Let trouwens op dat je bij je nieuwe stuur ook een stuurnaaf koopt. Zonder zo’n ding zijn de sturen namelijk niet op de stuuras te installeren en dat rijdt zo lastig. Een gemiddelde naaf kost al gauw zeventig euro. Het type dat je nodig hebt is afhankelijk van het automerk. Besef je trouwens wel dat de combinatie ‘sportstuur-airbag’ niet mogelijk is. Sportstuur erin is airbag eruit. Hier check je alles over stuurnaven
Het installeren van een sportstuur is vrij eenvoudig, maar kijk even goed uit met het verwijderen van het oude stuur als dat is voorzien van een airbag.
De sensoren die toezien op de werking van de airbag kunnen wel eens moeilijk gaan doen, dus ga bij twijfel of vragen naar een deskundige. Ga trouwens even bij je verzekering na of er nog (financiële) consequenties aan het verwijderen van een airbag verbonden zijn.
Met je elleboog uit het raam zit misschien wel eens lekker, maar is verre van ideaal.
Wil je je auto interieur schoonmaken? Zorg dan dat je niets van de spray morst op het stuur. Hierdoor wordt het stuurwiel behoorlijk glad van!
Als je het stuurwiel wilt reinigen gebruik je altijd een schone doek, en een reinigingsmiddel waarop duidelijk staat dat daar ook het stuur schoon mee gemaakt kan worden!
Een goed afgestelde stuur begint met een goede instelling van de stuurstoel. De pedalen dienen altijd goed bereikbaar te zijn, maar je moet niet te dicht op het stuur zitten.
Je armen moeten flauw gebogen zijn als je het stuur vast houdt in de 10 voor twee wijzer aanduiding op een klok positie. Dit is een actieve stuurhouding waarmee je optimaal kunt reageren op wat er op de weg gebeurt.
Voor het betere drift, maar ook rally werk, zijn er speciale sturen ontwikkeld. Het stuurwiel is voorzien van suède wat zeer veel grip geeft. De gele op het bovenste gedeelte geeft de bestuurder een duidelijk beeld van de exacte wielenstand.
Met name tijdens het driften vliegt het stuurwiel in tienden van seconden van het ene uiterste stuuruitslag naar het andere uiterste stuuruitslag!