Interieurfilter vervangen: hoe en wanneer?
Gepost op 07-04-2012
door
Mart
in
Onderhoudsbeurt,
doe het zelf
In elke auto zit er een: een interieurfilter, ook wel pollenfilter genoemd. Het filtert viezigheid en pollen voordat de buitenlucht je auto binnen stroomt. Je kunt je voorstellen dat zo’n ding er in de loop der tijd niet schoner op wordt. Vervang ‘m dus regelmatig!
Wat doet een interieurfilter?
Hoewel je mensen er niet snel over hoort opscheppen als ze over hun getunede auto praten, heeft zo'n interieurfilter geen onbelangrijke taak. Zeker als je gevoelig bent voor fijne stofjes, of een (stof) allergie hebt is het intereurfilter extra belangrijk voor jou.
De microvezels waar het filter uit bestaat, filteren vuil, stof, vet, pollen en roetdeeltjes. Daardoor stroomt er schone lucht je auto binnen en dat is wel zo prettig.
Hooikoorts patiënten opgelet: vuil filter is extra niezen!
Lekke raditeur vervangen? Niet altijd noodzakelijk...
Gepost op 30-03-2012
door
Mart
in
Onderhoudsbeurt,
doe het zelf
Hoe je een lekke radiateur ontdekt? De meest voor de hand liggende antwoord is een plas koelvloeistof onder de voorbumper of hetkoelvloeistof lampje gaat branden, als het laatste het geval is meteen stoppen met rijden!
Radiateur bijvullen?
Opvliegende steentjes, je kent ze wel van steenslag op je auto, en overige harde zaken kunnen kleine gaatjes in je radiateur veroorzaken.
Als deze ook al wat ouder aan het worden is zal er roestvorming aanwezig zijn, dit maakt het gevoellig(er) voor lekkages.
Roest is geen goede vriend van de radiateur.
Cyclone in luchtinlaat: wereld van verschil!
Gepost op 30-03-2012
door
Mart
in
Motortuning,
Motorblok
Continue wil je de performance van je auto verbeteren. Vaak gaat echter het ene ten koste van het ander. Meer vermogen, gevolg: meer verbruik en onderhoud. Maak kennis met de Cyclone. Na het plaatsen van de Cyclone treedt er een veel efficiëntere luchtstroom naar de motor toe. En dat heeft wel hééél aangename voordelen!
Nader bekeken
Doordat de Cyclone lucht laat wervelen bereik je een optimale vermenging van de lucht en brandstof. Gevolg is dat je een beter mengsel hebt. Dit mengsel 'tolt' nog als het gecomprimeerd is. Als het dan ontbrandt, neemt het de niet-ontbrande mengsel mee in de verbranding. Hierdoor kan een verbrandingspercentage van 60 tot 80% worden bereikt. Bij een standaard luchtbuis staat het mensgel, na gecomprimeerd te zijn, vrijwel stil.
Cyclone gemonteerd in het luchtinlaat systeem.
Kras op je lak? verwijder 'm binnen 15 minuten
Kleine krasjes in je lak verwijder je voortaan gewoon zelf. Je kent ze wel, van
ringen bij de deurgrepen, sleutelkrasjes bij de kofferbakklep of kleine
steenslagschade. Als je dit laat doen kost dit je een hoop geld en ben je je
auto een paar dagen kwijt.
Lakstift of spray?
Nu kan je dat eenvoudig zelf! niks opschuren, grondlaag aanbrengen, spuiten, poetsen en kleurlak aanbrengen. Al deze handelingen zitten nu een een spuitbus. Het is een 4-in-1 reparatielak. Het hecht op bijna alle materialen, droogt in 15 minuten, beschermt en is op kleur. Ideaal dus. Voor kleine lakschades kun je het beste een lakstift gebruiken. Even het beschadigde deel goed schoonmaken en vervolgens kun je direct met de punt van de stiftover de kras of beschadiging heen.
Zelf lakschade verwijderen binnen 15 minuten!
Remmen ontluchten kan op twee manieren
Gepost op 30-03-2012
door
Mart
in
Remmen,
Remmen onderhoud
Als de remmen leidingen gedemonteerd zijn geweest komt er lucht in de remleidingen. Al deze lucht dient uit het remsysteem gepompt te worden. Hierdoor ontstaat er weer een hard en goed doseerbaar pedaal. Remmen ontluchten moét goed gebeuren. Het kan via een rem-ontluchtingsapparaat of via het rempedaal.
Remmen ontluchten auto
Na het loshalen van
remleidingen dringt er direct lucht in de remleidingen. In een auto remsysteem zit normaal alleen
remvloeistof, als je op de rem trapt wordt de druk in de leidingen verhoogt. Dit zorgt er voor dat de remblokken tegen de remschijven gedrukt worden, en je afremt.
Ontluchten is dus eigenlijk niets meer dan het er uit persen van lucht uit het hydraulische circuit.
Remmen ontluchten: zorgvuldigheid is gewenst.
Auto verzekeren op naam van je ouders, slim of dom?
Gepost op 30-03-2012
door
Mart
in
Autokosten,
geldzaken
Mensen met een auto zijn in Nederland bij wet verplicht een autoverzekering af te sluiten. Het is dus voor iedereen die een auto koopt ook zaak een verzekering af te sluiten. Voor jonge bestuurders kan dit soms erg lastig zijn. Ze hebben minder geld te besteden, maar moeten een hoge premie betalen.
De statistieken
Mensen met een auto zijn in Nederland bij wet verplicht een autoverzekering af te sluiten. Het is dus voor iedereen die een auto koopt ook zaak een verzekering af te sluiten.
Voor jonge bestuurders kan dit soms erg lastig zijn. Ze hebben minder geld te besteden, maar moeten een hoge premie betalen.
auto verzekeren op naam ouders: niet doen!
BPM berekenen: lees hier alles over BPM informatie
Auto import vragen? Goedkoop een auto importeren hebben we al eens besproken. Omdat we veel vragen hebben ontvangen over de BPM (Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen) ontvangen tref je op deze pagina alle ins en outs aan over BPM informatie.
BPM informatie
Je krijgt met Belasting van personenauto's en motorrijwielen te maken bij auto import. D.w.z. als je zelf een auto of motor uit 't buitenland gaat halen en deze (verplicht) laat registreren in het kenteken register van de RDW.
Bespaar op de aanschaf van een auto: importeer 'm!
Trekhaakdop voorkomt slijtage aan trekhaak + aanhanger
Een trekhaak is een verdomd handig ding, je hangt er je aanhanger aan, monteert er je fietsenrek op en koppelt je sleurhut er aan. Goed onderhoud is behoudt van je spullen. Onderstaand tips of je trekhaak lang in topconditie te houden.
Trekhaakdoppen
Als er niets aan de trekhaakkop gekoppeld is doe je er verstandig aan een trekhaakdop over de kogel heen te doen. Dit voorkomt dat er roest op de kogel gaat vormen.
Demontabele trekhaak
De afkoppelbare trekhaak maakt een forse groei door. Het verschil tussen een vaste trekaak is duidelijk, bij een afneembare trekhaak kan het kogeldeel afgekoppeld worden.
Trekhaakdop als funartikel.
Sporing aanpassen: onderstel afstellen voor het circuit
Gepost op 29-03-2012
door
Mart
in
Banden en velgen,
Velgen
Als je het maximale uit je circuitauto wilt halen rij je met een sportonderstel. Je kunt dan schokdempers verstellen en bandenspanning aanpassen. Maar ook het aanpassen van de camber en sporing kan de wegligging aanzienlijk verbeteren. We zoomen nu op de sporing van de auto.
Sporing
Door sporing goed af te stellen kunnen rondetijden aanzienlijk naar beneden gebracht worden. De sporing van een auto is iets totaal anders dan het uitlijnen van een auto
Soorten sporing
Onder sporing wordt verstaan het verschil in millimeters tussen de voorkant van de voorwielen en de achterkant van voorwielen.
Camber en sporing: onderstel afstellen voor gevorderden.
Auto schorsen kan geld opleveren, hier de tips
Gepost op 29-03-2012
door
Mart
in
Autokosten,
geldzaken
Bezig aan een groot tuning of old timer project? Dikke kans dat je auto dan een
lange periode niet op de openbare weg komt. Wel eens gedacht je auto te
schorsen? Dit bespaart je ook nog eens kosten! Hier lees je wat je moet doen om
het kenteken schorsen vlekkeloos te laten verlopen.
Auto schorsen
Het is natuurlijk zonde om niet noodzakelijke autokosten te hebben. Als je heilige koe voorlopig niet op de openbare weg strepen zal trekken is het raadzaam 'm te laten schorsen. Dat doe je online via de website van de RDW of bij een van de kentekenloketten. Dat zijn de loketten van de RDW en speciale daarvoor bevoegde PostNL vestigingen.
Zelf doen
Je kunt dus ook zelf een auto schorsen van achter je PC. We gaan je nu het schorsing auto stappen plan uitleggen.
Auto laten schorsen: voorkom onnodige kosten.
Stuurnaaf maakt sportstuur montage mogelijk
Gepost op 29-03-2012
door
Mart
in
Interieur,
Auto interieur
In de autosport zie je het veel, zgn. Quick release sportsturen. Dit is vanuit veiligheids oogpunt; het stuur kan snel verwijderd worden na een ongeval, maar wat jij er (op de openbare weg) aan hebt? We leggen het je uit!
Wanneer een stuurnaaf?
Geef toe, vaak is get stuurwiel fabrieks af niet echt een eyecather, of je moet al een dure bolide hebben waar standaard een MOMO of een Sparco stuur in zit.
Dus weg het dan standaard ding, en een sportstuur monteren. Eerst zal je het bestaande stuur moeten verwijderen. Hou je inbussleutels en doppenset maar bij de hand, deze zul je nodig hebben. Een schroevendraaier is ook geen overbodige luxe.
Een stuurnaaf is onmisbaar bij het plaatsen van een sportstuur.
Een diffuser; mooie look en betere wegligging
Diffusers worden voornamelijk op race auto's gebruikt, maar sportievere auto's worden nu ook al met een diffuser uitgevoerd. De diffuser is als het ware een tunnel onder de auto. Deze zorgt voor een optimale luchtstroom onder de auto. Een diffuser begint halverwege de bodemplaat.
Diffusers
Het is in feite een spoiler onder de auto, het zorgt voor zoveel neerwaartse druk gerealiseerd wordt, dat je als het ware aan de grond gaat 'plakken'.
Spoilers worden op het achterste deel van een auto gemonteerd, of juist helemaal voor aan op de bumper. Dat wordt vaak een spoilerlip of bumperlip genoemd. (denk om de stoepranden!)
Een diffuser kan ook onder een bestaande auto gemonteerd worden.
Bandenverf: superhandig én lekker opvallend!
Gepost op 28-03-2012
door
Mart
in
Banden en velgen,
Banden
Bandenverf is een handig hulpmiddeltje bij het opslaan en wisselen van je banden. Je kunt de positie van de band perfect aanbrengen met bandenverf of een bandenmarker: essentieel voor als je gaat hermonteren. Met bandenverf kun je ook je banden lekker opfrissen en accentueren. Markeer een merk of logo in het rubber... of geef jij liever het loopvlak een knalkleur?
Bandenverf
Vroeger werden de banden met krijt gemarkeerd, voordat ze werden opgeslagen. Maar krijt vervaagt natuurlijk heel snel. Met bandenverf heb je daar geen enkele last van!
Een bandenmarker is een permanente stift, die speciaal gemaakt is om langdurig te dekken op rubberen materialen. De bandenverf is geschikt voor zowel nieuwe als wat oudere banden. De inkt is licht-, water- en veegbestendig. Daarmee is bandenverf echt ideaal voor gebruik op je banden.
Bandenmarker: accentueer de letters en logo's op je banden.
Voorkom dat je verkeerde brandstof tankt!
Uit cijfers van de ANWB blijkt dat de wegenwacht 10x per dag moet 'uitrukken'
omdat er iemand verkeerde brandstof heeft getankt! Het Leeuwendeel dat in de
fout gaat zijn dieselrijders die hun tank volgooien met bezine. Wij geven je
hier adviezen zodat jij niet de fout in gaat!
Foute brandstof getankt?
Verkeerde brandstof tanken, hoe je dat voor elkaar krijgt? Het komt voor bij gezinnen die meerdere auto's hebben, als iemand een auto leent en/of een auto huurt. Of bij je eigen auto als je er niet met je hoofd bij bent!
Motorschade
Benzine kan permanente schade aan onderdelen van een dieselmotor aanbrengen.
Verkeerde brandstof tanken gebeurt 10 per dag in NL.
Veerspanner maakt vervangen schokbreker simpel
Als je schokdempers dient te vervangen of betere rijeigenschappen wilt monteren kun je evt. zelf aan de slag. Als je andere veren of schokdempers gaat monteren is een veerspanner noodzakelijk. Er zijn diverse soorten. o.a. de pneumatische veerspanner en de mechanische veerspanner.
Veerspanner
Als je een schokdemper of veerpoot wilt vervangen gaat dit via een veerspanner. De veren drukken namelijk tegen de veerpoten aan.
Als de bovenste moer van de veerpoot losgeschroefd wordt zonder dat de veren ingedrukt zijn schiet de veer als een ongeleid projectiel los. Voor deze klus is kennis en kunde vereist. Het plaatsen van veerklemmen is geen 'rocket science'. Het juist aandraaien is iets wat belangrijk is.
Werken met een veerspanner: werkruimte creëren!