Bumperlip: finishing touch voor op de voorbumper
Op het circuit zijn alle gesloten auto's voorzien van een bumperlip om extra snelheid te genereren. Op straat is die aerodynamische functie van minder belang. Het is je natuurlijk vooral om de stijlvolle, onderscheidende look te doen. Hoe werkt een bumperlip precies? Wat zijn de voor- en nadelen? En hoe kun je de voorspoiler het beste monteren? Je leest het hier!
Bumperlip voor op straat
Een circuit bumperlip zal hoe dan ook niet door de APK-keuring komen. Gelukkig bestaan er ook varianten van de bumperlip/bumperspoiler waar je wel gewoon de straat mee op kunt. Twee varianten om precies te zijn. Welke het meest voor jou geschikt is, hangt af van hoeveel geld je wilt uitgeven aan deze stijlvolle toevoeging aan je bolide. De afweging is tevens of je voor echt gaat of voor imitatie.
Een spoilerlip monteer je het best met 2 personen
Een ruitenwisser spoiler voor optimaal ruitcontact
Gepost op 15-04-2014
door
Mart
in
Autostyling,
Exterieur styling
Ruitenwissers gaan na verloop van tijd mankementen vertonen, ze verwijderen het vuil niet meer goed en op de ruiten verschijnen lelijke strepen. Hoog tijd om ze te vervangen dus. En nu je toch bezig bent: waarom plaats je niet meteen zo'n mooie ruitenwisser spoiler set?
Ruitenwisser spoilers
Ruitenwisser spoilers zijn er niet alleen voor het oog, maar hebben ook een praktische functie. Dankzij de spoilers wordt er meer druk op de ruitenwissers uitgeoefend. Gevolg is dat er minder strepen en vuil op het autoraam achterblijven, zodat het zicht optimaal blijft. Om deze reden worden ze ook wel ruitenwisser aandrukkers genoemd. In pittige regenbuien en op de snelweg zul je het verschil zien. Super praktisch natuurlijk, zo praktisch zelfs dat de betere producenten nu al standaard een geïntegreerde spoiler op de wissers plaatsen.
Ruitenwisser spoilers: schonere voorruit & tuning-look!.
Vierkante banden voorkomen? Dit zijn onze 4 tips!
Gepost op 14-04-2014
door
Mart
in
Banden en velgen,
Banden
Vierkante banden, vooral de eigenaar van een klassieker kan erover meepraten. Zo'n schitterend oud beestje staat vaak maanden, soms zelfs jaren stil. Wanneer je weer eens een ritje wilt maken, merk je al snel dat rijden eigenlijk niet meer gaat. Wat een gehobbel en gehuts en gebuts! In dit artikel vertellen we je hoe je het ontstaan van vierkante banden kunt voorkomen.
Te lang stilstaan
Vierkante banden ontstaan wanneer een auto te lang stilstaat en niet gebruikt wordt, bijvoorbeeld omdat deze in winterstalling staat (denk aan cabrio's). Ook campers en caravans kunnen met dit probleem te maken krijgen. Door het gewicht van de auto wordt de band tussen de wiel en de grond platgedrukt. Dit gebeurt al na een maand of drie. In feite maakt dit de band niet vierkant, maar ovaal. Het maakt niet uit of de banden nieuw waren, of relatief nieuw, voordat de auto werd gestald. De zwaartekracht is onverbiddelijk.
Zo erg wordt het natuurlijk nooit. Maar vierkante banden zorgen zeker voor problemen!
Sideskirts - stijlvoller en sportievere uitstraling creëren
Met sideskirts of zijspoilers kun je het aanzien van je auto drastisch veranderen. Op relatief eenvoudige wijze tover je een coole, sportieve look tevoorschijn, die de hoofden zeker jouw kant op zal doen draaien wanneer je voorbijrijdt. Aan de montage heb je helemaal niet zoveel werk. In een halfuur kun je de klus geklaard hebben!
Optische sideskirts
Sideskirts zorgen voor een optische verlaging van je auto. Zo krijg je een meer stijlvolle afwerking of zelfs een echte racelook zonder dat je daadwerkelijk over hoeft te gaan tot de dure aanpassing van je veringsysteem. Voor het oog is het resultaat hetzelfde! Geen wonder dat de sideskirt tegenwoordig erg populair is onder tuners en autoliefhebbers.
Sideskirts zijn er voor elk merk en type auto!
Motorkap roosters geven de motor extra koeling
Gepost op 29-03-2014
door
Mart
in
Autostyling,
Exterieur styling
Zien er goed uit, die roosters op de motorkap. Ze geven je auto een echte sportieve look. Maar wist je dat motorkap roosters ook helpen de prestaties van je auto te verbeteren? In dit artikel lees je hoe dat in zijn werk gaat. Ook vind je hieronder enkele tips over hoe je je eigen motorkap roosters kunt maken.
Motorkaprooster & lucht
Een hoge temperatuur van de inlaatlucht is niet best voor je vermogen. Dit komt doordat warme lucht minder zuurstof bevat. Zeker wanneer je hoge snelheden haalt, warmt de boel onder de motorkap snel op en kan de motor niet anders dan de warme lucht naar binnenzuigen, hetgeen een hoop kracht kost. Pas na een kilometer of drie bereikt het motorblok de buitenluchttemperatuur en kan de motor weer normaal functioneren. Wanneer je echter steeds moet stoppen en weer moet optrekken, kan het zelfs zo zijn dat het motorblok deze ideale temperatuur nooit bereikt.
Motorkap roosters: ga je voor echte, of nep varianten?
Racegaas: voor een strakke en sportieve look
Gepost op 13-03-2014
door
Mart
in
Autostyling,
Exterieur styling
Racegaas is een vinding uit de rallysport en is oorspronkelijk bedoeld om de radiateur te beschermen tegen opspattende steentjes en ander vuil. Tegenwoordig zie je ook veel auto's op de openbare weg rondrijden met racegaas in de voor- of achterbumper, de grille, de spoiler en/of de sideskirts. Deze automobilisten gaan toch vooral voor de looks: racegaas geeft een gave, sportieve uitstraling.
Voordelen van racegaas
Naast bumper een grille zijn ook auto's met een front mount intercooler vaak uitgevoerd met racegaas. Evenals bij rallywagens is de primaire functie wederom bescherming, alleen dan nu van de intercooler. Het geeft ook een erg vette look. Bonus: je kunt eventueel een logo aanbrengen op het gaas voor een nog strakkere uitstraling van je bolide. De mogelijkheden van racegaas zijn eindeloos!
2 vormen
Er zijn 2 vormen op de markt: ruitvorm racegaas en de honingraatvorm racegaas. Is het een beter dan de ander? Neen, het is puur een optisch verhaar. Vertellen we je verderop meer over.
Een front mount intercooler zonder racegaas: kwetsbaar...
Wielmoerdoppen: een sieraad voor je wielen!
Gepost op 11-03-2014
door
Mart
in
Motortuning,
Motorblok
Zijn jouw wielbouten aan de oude kant en zien ze er een wat roestig uit? Of vind je ze gewoon niet mooi en ben je van plan ze daarom te vervangen? Stop dan nu! Laat die wielmoersleutel uit je handen vallen! Wielmoerdoppen bieden de ideale oplossing. Met wielmoerkapjes zien je wielen er weer uit als nieuw! En dat kost je geen enkele moeite... En slechts heel weinig geld.
Waarom wielmoerdoppen?
Omdat het een quick fix look upgrade is! Het aanbrengen van wielmoerdoppen is bijzonder makkelijk. Je duwt de wielmoerdop eenvoudigweg op de wielbout en klaar is kees: de roest is met één simpele beweging aan het oog ontrokken. Je hoeft dus niet bepaald een doorgewinterde tuner te zijn om je wielen smaakvol op te pimpen.
Binnen een minuut of vijf zien je wielen er weer stukken beter uit en kun je zonder gêne de openbare weg op. Kind kan de was doen qua montage!
Elegante wielmoerdopjes voor een sjieke uitstraling.
Plakletters auto: goed geletterd de weg op
Gepost op 07-03-2014
door
Mart
in
Autostyling,
Stickers en folie
Met 3D chromen plakletters kun je je auto op een bijzonder fraaie wijze van teksten voorzien. Wil je bijvoorbeeld het webadres van je eigen bedrijf delen met duizenden andere weggebruikers op de autosnelweg? Dan zijn deze stijlvolle plakletters een uitstekende oplossing. De stickers aanbrengen is niet bepaald hogere wiskunde: je kunt het heel gemakkelijk zelf doen. Ook verwijderen doe je in de spreekwoordelijke handomdraai.
Chromen plakletters
Plakletters in 3D van hoge kwaliteit chroom zijn de chiquere variant van de normale platte autosticker. Ze geven tekst en auto net dat beetje extra cachet. Toch hoeven ook deze stijlvolle letters helemaal niet duur te zijn. De meeste aanbieders vragen gemiddeld zo'n 0,75 tot 2,00 euro per letter/teken. Je kunt precies die letters bestellen die jij nodig hebt. Ook cijfers, leestekens en kant-en-klare logo's zijn in 3D chroom verkrijgbaar.
bedrijfsnaam en/of URL op de auto
Last van het turbogat? Niet met de juiste turbo!
Gepost op 07-03-2014
door
Mart
in
Motortuning,
Motorblok
De turbo in oudere auto's moet vaak even op gang komen. Pas vanaf een bepaald toerental krijgt de turbo genoeg energie van de uitlaatgassen om in werking te kunnen treden. In de tussenliggende tijd is het zogenaamde turbogat opgetreden: de turbo levert nog niet genoeg druk, waardoor de motor niet optimaal kan renderen. Met de variabele turbo's en biturbo's in nieuwere modellen wordt het turbogat verkleind of zelfs helemaal opgelost.
Functie van de turbo
De turbo, ook wel turbolader of turbocharger genoemd, is een pomp die het vermogen van diesel- en benzinemotoren verhoogt door meer lucht in de cilinders te brengen. Door de vergrote luchtdruk kan er meer brandstof worden toegevoerd. De motorinhoud neemt tijdens dit proces af, maar het vermogen blijft op peil. Dat is gunstig, omdat het verbruik zo omlaag kan worden gebracht. Alleen al om die reden kiezen steeds meer fabrikanten voor het monteren van turbo's in hun auto's.
De turbo: van uitlaatgas naar gecomprimeerde lucht
Droogijs reinigen auto: de auto wordt écht brandschoon
Gepost op 01-03-2014
door
Mart
in
Poetsmiddelen,
autocleaning
Je auto, en dan met name een oldtimer pak je met satijnen handschoentjes aan. Die tectyllaag moet van de auto af, maar hoe doe je dat zonder schade aan te brengen aan de lak? En de onderdelen die niet nat mogen worden, de dynamo's bijvoorbeeld: hoe krijg je die goed schoon? In dit artikel lees je alles over droogijs reinigen. Met deze reinigingsmethode behaal je een verbluffend resultaat zonder je auto schade te bezorgen.
Vervuilde onderdelen
Droogijs reinigen, of droogijsstralen, is niet alleen interessant voor de eigenaar van een klassieker. Ook voor kwetsbare en moeilijke te bereiken onderdelen van de gewone personenauto is de koudijstechniek bijzonder geschikt.
Denk bijvoorbeeld aan het motorblok en de carburateur. Het schoonmaken van deze onderdelen is een arbeidsintensieve en tijdrovende klus en levert vrijwel nooit een bevredigend resultaat op: daar zijn bepaalde delen domweg te onbereikbaar voor.
Met 't reinigen van de auto met droogijs bedoelen we niet dit natuurlijk ;-)
Motorblok reinigen? Zó maak je de motorruimte schoon!
Gepost op 10-02-2014
door
Mart
in
Poetsmiddelen,
autocleaning
Voor de meest automobilisten blijft het motorblok toch een beetje onontgonnen gebied. Je kijkt alleen eens in de zoveel tijd onder de motorkap om de olie te peilen en te verversen. Dat is zonde, want het loont de moeite je motorblok zo nu en dan aan een grondige schoonmaak te onderwerpen. Lees hieronder waarom dat zo is. Ook geven we je tips en instructies over hoe je je motorblok reinigen kan.
Motorblok reinigen, waarom?
Eén keer het motorblok reinigen en het waarom straalt je van alle kanten tegemoet. Na een goede twee uur schoonmaken ziet de ruimte onder de motorkap er weer zo goed als nieuw uit en niet langer als het roestige binnenste van een oud barrel. Maar niemand kijkt daar toch ooit? denk je misschien. Waarom zou je de motorruimte schoonmaken? Voor de liefhebber die rondrijdt in een klassieker is het antwoord duidelijk.
Onterecht onderbelicht: het schoonmaken van met motorcompartiment.
Rollenbank berekent het krukasvermogen van een auto
Met behulp van een rollenbank, ook wel vermogensbank genoemd, kun je vaststellen hoeveel vermogen een auto levert. Niet elke rollenbank werkt echter hetzelfde en niet elke rollenbank meet zodoende hetzelfde. In onderstaand artikel lees je hoe verschillende typen rollenbank tot hun resultaten komen, hoe het komt dat metingen vaak niet kloppen en waar je op moet letten als je dat wilt voorkomen.
Wat meet een rollenbank?
De meeste mensen die een rollenbanktest laten doen, willen het krukasvermogen van hun auto achterhalen: hoeveel vermogen en koppel levert de motor aan de krukas? In werkelijkheid echter meet een vermogensbank in eerste instantie de kracht tussen de autobanden en de rollen van de vermogensbank. Dit is ook logisch. De aandrijfkrachten aan je wielen bepalen immers hoe hard je kunt optrekken en het aandrijfvermogen aan de wielen bepaalt hoe hard je kunt rijden.
Porsche geweld op een rollenbank.
Vluchtstrook regels? Rijden op de vluchtstrook: boete!
Een vluchtstrook is bedoeld voor nood- of pechgevallen. Toch wordt er vaak misbruik van de vluchtstrook gemaakt. Wanneer mag je gebruikmaken van de vluchtstrook en wanneer riskeer je een forse boete?
Vluchtstrook
Het is één van de grootste ergernissen van de automobilist: mensen die misbruik maken van de vluchtstrook om een file te omzeilen. Jij staat netjes in de rij en je wordt rechts ingehaald door een auto met grote snelheid. Jawel: die automobilist jaagt zo lekker de file voorbij. Toet toet! Zwaaide die bestuurder nou echt? Zwaar irritant en bovendien goed voor een boete! In elk geval krijg jij het gevoel dat je voor 'Jan met de korte achternaam' braaf staat te wachten...
Beschermfolie auto: voorkom schadeherstelkosten!
Bang de lak van je portier te beschadigen wanneer je in of uit de auto stapt? Houd je je hart vast iedere keer dat je met je zijspiegel vlak langs een muur of andere auto rijdt? Kortom: bang om krassen of andere schade aan je lak op te lopen? Dan is de beschermfolie van Tesa Auto misschien iets voor jou. De folie is gemakkelijk zelf aan te brengen en helpt je dure lakreparaties te vermijden. Plakinstructies & tips lees je hier.
Beschermfolie
Meegespoten bumpers zijn in, rubberen stootstrips op bumpers zijn uit. Hierdoor zijn krassen tegenwoordig welhaast onvermijdelijk. Met deze ontwikkeling in het achterhoofd heeft de bekende Duitse tapeproducent Tesa speciaal voor de auto-industrie een breed assortiment aan beschermfolies ontwikkeld die je auto beschermen tegen krassen, corrosie, slijtage, schaven en steenslag.
Op deze manier voorkom je steenslagschades