Als je autoslot bevroren is word je niet vrolijk. Denk je dat je na het ramen krabben in kan stappen en weg kan rijden. Niet dus...Check onze autoslot ontdooien tips. Misschien nog wel belangrijker, wat je beslist nìet moet doen om een bevroren autoslot open te krijgen.
Het slot van een auto bevriest omdat er condensatie in het slot plaatsvindt. In het grootste deel van het jaar heb je daar geen last van. Echter in de winter zal de condensatie, door de lage temperaturen, bevriezen en dan heb je een vervelend probleem…Als de auto een tijd stil heeft gestaan is de kans groter dat de autosloten bevroren kunnen raken. Aanhoudende koude winden kunnen nl. het binnenwerk van het slot in een ijsklompje veranderen.
Wat is de beste ijskrabber?
Zoals gezegd kun je het er beter niet op wagen om met niet gekrabde ruiten op pad te gaan. Een boete voor slecht zicht kan oplopen tot maar liefst € 360. Daarvoor kun je heel wat ijskrabbers kopen.
Maar wat is nou de beste ijskrabber? Kort gezegd is er niet één krabber de beste. Daarom hebben we diverse ijskrabbers in verschillende categorieën getest. Ook vertellen we hoe je het beste kunt krabben zodat je snel onderweg kunt gaan.
Eén van de nadelen van de winter is dat je na milde vorst een kwartier eerder je warme nest uit moet om het ijs van je ruiten te krabben. Met voorruitfolie of een anti ijsdeken kun je dit voorkomen! Extra prettig: voorruitfolies en anti ijsdekens zijn ook in de zomer een aanwinst voor je auto. Bekijk onze modellen en check ook ons stappenplan over hoe je 't beste een anti ijsdeken op de autoruit kunt plaatsen.
Veel auto's hebben vanaf fabriek al zulke grote wielen en banden dat normale sneeuwkettingen niet eens passen. In dat geval moeten er speciale kettingen gemonteerd worden (zoals de Michelin 4MX) of zelfs andere wielen met een kleinere maat banden zodat er wel sneeuwkettingen op gemonteerd kunnen worden. Bekijk hier het beste complete auto winterpakket.
Bij vriezend weer kan het voorkomen dat de bedieningskabels vastvriezen in de buitenkabels. Dit komt doordat de waterafdichtings rubbers dusdanig versleten zijn zodat er water kan in sijpelen. In de zomer vormt dit geen probleem. Echter als er in de wintermaanden natte sneeuw of regen valt, gevolg door matige vorst kunnen de bedieningskabels van de handrem bevriezen. En dan staat de auto letterlijk en figuurlijk 'vast'. Hard(er) aan de handrem sjorren heeft geen zin. Je had het zo simpel kunnen voorkomen. We leggen je 't uit.