Bij vriezend weer kan het voorkomen dat de bedieningskabels vastvriezen in de buitenkabels. Dit komt doordat de waterafdichtings rubbers dusdanig versleten zijn zodat er water kan in sijpelen. In de zomer vormt dit geen probleem. Echter als er in de wintermaanden natte sneeuw of regen valt, gevolg door matige vorst kunnen de bedieningskabels van de handrem bevriezen. En dan staat de auto letterlijk en figuurlijk 'vast'. Hard(er) aan de handrem sjorren heeft geen zin. Je had het zo simpel kunnen voorkomen. We leggen je 't uit.
Het antwoord is zo simpel: zet je auto in de versnelling wanneer het gaat vriezen. Hier creëer je hetzelfde effect mee als de handrem aan te trekken. De wielen staan vast en de auto zal dus niet meer kunnen rollen.
Als jij dus een consequente handrem gebruiker bent moeten de alarmbellen gaan rinkelen als de temperatuur onder de 0 graden duikelt. Maar het is natuurlijk beter om jezelf aan te leren de auto na het parkeren in de versnelling te zetten i.p.v. op de handrem te zetten.
Als ex-consequente handrem gebruiker zul je wel moeten realiseren altijd eerst de koppeling in te trappen voordat je de motor start. Als je dit niet doet zal de auto tijdens het starten zo maar 30-40 cm naar voren of achter kunnen schieten! Afhankelijk of je de auto in de z'n vooruit versnellingen of achteruitversnelling hebt gezet.
Staat je auto ergens geparkeerd, terwijl de handrem is vastgevroren? Geen nood, je kunt op een aantal manieren proberen de vastgevroren handrem weer los te krijgen. Je kunt eerst proberen je vastgevroren handrem nog eens strakker te trekken. Lukt dit niet? Probeer dan een aantal keren stevig aan de vastgevroren handrem te trekken. Soms schiet de vastgevroren
handrem dan alsnog los.
Een andere mogelijkheid om de vastgevroren handrem los te krijgen is om met een föhn de remkabel en –blokken te verwarmen. Omdat de handrem de remblokken op de achterwielen aantrekt, dien je de remblokken ook te verwarmen. De remblokken kun je zien en verwarmen door de spaken van je velgen heen of achterlangs het wiel. De handremkabel loopt vanaf de twee remblokken op de achterwielen in een V naar voren.
Leer jezelf aan om na het parkeren de auto in een versnelling te zetten i.p.v. de handrem te gebruiken.
"Het zal, zelfs in ons vlakke land, vaak voorkomen dat een auto op een helling geparkeerd moet worden. Kijk, dan is de handrem de meest veilige optie om de auto te parkeren. Zo af en toe lees je nog wel eens: 'de handrem was losgeschoten'. De oorzaak hiervan is, dat bij het aantrekken van de rem veel te vaak verzuimd wordt de pal te lichten (knopje aan het uiteinde van de hendel). Je hoort dan een ratelend geluid, hierdoor verslijt de vertanding waar de pal achter moet grijpen.
Oh ja, laat een slechte handremkabel, te herkennen aan een buitenmantel die gebroken of doorgeroest is, tijdig vervangen. Kan in potentie een hoop elende veroorzaken!