Monteer je dan ook nog een Veerpootbrug zal je auto nog iets harder een bocht kunnen nemen. Vervolgens blijven er stabilisatorstangen, een rollbar en dus de C-stijl strutbar over.  

C-stijl strutbar: voor wie echt de beste wegligging wil.
Head up display: informatie op binnenkant autoruit
Gepost op 21-02-2012 door Mart in Interieur, Metersets en instrumenten
Head-Up Display toont o.a. snelheid, toerental en navigatie informatie op het voorraam. Het zicht bij dag is net zo goed als in het donker. Grote voordeel is dat je continue zicht op de weg hebt.

Head-Up Display

Een head up display is een systeem dat voertuig informatie op het voorraam projecteert.

De bestuurder hoeft geen seconde de ogen van de weg halen. Er hoeft dus niet 'even' naar de tellers op het dashboard gekeken te worden. Op de Autobahn is dat zeker geen overbodige luxe.

1 seconde...

Is het erg dat je 1 seconde niet op de weg kijkt? Nou, in sommige gevallen wel.

Van straaljager in auto

Het systeem wordt al jaren gebruikt in de luchtmacht. Op het cockpitraam van helikopters en straaljagers wordt informatie getoond. Elke seconde telt. Straaljagers halen 1600 k/m per uur, da's 600 meter per seconde!


Stootbalken beschermen je auto en staan stoer!
Gepost op 21-02-2012 door Mart in Autostyling, Exterieur styling
Je ziet ze regelmatig op transportbusjes, maar ook steeds meer SUV's en jeeps zijn er mee uitgevoerd: sidebars, ook wel stootbalken genoemd. Grootste voordelen zijn bescherming, handige montage punten voor touwen als je goederen vervoerd, en de looks uiteraard.


Shock proof

Soms zorgt de sidebar soms juist voor extra schade, omdat de stugge bevestiging bij een aanrijding het chassis kan bekrassen of vervormen. Er is nu een stootbalk die je auto beschermt bij een aanrijding.

De sidebar van Progressive Europe zijn vervaardigd van schokabsorberend buisprofiel en voorzien van energie-absorberende bevestigingssteunen


Sidebars hebben een dubbelfucntie:bescherming & gemak.
Zijwindschermen: frisse lucht én fraaiere uitstraling
Gepost op 21-02-2012 door Mart in Autostyling, Spoilers en bodykits
Rijdend over het zinderende asfalt kan het behoorlijk warm worden in de auto. Dan is het lekker als het raampje even naar beneden kan. Zeker als je de airco niet altijd continue aan wilt hebben. Maar dat verschrikkelijke geruis van de wind... alsof er een orkaan door je bolide raast! Dan toch maar liever dicht, dat raam. Liever badend in je eigen zweet dan doof door de wind. Gelukkig zijn er zijwindschermen! Met zijwindschermen heb je altijd frisse lucht in de auto, zonder de nare bijeffecten die een open raam met zich mee kan brengen. Monteren van deze stijlvolle wind deflectors is bovendien een fluitje van een cent.

Altijd frisse lucht

Zijwindschermen, winddeflectors, windgeleiders, zijraamspoilers - vier termen die naar hetzelfde verwijzen, namelijk naar die handige en stijlvolle 'afdakjes' aan de bovenkant van je portierramen. Dankzij deze zijwindschermen kun je onder alle weersomstandigheden je raam een stukje naar beneden draaien om wat frisse lucht binnen te laten. Of de lucht nu trilt van de zomerse hitte of in stukken wordt gescheurd door regen of sneeuw - je hebt geen last meer van windgeruis, geluid, tocht en inregenen.


Zijwindschermen geven je auto een 'frisse' look
Resqme: beter dan de lifehammer of noodhamer
Gepost op 20-02-2012 door Mart in Autoveiligheid, openbare weg
Elk jaar komen er personen om als zij met de auto te water zijn geraakt. Sinds jaar en dag is de Lifehammer, ook wel noodhamer genoemd, het redmiddel. Maar nu is er een beter alternatief: de resqme. Deze is aanzienlijk beter, we leggen het je uit.

Resqme 

Een resqme, vertaald is dat redt me, heeft dezelfde functie als een lifehammer. De auto zo snel mogelijk verlaten tijdens een noodsituatie.

Via het scherpe mesje kunnen de autogordels worden door gesneden. Het raam wordt door een geïntegreerde slag mechanisme in de resqme razendsnel gebroken.

Werking

In de Resqme is een slagsysteem gebouwd. Zodra deze tegen een raam wordt aangedrukt zal er een scherp pinnetje tegen het raam naarbuiten schieten.


Via de slapin breek je gemakkelijk door autoramen.
Camber instellen gaat middels camberbouten
Gepost op 20-02-2012 door Mart in Ophanging, Schokdempers en veren
Voor de ervaren circuit-gebruiker en rally-rijder is het niets nieuws; via camber de bochtengedrag van de auto aanpassen. Er is positieve camber en negatieve camber.
Betere bochtenwerk

Als je sportief door een bocht rijdt zal er 'body-roll' plaatsvinden, de 'body' van de auto zal gaan hellen/roll. Dit kan gecompenseerd worden middels camber, hierdoor heb je meer grip & stabiliteit als je een bocht neemt.

Camber instellen

Het allerbeste is dat de banden altijd loodrecht op de weg staan. Echter voor je auto op de openbare weg zal dit veel moeilijker dan dan voor een circuit auto. Een personenauto heeft een aanzienlijk langere veerweg, zachtere vering, ander onderstel en meer body-roll.


Camber soorten die mogelijk zijn.
Gelaste rolkooi of een schroefkooi? De voors en tegens
Gepost op 19-02-2012 door Mart in Autostyling, Spoilers en bodykits

Veiligheid bij autosport is nummer één. Of je nou rally rijdt, sprint, drift of circuit rijdt. Veiligheid begint met een goed functionerende auto en een helm.  Je zal echter al snel alles uit de auto en jezelf willen halen. Met als gevolg dat je op of over de grens zult gaan. Dan is een rolkooi als veiligheid(snet) geen gek idee. Welke soorten rolkooien zijn er en hoe onderscheidt je de 'muizenvallen' van het echte werk is de vraag van vandaag!


Wat is een rolkooi?

Een rolkooi is niet meer dan een reeks aan elkaar vastzittende dikke buizen aan de binnenkant van de auto achteraf die meestal achteraf is ingebouwd. Een rolkooi begint rond het dashboard (A-stijl), loopt door tot net onder het dak en eindigt waar de achterbank zich bevindt, bij de achterwielen. Van links naar rechts en in het midden (B-stijl) zijn er dan ook nog buizen.


The best there is: gelaste door FIA goedgekeurde rolkooi
Menutuning-gids.nl
Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl