Een standkachel in je auto, nooit meer ruiten krabben!
Zoals elke Nederlander met een auto ken je het vast wel: bevroren ruiten. In de ochtend je auto schoon moeten krabben is iets dat je hele dag kan verpesten. En tot aan je werk zit je met bevroren vingers achter het stuur. Een standkachel inbouwen is dan ook een goed idee om voorgoed van bevroren ruiten af te komen. Laat je buren maar lekker krabben!
Standkachel auto
Een standkachel is een kacheltje die je in je auto kunt laten inbouwen. Je kan dit direct laten doen door de autoproducent als extra service bij de aankoop van een nieuwe auto. Maar je kan er ook voor kiezen om dit achteraf door je dealer te laten installeren. De standkachel bevindt zich onder de motorkap en zorgt ervoor dat terwijl jij 's ochtends nog van je koffie en je broodje geniet, je ruiten alvast ijsvrij zijn. Daarnaast heb je na het instappen ook nog eens een lekkere warme stoel omdat de ventilator warme lucht in de auto blaast.
Een standkachel van is nu toch wel erg fijn!
Standkachel en populariteit
Er is in Nederland nog niet erg veel animo om een standkachel in te bouwen. Vooral bij het direct inbouwen is dit getal verwaarloosbaar. Er komt wel steeds meer vraag naar een standkachel auto inbouwkit. De twee voornaamste diensten die gebruik maken van een standkachel zijn taxibedrijven en hulpdiensten. De eerste groep zodat ze in een warme auto kunnen wachten op de volgende klant en de hulpverleendiensten moeten natuurlijk 24 uur per dag klaarstaan dus dan zijn bevroren ruiten niet zo handig in geval van een noodsituatie.
De vele voordelen
Omdat het tijd is om de standkachel te introduceren in Nederland hebben we de voordelen hier even voor jou op een rijtje gezet. Uiteraard is het belangrijkste dat je altijd ijsvrije ruiten hebt en dat scheelt enorm qua tijd en irritatie. De kans dat je tijdens het rijden weer te maken krijgt met bevroren of beslaande ruiten is ook nihil omdat de standkachel zijn werk blijft doen. Het verbruik is ook helemaal niet veel: slechts 0,2 tot 0,4 liter benzine of diesel per uur. Dat compenseer je overigens makkelijk doordat je niet met een koude start zit. Een koude start kost je ten eerste veel meer brandstof en ten tweede slijt je motor daardoor veel sneller. Een koude start zorgt namelijk voor net zo veel slijtage als 100 kilometer rijden!
De twee marktleiders
Zowel voor het direct leveren aan autoproducenten van standkachels als wel voor het leveren van universele standkachels om later in te bouwen zijn er twee grote spelers op het veld: Webasto en Eberspächer. De standkachel inbouwen achteraf is wel erg afhankelijk van de grootte van je wagen. Er zijn namelijk maar een paar beschikbare modellen. Een ander aspect waar naar gekeken moet worden is je brandstof type. De standkachel wordt namelijk aangesloten op de brandstoftoevoer, dus is het afhankelijk van diesel of benzine.
Diesel rijders opgelet!
Mensen met een dieselvoertuig hebben een extra voordeeltje omdat de huidige dieselmotoren zo efficiënt zijn dat ze nog maar nauwelijks warmte afgeven. Daarom hebben autoproducenten bij voorbaat al een extra verwarming ingebouwd die erg eenvoudig met een kit is om te bouwen tot een volwaardige standkachel. Dat betekent een fikse korting op de installatie hiervan. Een standkachel is ook veel beter voor het milieu want een voorverwarmde moor verbruikt veel minder brandstof.
Een standkachel verhoogt het comfort aanzienlijk. -1 Bbbbrrr!
Werking van een standkachel
De standkachel wordt in de auto onder de motorkap geplaatst. Daar wordt het aangesloten op het koelwatercircuit, de brandstofleiding, de kachelbediening of de klimaatregeling. De brander verwarmt het koelwater waardoor de motor warmer wordt. De ventilator wordt hierdoor tevens aangedreven en zorgt voor warme lucht in de auto. Vanuit de binnenkant smelt het ijs op je ramen en zal je interieur heerlijk warm zijn na het instappen. De meeste standkachels behalen de gewenste temperatuur al ruim binnen het uur.
De besturing is erg simpel
Er zijn een aantal mogelijkheden waarmee je dit kan instellen:
• De simpelste methode is een timer die je de avond ervoor kunt instellen op tijd en temperatuur.
• Vanuit huis kan je ook met een afstandsbediening de standkachel aan en uit zetten.
• Moderne technieken zijn er ook: de sms-service en voor mensen met een smartphone is er zelfs een app ontwikkeld waarmee je alles kunt regelen vanaf je mobiel.
"
Voor verkoeling in de zomer kan je ervoor kiezen om alleen de ventilator van te voren even aan te zetten zodat je auto lekker fris aanvoelt na het instappen.
"
De Componenten
De standkachel bestaat uit de volgende componenten: allereerst natuurlijk het kacheltje zelf, een extra koelvloeistofpomp, een uitlaatsysteem met een filter en natuurlijk aanzuigslangen om koude lucht aan te zuigen. Ten slotte zijn er nog elektrische kabels nodig om de standkachel te verbinden met de boordcomputer van je auto. Zo kan je ook in de auto de standkachel regelen via de temperatuurschakelaars. Er komt dus nog heel wat bij kijken. Daarom kan een installatie tot wel 12 uur duren!
Kostenplaatje
Standkachels zijn wel wat prijzig. Je moet toch al gauw denken aan bedragen rond de 1500 euro. Dit geldt zowel voor vooraf ingebouwde kachels als wanneer je het nadien laat doen. De inbouwkosten drukken een hoge prijs op dit product. Sterker nog, mocht je installatie erg pittig zijn dan kan je soms wel een rekening van rond de 2500 euro verwachten.
Alternatieven?
Gelukkig zijn er ook vele goedkopere methodes om je auto ijsvrij te maken. De goedkoopste autokacheltjes zijn er al vanaf 35 euro. Deze kan je aansluiten op de sigarettenaansteker en staat dus in verbinding met je accu. Deze 12 volt apparaatjes hebben wel als nadeel dat het je accu leeg kan trekken, dus zorg er wel voor dat je ze op tijd aan- en uitschakelt. Ze helpen overigens niet mee aan het verwarmen van de motor. Een iets duurdere variant is de Defa kachel die functioneert op 230 volt. Deze kost ongeveer 250 euro exclusief inbouwkosten en is dus een veel goedkopere versie dan het echte werk. Hierbij krijg je een elektrische motorverwarming en een losse verwarmingsunit voor het interieur.