Home Blog

Racehandschoenen: optimale grip achter het stuur!

Gepost op 11-01-2014 door Mart in Circuit en rallyrijden, circuitrijden en driften
Racehandschoenen zijn onmisbaar voor zowel de professionele racer als de fanatieke recreant. Een goede grip is nl. van levensbelang. In onderstaand artikel vind je antwoord op de vraag wat de voordelen zijn van een goede racehandschoen. Ook vertellen we je waar zo'n handschoen aan moet voldoen en hoe je je eigen maat bepaalt!


Voordelen racehandschoenen

Het voornaamste voordeel van racehandschoenen is, zoals gezegd, de verbeterde grip op het stuur. Zelfs bij hoge snelheden of onverwachte manoeuvres zorgen goede racehandschoenen ervoor dat je te allen tijde de controle over het stuur blijft behouden. Een mogelijk nadeel van race handschoenen zou kunnen zijn dat ze je 'voeling' met het stuur verminderen, hetgeen je prestatie tijdens een race negatief zou kunnen beïnvloeden. Daarnaast bieden ze een stuk bescherming tegen hitte dat vrij kan komen bij een mogelijke brand. Iets wat je natuurlijk nooit hoopt!

Racehandschoen i.c.m. een suède stuur: TOP!

Flocken: je interieur flocken? Zo werkt het!

Gepost op 06-01-2014 door Mart in Interieur, Auto interieur
Flocken is een leuke en betaalbare manier om je cockpit een unieke, fluweelachtige look te geven. Hoe werkt de flocken techniek, wat gebeurt er precies als je je interieur wilt laten flocken en is zelf flocken een optie? Je leest het op deze pagina.

Flocken

Flocken is dé manier om allerlei materialen van een kleur en een zachte, stofachtige laag te voorzien. Middels een hechtlaag worden elektrostatisch geladen kunststof vezels aangebracht, waardoor je auto-onderdelen een fluweelachtige afwerking krijgen. 

Je kent het wel: het is die zachte, suède-achtige bekleding die je ook aan de binnenzijde van bijvoorbeeld brillen- of juwelendoosjes vindt. Ook wordt de flocken techniek tegenwoordig vaak toegepast om kleding te bedrukken. 

Remklauw reviseren? Lekke remcilinder vaak oorzaak!

Gepost op 02-01-2014 door Mart in Remmen, Remmen onderhoud
Heb je last van piepende remmen of is je remvloeistof binnen de kortste keren op? Dan is er vast iets is mis met je remklauwen. Roestvorming is een veel voorkomend probleem bij remklauwen en de andere gedeeltes van een rem. Het is dan de hoogste tijd om dit te reviseren. Je kunt dit uitbesteden maar je kunt dit ook gemakkelijk zelf doen als je hier onze handleiding leest.

Remklauw reviseren

Wellicht heb je het zelf weleens gemerkt tijdens het remmen: je auto komt veel minder snel tot stilstand dan je gewent bent. Een typisch voorbeeld van verminderde remkracht. Dit kan komen doordat een van je remklauwen langzaam vast is gaan zitten. Hierdoor kan je auto tijdens remmen scheef gaan trekken. 

Soms wil hard remmen nog weleens helpen, maar als dit ook niet meer de oplossing is, dan weet je hoe laat het is: de hoogste tijd voor een remklauw revisiesetje. Want zelf je remklauw reviseren is ten eerste een eenvoudig klusje en ten tweede bespaar je enorm op de kosten van een geheel nieuwe remklauw. 

Een nieuwe remklauw is namelijk een flinke greep in je budget terwijl het net zo gemakkelijk is om zelf even de handen uit de mouwen te steken.  

Deze remklauw is duidelijk aan revisie toe!

Claxon en luchthoorn, wat mag er nu wel en niet?

Gepost op 25-12-2013 door Mart in Interieur, Metersets en instrumenten
Met een claxon en luchthoorn kan je natuurlijk veel mensen de stuipen op het lijf jagen. En dat is soms ook weleens erg verleidelijk. Zeker als je voor de zoveelste keer wordt afgesneden of te maken hebt met een vervelende bumperklever. Met een luchthoorn zal diegene dat niet snel weer flikken. Maar is dit wel zo handig? Onnodig claxonneren kan je erg duur komen te staan. Lees hier alles over de vereisten waar je claxon en luchthoorn aan moeten voldoen.

Claxon en luchthoorn

Zoals je begrijpt ben je verplicht om in je auto een claxon te hebben. Hiermee kan je in noodsituaties iemand anders waarschuwen. Er zijn natuurlijk ook nog wel heel wat andere keren dat je maar wat graag je claxon zou willen gebruiken, daar zullen we zo meteen dieper op ingaan. Een claxon bedien je over het algemeen door op het middelste gedeelte van je stuur te drukken. Het is dus aangesloten op je accu en maakt gebruik van elektriciteit. Een luchthoorn is een wat zwaarder middel om een signaal af te geven en werkt op een heel andere manier: met behulp van de pneumatiek. Dat wil zeggen met behulp van samengeperste lucht of bepaalde gassen die door de hoorn wordt geblazen. 

Een typisch voorbeeld van een luchthoorn

Kentekencard: handzaam en behoorlijk fraude-proof

Gepost op 25-12-2013 door Mart in Autokosten, autokosten verlagen
Wat zijn de voor- en nadelen van de nieuwe kunststof kentekencard? Wat verandert er precies en wanneer? Waar moet je als voertuigeigenaar op letten? Tuning-gids geeft je de ins & outs.


Kentekencard

Ons rijbewijs kreeg al eerder het handige formaat van een creditcard en nu is ook ons kentekenbewijs aan de beurt. Weg met die verkleurde, verfrommelde en 78 keer opnieuw gevouwen vrij gemakkelijk na te maken papieren. Deze kant op met die handzame, gebruiksvriendelijke en ultraveilige kentekencard! Toch? 

Is de kunststof kentekencard werkelijk zo'n verbetering en... wat verandert er eigenlijk allemaal voor de autobezitter?

Autoruiten schoonmaken: tips voor glanzend resultaat

Gepost op 20-12-2013 door Mart in Autowassen, wassen
Een mooie schone auto heeft ook heldere autoramen. Dit is een echte finishing touch na het schoonmaken van je auto. Naast het feit dat je auto er een stuk beter uitziet levert het ook veel minder gevaar voor jou en andere weggebruikers op. Tuning-gids levert de beste tips om je autoruiten schoon te maken en te houden.

Buitenkant van de ramen

Er zijn veel tips te vinden op het internet over het schoonmaken van je autoruiten. Door alle forums zien mensen vaak door de bomen het bos niet meer. Het is nu eenmaal zo dat er een hoop mogelijkheden zijn. Tuning-gids.nl heeft zich er in verdiept en de beste tips voor jou gevonden. Om van al die vieze insecten en andere grove stukken af te komen is het handig om eerst die hardnekkige laag te verwijderen van je autoruiten en van de rest van je auto.


Goed zicht is belangrijk; raffel de ramen niet af.

Racelicentie op Zandvoort halen? De mogelijkheden:

Gepost op 15-12-2013 door Mart in Circuit en rallyrijden, circuitrijden en driften
De droom van elke Nederlandse coureur in wording is racen op Zandvoort.  Voordat je die baan daadwerkelijk op mag in competitie verband zal je eerst een racelicentie moeten behalen. En dat is maar goed ook. Hier vind je alle tips terug om zo snel mogelijk te een racelicentie te halen zodat competitie racen op Zandvoort binnen handbereik ligt!

Bleekemolen

Dan is er nog Bleekemolens Race Planet. Zij bieden drie verschillende cursussen aan. Voor de beginner is er de flying start. Dit kost voor 3 zondagen €1.195. Voor de gevorderde coureur is er de master class. Deze vervolgcursus kost je €875 en behaal je in 2 zondagen. Mocht je ook eens op een nat wegdek willen scheuren, dan is een drift control les wel handig. Ook dit is mogelijk bij Bleekemolen. Twee middagen oefenen kost je €495. Prijzen kunnen natuurlijk variëren, check voor de actuele tarieven de site van Bleekemolens Race Planet.


Tijdens een race experience rijd je in diverse soorten auto's.

Een standkachel in je auto, nooit meer ruiten krabben!

Gepost op 12-12-2013 door Mart in Wintertips, antivries en de-icers
Zoals elke Nederlander met een auto ken je het vast wel: bevroren ruiten. In de ochtend je auto schoon moeten krabben is iets dat je hele dag kan verpesten. En tot aan je werk zit je met bevroren vingers achter het stuur. Een standkachel inbouwen is dan ook een goed idee om voorgoed van bevroren ruiten af te komen. Laat je buren maar lekker krabben!

Standkachel auto

Een standkachel is een kacheltje die je in je auto kunt laten inbouwen. Je kan dit direct laten doen door de autoproducent als extra service bij de aankoop van een nieuwe auto. Maar je kan er ook voor kiezen om dit achteraf door je dealer te laten installeren. De standkachel bevindt zich onder de motorkap en zorgt ervoor dat terwijl jij 's ochtends nog van je koffie en je broodje geniet, je ruiten alvast ijsvrij zijn. Daarnaast heb je na het instappen ook nog eens een lekkere warme stoel omdat de ventilator warme lucht in de auto blaast.

Een standkachel van is nu toch wel erg fijn!

Winterbanden verplicht: let op de risico’s!

Gepost op 08-12-2013 door Mart in Wintertips, antivries en de-icers
Winterbanden zijn in sommige landen verplicht. Rijden op winterbanden is natuurlijk veel veiliger. Maar als winterbanden verplicht zijn en je rijdt zonder, dan loop je meer risico's dan je denkt! Op Tuning-gids.nl lees je alle ins & outs.


Winterbanden verplicht

In veel Europese landen zijn regels opgesteld voor het rijden op winterbanden. En dat is niet voor niets. Rijden op winterbanden is vele malen prettiger en veiliger. Wie deze regels negeert neemt bovendien een financieel risico!

In welke landen is het rijden op winterbanden verplicht? In Finland zijn winterbanden gewoon verplichte kost. In Oostenrijk geldt datzelfde, maar alleen in de periode van 1 november tot en met 15 april. In Zweden zijn winterbanden van december tot en met maart verplicht voor toeristen. 

Hier is meer profiel geen overbodige luxe!
Winterbanden profiel: meer profieldiepte, meer grip!
Gepost op 08-12-2013 door Mart in Banden en velgen, Banden
In de winter bij temperaturen onder de 7 graden is het rijden op zomerbanden echt levensgevaarlijk. Het is vaak getoetst en de uitkomsten blijven steevast hetzelfde: het winterbanden profiel van 4 mm levert nog altijd veel meer grip op dan zomerbanden met een profieldiepte van 7,5 mm. Lees hier alles over winterbanden en het gevaar bij te weinig profieldiepte.
Het winterbanden profielAangezien je banden de enige contactpunten zijn met het wegdek, moet je natuurlijk beschikken over een grote hoeveelheid grip. Zeker in de winter als het wegdek vaak nat is door de ijzel en de sneeuw wil je geen risico lopen om de controle over het stuur te verliezen. Voor winterbanden wordt er dan ook geadviseerd om minimaal 4 millimeter profieldiepte te hebben.   

het zaagtandeffect bijt in de sneeuw
Ruitenwissers: onze tips en tricks voor optimaal zicht
Gepost op 26-11-2013 door Mart in Motortuning, Motorblok
Ruitenwissers zijn een zeer belangrijk onderdeel van je auto. Toch worden ze vaak behandeld als ondergeschoven kindje. De vervanging van ruitenwisser bladen is bijvoorbeeld niet het eerste waar je aan denkt. Toch is het zeer handig om dit jaarlijks te doen, zeker omdat meer dan 90 procent van al onze acties in het verkeer afhankelijk zijn van de informatie die onze ogen binnenkrijgen. Schone en goedwerkende ruitenwissers zijn dus meer dan aanbevolen!


Ruitenwissers versleten?

Er zijn tal van kenmerken die doen vermoeden dat je ruitenwissers het gaan begeven. De ruitenwissers kunnen beginnen te stuiteren of een hoop herrie maken. Soms laten de rubbers vieze horizontale of verticale strepen achter op je voorruit. Dit kunnen allemaal tekenen zijn van een versleten ruitenwisser. Mochten de strepen nu erg dik zijn, dan kan het natuurlijk ook zo zijn dat de rubbers erg vies zijn dus die moet je dan direct even schoonvegen.


Bespaar niet op ruitenwissers: zicht = alles!
Rotordisc remschijven: voor verbeterde remprestaties
Gepost op 24-11-2013 door Mart in Remmen, Remblokken en remschijven
Remmen is van levensbelang. Zeker op het circuit wil je geen onnodige risico’s lopen. Met Rotordisc remschijven heb je meer remkracht dan de gewone remschijven en daarnaast zijn ze een stuk lichter en passen ze ook nog eens onder vrijwel elke auto. Combineer dit met een apart design, klinkt toch meer dan ideaal?


Rotordiscs zijn lichter

Als je veel op het circuit rondrijdt of zo af en toe meedoet aan een dragrace, dan is het verstandig om een zo licht mogelijke auto te hebben. De Rotordisc remschijven zijn een stuk lichter dan de normale remschijven die je onder je auto vindt. Het gewicht kan per schijf kan met met 10 procent afnemen. In totaal zal dat ongeveer een besparing van 3 kilo zijn. In het kader van gewichtsreductie van een auto is elke kg er eentje.


Rotordisc remschijf: betere remmen én apart design.
Remmenreiniger: de multifunctionele musthave!
Gepost op 20-11-2013 door Mart in Remmen, Remblokken en remschijven
Remmenreiniger is een onmisbaar middel voor elke autobezitter. Het spul is naast goedkoop ook nog eens multifunctioneel. Wat kun je allemaal doen met remmenreiniger en wat moet je vooral laten? Tuning-gids.nl zocht het voor je uit. 


Remmenreiniger

Remmenreiniger is een zeer krachtige reiniger en ontvetter waarmee je vuil, vet, olie en remvloeistof kunt verwijderen van je auto-onderdelen. Zoals de naam al doet vermoeden is remmenreiniger met name bedoeld voor het reinigen van je remonderdelen. Vuil en vet is in een mum van tijd verdwenen!

Maar je kunt nog veel meer met deze vloeistof. Remmenreiniger is een echte alleskunner!

De kracht van een remmenreinigingsmiddel is onbekend
Turbo revisie? Reviseren van turbo is geen kinderspel!
Gepost op 14-11-2013 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren

Een turbo motor kan een heel leven meegaan. Toch is het soms nodig om de turbo te reviseren omdat er bijvoorbeeld olie in is opgedroogd of omdat de turbine vol zit met roet. In deze tekst vind je de werking van een turbo dieselmotor terug en waarom het verstandig is om je turbo te laten reviseren door professionals. Je kan het natuurlijk ook zelf proberen met een revisieset, maar of dat nou zo verstandig is…


Je turbo reviseren?

Het kan zomaar in de garage tijdens een roetmeting gebeuren. Terwijl de katalysator en het roetfilter worden schoongebrand wordt de turbo zo heet dat de olie zijn viscositeit verliest. De olie droogt op en de turbo loopt een stuk stroever. 

Opeenhoping roet turbo

Verstopte EGR-systemen zijn slecht voor de turbo omdat de opeenhoping van roet het hele aansturingsprogramma door de war kan schoppen. Turbo's kunnen prima gereviseerd worden, dat kan je een flink bedrag besparen.


Opeenstapeling van roet: verstoppingen
Dashboard camera houdt premie autoverzekering laag!
Gepost op 09-11-2013 door Mart in Autokosten, autokosten verlagen
Wat heeft een dashboard camera te maken met je autoverzekering? Een dashcam is niet alleen ontzettend gaaf en onmisbaar voor de racefanaat, maar het monteren van een dashcam is bovendien zeer verstandig met het oog op je autoverzekering. Tuning-gids.nl vertelt je waarom.

Dashboard camera

In de racerij zie je het bijna in elke wagen: de dashboard camera. Op internet barst het van de spectaculaire beelden met indrukwekkende ongevallen en levensgevaarlijke capriolen in de hoofdrol. 

Een dashcam is een autocamera die je op je dashboard of aan de voorruit bevestigt. Eenmaal ingeschakeld legt de dashcam jouw rijgedrag én dat van anderen vast... zeer interessante materie voor autoverzekeraars! Er zijn behoorlijk wat soorten en maten; wij zetten wat tips op een rijtje voor je. Onze grootste tip: zorg voor voldoende geheugen in de dashcam, dan hoef je niet zo vaak met materiaal te overschrijven of downloaden. Succes!

Menutuning-gids.nl
Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl