Home Blog
Goed je auto wassen? check ons 2023 stappenplan [9 tips!]
Gepost op 07-11-2013 door Mart in Autowassen, wassen
De echte autoliefhebber wast de auto natuurlijk regelmatig met de hand. Via autowassen zorg je voor een maximale bescherming en hou je je auto glanzend. Een emmer met sop, een spons en je kunt aan de slag.Toch? Nou....Er liggen wel de nodige gevaren op de loer. Dikke kans dat je nu, zonder dat je dat weet, je auto onder de krassen aan het brengen bent! In deze auto wassen special leggen we je stap voor stap uit hoe je de auto optimaal wast: wassen zonder krassen!
 


Auto wassen = krassen?

De auto wassen kan op vele manieren, maar er is eigenlijk maar een goede manier: met de hand! Wasstraten, hoe handig en
tijdbesparend ze ook zijn, bevorderen absoluut niet de glans en reflectie van de lak, en dat is toch waar het een beetje om draait. Essentieel is het gebruik van de juiste materialen en wasmiddelen. Vergeet de oude spons maar, deze is alleen handig om de ramen van het huis mee te lappen! 

Auto wassen met spons = krassen aanbrengen!

Kenteken graveren: voorkom diefstal van je auto!

Gepost op 03-11-2013 door Mart in Autobeveiliging, Alarmen
Het uitermate belangrijk om je auto goed te beveiligen tegen diefstal. Een alarminstallatie is tegenwoordig niet meer genoeg; dieven stelen vaak de autosleutels uit je huis. Een zeer nuttige tip is het graveren van je unieke kenteken in de ruiten van je auto. Het wordt daardoor een stuk onaantrekkelijker voor de gemiddelde autodief. Lees hier onze tips.


Waarom kenteken graveren?

Je vraagt je misschien af waarom het verstandig is om juist deze combinatie van letters en woorden in je autoruiten te graveren. Het kenteken is een unieke code voor elke afzonderlijke auto, vrachtwagen, motor et cetera. Het hoort zowel bij het voertuig als bij de eigenaar.

Bij ontvreemding van de auto is het daardoor gemakkelijk voor de politie om auto's op te sporen en thuis te brengen bij de originele eigenaar. Dit kan dus in potentie een hoop ellende besparen


kenteken graveren: gemarkeerde auto is minder aantrekkelijk!

Klapband: onderspanning & overbelasting boosdoeners!

Gepost op 23-10-2013 door Mart in Banden en velgen, Banden
Het zal je maar overkomen, je bent onderweg naar een belangrijke afspraak en in eens: pang! Dat is even schrikken. Een klapband is reuze gevaarlijk, al helemaal als je met een aardig vaartje over de snelweg zoeft. Natuurlijk verwacht je dit als chauffeur niet, dus het resulteert vaak in een totale chaos op de weg. Onderspanning en/of overbelasting liggen veelal ten grondslag aan een klapband. Waar je op moeten letten? Je leest het hier!

Onderspanning band

Een van de twee belangrijkste oorzaken op een klapband is een te zachte band. Hierdoor vervormt de band continu tijdens het rijden. De zogenaamde separaties tussen de bandlagen raken daardoor los en er ontstaan kleine uitstulpingen. Er bevindt zich te veel lucht in die kamertjes en daardoor loopt de temperatuur van de band enorm op. Gevolg is dat de band zijn stevigheid verlies (rubber wordt 'week'. Een klapband is haast onoverkomelijk als je dit niet op tijd detecteert.


Klapband met een goede afloop, 't kan ook anders...

Afremmen op de motor: slim en veilig remmen!

Gepost op 03-10-2013 door Mart in Remmen, Remblokken en remschijven
Afremmen op de motor zorgt ervoor dat je soepel, comfortabel en veilig remt. Afremmen op de motor spaart je remsysteem en bovendien bespaar je brandstof met deze remtechniek!


Afremmen op de motor

Wanneer kun je afremmen op de motor? Afremmen op de motor is een optie als je wilt remmen, zonder dat het per se nodig is om snel tot stilstand te komen. Als je wilt afremmen op de motor dan laat je het gas los in de versnelling. Door het hoge toerental remt de motor de auto vanzelf af. Meestal is afremmen op de motor alleen niet voldoende en moet je bovendien het rempedaal gebruiken.

Auto in de wax zetten? Beste waxlaag is ultra dun!

Gepost op 29-09-2013 door Mart in Autowassen, autowax en lakherstel
In de voorgaande artikelen hebben we het gehad over wassen en dieptereiniging van de carrosserie. Nu is het tijd om de lak te vertroetelen met een waxlaag. Niet voor de ultieme glans en wetlook, want die heb je te danken aan al het harde werk dat je voor het waxen gedaan hebt. Het waxen van de carrosserie dient louter als verzegeling en bescherming tegen vocht, UV-straling en vuil. Hier geldt: overdaad schaadt.

Waarom auto waxen?

Swirls, lichte krassen, oxidatie en dof uitgeslagen plekken kun je voordat je gaat waxen en verzegelen behandelen door de lak eerst nog te polijsten. Dat kan machinaal of met de hand. We zullen je nu stapsgewijs uitgeleggen hoe je handmatig tot een optimaal resultaat kan komen. Lichte swirls en krasjes zijn handmatig redelijk te corrigeren. Gebruik hiervoor een polijstmiddel dat geschikt is voor handmatig gebruik, bijvoorbeeld de SSR polijstmiddelen van Poorboy's of het Ultimate Compound polijstmiddel van Meguiar's.


Regelmatig de autowassen en waxen houdt 'm mooi!

Meterset: extra inbouwmeters geven waardevolle info!

Gepost op 26-09-2013 door Mart in Interieur, Metersets en instrumenten
Wat gebeurt er onder je motorkap? Zonder complete meterset of een leuke verzameling inbouwmeters kun je daar eigenlijk weinig over zeggen. Zeker als je een getunede motor hebt wil je zoveel mogelijk informatie! Gelukkig zijn er prachtige losse inbouwmeters en metersets verkrijgbaar, die je alles vertellen over de performance van je auto.


Meterset

De die-hard autofreak neemt echt geen genoegen met twee standaard metertjes in het dashboard. Want wat weet je dan eigenlijk? Watertemperatuur? Check. Brandstofvoorraad? Check. Temperatuur en druk van de olie? Ehm, onbekend. Mogelijk defect aan de motor? Dat zou zomaar kunnen. Conditie van de accu? Geen flauw idee. Turbodruk en -vacuüm? Okay, okay, tijd voor een extra meterset... kom maar op met die inbouwmeters!  

De A-style meterhouder

Trommelrem tips: slijtage en onderhoud nader bekeken

Gepost op 23-09-2013 door Mart in Remmen, Remmen onderhoud
Trommelremmen komen we alleen nog bij langzamere en kleine auto's tegen. Deze worden dan enkel op de achterwielremmen toegepast. In dit artikel informeren we je hoe een trommelrem werkt en demonteert. Ook vertellen we je hoe je ze controleert op slijtage en lekkage. We hebben ook de voor,- en nadelen van de trommelrem bekeken ten opzichte zijn grote broer; de schijfrem. Kortom, na dit artikel ben jij ook een trommelrem-goeroe!


Werking trommelremmen

Trommelremmen voor auto's wekken de remkrachten op aan de inwendige oppervlakte van een remtrommel (inwendige remschoenen). Ze worden bij auto's alleen op de achterwielen toegepast. Van deze remsoort zijn er zeer veel varianten die zich ten aanzien van functie en werking gedeeltelijk duidelijk van elkaar onderscheiden. Het vaakst wordt in de auto de 'simplexrem' toegepast. Trommelremmen vereisen ofwel een mechanisch-handmatig of automatisch bijstellen.


Niet te missen: een licht verroeste trommelrem

Versnellingspook upgrade? Pimp je pookknop!

Gepost op 12-09-2013 door Mart in Motortuning, Motorblok
Met een versnellingspook of pookknop kun je de versnellingsbak van je auto bedienen. Maar een versnellingspook kan véél meer, zoals de looks van je cockpit verfraaien, je brandstofconsumptie verlagen en ervoor zorgen dat je sneller kunt schakelen. Hoe dat werkt? Tijd voor de les 'pimp je pookknop'!


Versnellingspook met LCD

Information is power. Dat is exact de reden waarom jij een versnellingspookknop met LCD-scherm in je auto wilt. Het display op de pookknop  geeft aan in welke versnelling je rijdt en bepaalt tevens het optimale moment om te schakelen. Dat is niet alleen leuk en handig, maar daarmee kun je ook tot wel 15 procent op je brandstof besparen. De motorsnelheid heeft namelijk heel veel invloed op de brandstofconsumptie. 

Strakke pookknop: een echte eyecatcher...

Auto brandblusser: een echte life saver!

Gepost op 07-09-2013 door Mart in Pechhulpmiddelen, overige pechhulp
Een autobrand komt altijd onverwachts. Je moet er daarom voor zorgen dat je voorbereid bent op mogelijke gevaarlijke situaties. Een brandblusser in de auto is in Nederland nog niet verplicht, maar dat zegt natuurlijk niets. Als je auto in de fik staat is het verrekte handig om een auto brandblusser bij de hand te hebben! 

Poederblusser: niet doen!

Goedkope brandblussertjes zijn echt overal te koop. Zoals altijd geldt ook hier: goedkoop is meestal duurkoop! Een simpel poederblussertje is niet aan te raden. Wist je dat de poeder zich een weg vreet door je lak, je bekleding, de elektra in je wagen en de motoronderdelen? Ook kun je na het gebruik van een poederblusser na verloop van tijd last krijgen van vage elektronische problemen. 


De perfecte plek voor de brandblusser? Neen!

Monteer goede pedalen in je auto. Of sport pedalen!

Gepost op 02-09-2013 door Mart in Motortuning, Motorblok

Autorijden in de regen? Natte en gladde schoenen glijden gemakkelijk van de pedalen in je auto af. Naast vervelend is dat vooral erg gevaarlijk. Wist je dat je auto niet eens door de APK komt als je pedalen niet in orde zijn? Logisch. Oplossing: goede pedalen in je auto! Auto pedalen of sport pedalen zijn praktisch, stoer én veilig.


Pedalen auto

Jouw stuurmanskunsten zijn vast indrukwekkend. Maar als je pedalen niet in orde zijn en je schoenen zijn nat en glad, dan lijkt het nergens op, hoe hard je ook je best doet om goed te rijden.

Goed autorijden zonder goed grip te hebben op de pedalen in je auto is gewoon onmogelijk. Als je voet van het gas- of rempedaal glijdt kunnen er natuurlijk levensgevaarlijke situaties ontstaan. Auto pedalen of sport pedalen zijn dan een uitkomst! Op deze pagina lees je alles over de mogelijkheden. 

Fraai: sportpedaaltjes plus voetsteun in een Subaru
Oliekoeler: onmisbaar voor de sportieve rijder
Gepost op 29-08-2013 door Mart in Motortuning, Motorblok
Ben jij een sportieve rijder of zelfs een echte snelheidsduivel? Heeft je motor een upgrade gehad of rijd je graag een paar rondjes op het circuit? Dan is een oliekoeler absoluut onmisbaar. Olie smeert, koelt en reinigt je motor, mits de olie goed gekoeld wordt door een oliekoeler. Dat maakt de oliekoeler de beste vriend van je auto.


Oliekoeler

Een automotor genereert, zeker bij sportief rijgedrag of op het circuit, gigantisch veel hitte. Dat komt doordat de olie rechtstreeks in contact komt met hete onderdelen zoals zuigers, klepstelen en glijlagers. De motor is voor de koeling grotendeels afhankelijk van de olie. 

De olie moet dus niet te warm worden en dat is precies de taak van de oliekoeler: de olie koelen. Een oliekoeler verlengt de levensduur van de motor en andere onderdelen die olie gebruiken, zoals een turbo. 


olie peilen in 9 stappen: voorkom motorschade!
Gepost op 17-08-2013 door Mart in Onderhoudsbeurt, doe het zelf
Olie peilen is een klusje dat elke automobilist kan en zou moeten kunnen. Hoe vaak je het peil van de motorolie moet controleren is afhankelijk van o.a. gereden kilometers, rijstijl en eventueel aanwijsbare olieverbruik. Met té weinig olie rijden is funest voor de motor. Lees hier hoe ook jij binnen 10 minuten het oliepeil van je auto meet!

Oliepeil controleren

Het controleren van het oliepeil in de motor moet regelmatig plaatsvinden; een goede gewoonte is om dit eens in de twee weken te doen als je de auto dagelijks gebruikt. Verder hangt dit van de toestand van de motor af. Een motor die veel kilometers heeft gedraaid, zal in het algemeen meer olie verbruiken dan een motor die pas ingelopen is. Controleer het oliepeil van een nieuwe motor vaker dan eens in de twee weken. Een nog niet ingelopen motor kan een hoger olieverbruik hebben.


Regelmatig het oliepeil controleren kan een hoop kosten besparen.
Stabilisatorstangen verbeteren stabiliteit in bochten
Gepost op 05-08-2013 door Mart in Ophanging, Veerpootbrug en stabilisatorstang
Word je zeeziek van het overhellen van de carrosserie tijdens het betere bochtenwerk? Wil je als de spreekwoordelijke 'blok op de weg' een bocht op snelheid kunnen nemen? Hoe je dat kunt realiseren gaan we nu uitleggen. Bij het verbeteren van de wegligging van de auto in de bochten, lees het verminderen van het overhellen van de auto, worden stabilisatorstangen vaak over het hoofd gezien. Dat terwijl een stabilisatorstangen een zeer nuttige upgrade van een sportonderstel is!

Stabilisatorstang

Een stabilisatorstang is een stalen stang die de linker- en rechterwielophanging en het chassis met elkaar verbindt. De stang heeft een langwerpige U-vorm en bevindt zich aan de onderkant van de wielophanging. De stabilisatorstang is dwars onder de assen gemonteerd die aan de omgebogen einden met de wielophanging is verbonden. Het met de carrosserie verbonden dwarsgeplaatste deel van de stabilisatorstang wordt bij eenzijdig inveren verdraaid en werkt dan als een torsiestaaf.


Stabilisatorstang op de achteras: minder 'bodyroll'
Geef remklauwen een kleur met remklauw verf: onze tips!
Gepost op 28-07-2013 door Mart in Banden en velgen, Velg onderhoud
Als je enorme wielen hebt moet je daarachter ook wat te zien zijn. Als je grotere remmen of betere blokken en schijven monteren teveel werk of te duur vindt, kun je altijd nog je bestaande remmerij optisch opwaarderen. Remklauwen verven kun jij ook, remklauwen spuiten vereist iets meer vaardigheden. Wij hebben wat tips voor je!

Remklauw schoonmaken


Je kunt de remklauwen spuiten of met de hand schilderen. In beide gevallen is de voorbereiding het belangrijkst. Remmen zijn vieze dingen, maak ze dus grondig schoon voordat je begint. Gebruik goede remmenreiniger of iets vergelijkbaars. Als je misschien voor betere remschijven en remblokken gaat, waarom verf je de remklauwen dan niet meteen?

We weten dat je het liever niet wil horen, maar de beste manier om de klauwen te schilderen is ze eerst demonteren. Volgens de verf instructies op het blikje hoeft het niet, maar je krijgt een veel beter resultaat. Gebruikt je een spuitbus dan is er geen andere optie. Maar waar moet je allemaal op letten als de remmerij van een likje verf gaat voorzien? Een schone, vetvrije remklauw is een must voordat je te werk gaat. En vergeet ook niet de uithardingstijd van de verf niet. De verf of lak goed laten uitharden is superbelangrijk. Na het schilderen of spuiten van de remklauwen kun je dus een poosje niet rijden. Check de instructies op de verpakking hoe lang deze periode dient te zijn.


Zelf remklauwen verven? Voor en na resultaat mag er zijn!
Brede banden: de voor- en nadelen van brede banden
Gepost op 19-07-2013 door Mart in Motortuning, Motorblok
Meer grip in de bochten, een betere acceleratie, een kortere remweg en was er niet nóg een heel groot voordeel van rijden op brede banden? Inderdaad! Maar kiezen voor brede banden heeft ook een aantal nadelen. Tuning-gids legt de voor- en nadelen van brede autobanden voor je op de weegschaal. Trek zelf je conclusies.


Brede banden

Banden zijn misschien wel het belangrijkste onderdeel van je auto. Ze brengen de krachten van je motor over op het wegdek en zorgen er daarnaast voor dat je wagen bestuurbaar is.

Of je rijdt op gewone of extra brede banden heeft behoorlijk veel invloed op de prestaties, veiligheid en de brandstofkosten. Waarom kiezen veel tuners voor brede banden en waarom zijn brede banden voor de standaard automobilist vaak niet praktisch? Laten we eens wat voor,- en nadelen van breed schoeisel bekijken.

Letterlijk en figuurlijk: DIK
Menutuning-gids.nl
Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl