Een auto (extreem) op dieet zetten doe je feitelijk alleen als je regelmatig op het circuit te vinden bent. Je auto zal er van binnenuit Spartaans uitgaan zien, kaal en onpraktisch; alles voor betere een betere wegligging en rondetijden. Op de openbare weg heeft verlaging van het gewicht echter ook een groot voordeel: een lichtere auto is zuiniger.
100 kg lichter!
Wij geven tips om je auto dik 100 kg lichter te maken. Waarom zou je een zo licht mogelijke auto willen hebben? It's all about de pk/kilo verhouding.
Als we het over de aerodynamica van een auto hebben, dan hebben we het over hoe de krachten van de rijwind zich manifesteren op de auto. Idealiter vloeit de rijwind zo soepel mogelijk langs, over en onder de auto, met het liefste zo weinig mogelijk weerstand voor de auto. Daarnaast is het wenselijk de auto zoveel mogelijk contact met 't wegdek te laten houden.
Met andere woorden je bent altijd op zoek naar een compromis: weinig vleugel voor een goede rechte lijn snelheid en medium tot veel vleugel voor voldoende grip in de bochten.
Er zijn drie redenen om veerwegbegrenzers te monteren.
1) afstand
2) impact absorbtie
3) versleten veren
Een bumpstop monteer je simpel, deze duw je er zo tussen.
Het zal geen gevolgen hebben voor het rij gedrag. Het werkt als een kussen aan het eind van de demperslag.
Goed leren rijden op een circuit is hele andere koek dan op de openbare weg. Om snelle rondetijden te realiseren zal het echt in details gezocht moeten gaan worden. Goed voorbeeld waar dit aan de orde van de dag is zijn de zgn. cupklassen. In deze klassen zijn de auto's motorisch identiek. De mogelijkheden qua afstelling van het onderstel (setup) van de auto zijn eveneens beperkt. Binnen bepaalde marges mag de setup, denk aan instelbare demping, camber, caster, toespoor en uitspoor, aangepast worden.
Als je een schokdemper of veerpoot wilt vervangen gaat dit via een veerspanner. De veren drukken namelijk tegen de veerpoten aan.
Als de bovenste moer van de veerpoot losgeschroefd wordt zonder dat de veren ingedrukt zijn schiet de veer als een ongeleid projectiel los. Voor deze klus is kennis en kunde vereist. Het plaatsen van veerklemmen is geen 'rocket science'. Het juist aandraaien is iets wat belangrijk is.
Het belang van schokdempers
De schokdempers zorgen ervoor dat de autobanden onder alle omstandigheden contact houden met het wegdek en uw veiligheid.
Naast een verlagingset kun je ook nog een veerpootbrug voor en achter in de auto plaatse. Via deze stabilisatorstangen wordt het mogelijk harder door bochten te gaan, zonder dat de auto gaat overhellen.
Koni Rood: standaard demper voor verbeterde wegligging met instelbare demping.
Als je sportief door een bocht rijdt zal er 'body-roll' plaatsvinden, de 'body' van de auto zal gaan hellen/roll. Dit kan gecompenseerd worden middels camber, hierdoor heb je meer grip & stabiliteit als je een bocht neemt.
Het allerbeste is dat de banden altijd loodrecht op de weg staan. Echter voor je auto op de openbare weg zal dit veel moeilijker dan dan voor een circuit auto. Een personenauto heeft een aanzienlijk langere veerweg, zachtere vering, ander onderstel en meer body-roll.
Wielkasten uitrollen
Als echt brede sportvelgen monteert, of spoorverbreders hebt gemonteerd is het mogelijk dat de banden en/of velgen gaan aanlopen tegen de wielkast. Hiermee maak je echt een ultra dikke look, dit is zeker geen project voor zelfs de handige auto klusser. Dit laat je door de tuningspecialist doen.