's Winters heeft de accu het zwaar. Ongeacht of je de auto stalt of ermee rijdt. Na een langere periode van stilstaan, kun je vervelend verrast worden: een lege accu. Opladen kan helpen, maar lang niet altijd. Als je pech hebt, verliest je accu zijn spanning meteen weer. Dan zit er niets anders op: je moet een nieuwe accu kopen. Hieronder bespreken we diverse soorten accu’s: loodzuuraccu, startaccu, AGM-accu en de Gel-accu.
Intelligente acculader auto
Moet je een nieuwe accu kopen? Ai! Naast de (hoge) kosten, kan het ook even duren voordat je weer op weg kunt. Gelukkig kun je veel ellende voorkomen door een moderne acculader of accu booster te gebruiken. Er zijn de afgelopen jaren veel ontwikkelingen geweest in de consumentenelektronica. Hierdoor zijn acculaders betaalbaar geworden. Zelfs acculaders met een zogeheten intelligent laadprofiel. Deze zijn goedkoper dan een nieuwe accu én ze kunnen de levensduur van je huidige accu flink verlengen. Win-win!
Loodzuuraccu
Een loodzuuraccu werkt middels het loodzuur principe. Dit type accu wordt al tijden gebruikt en is de eenvoudigste versie: er bevinden zich loden platen, zwavelzuur en water in de accu. Wanneer een accu ontlaadt, wordt er loodsulfaat gevormd. Dit wordt tijdens het opladen weer omgezet in lood en loodoxide. Nadeel loodzuuraccu: deze accu’s vragen veel onderhoud. Zodra het vloeistofniveau gedaald is, moet dit met gedestilleerd water worden aangevuld. Let op: gebruik hiervoor nooit gewoon leidingwater. Dat is namelijk elektrisch geleidend.
Overladen accu
Als een loodzuuraccu overladen wordt, verdampt het aanwezige water. Hierdoor ontstaat brandbaar en explosief waterstofgas. Dit kan gebeuren wanneer je te lang of met een te hoge spanning laadt met een verouderde lader. Belangrijk: zorg altijd voor voldoende ventilatie.
Startaccu
Een startaccu kan kortstondig veel stroom leveren. Hij bevat een groot aantal dunne platen en mag niet te ver worden ontladen. Bij het ontladen moet tot maximaal 20% van zijn capaciteit worden bewaard. Normaal gesproken is dit geen probleem. Wanneer de auto vlot start, zal de dynamo je accu weer snel volledig opladen. Heeft je auto echter startproblemen, dan zal de accu al gauw voorbij die 20% ontladen. Dat doet de accu geen goed.
AGM-accu
Opvolger van de eerder besproken loodzuuraccu is een AGM-accu. AGM staat voor Absorbed Glass Material. Tussen de loodplaten is glasvezel aanwezig, dat zwavelzuur absorbeert en zodoende fungeert als isolator. De AGM-accu heeft
Enkele voordelen:
1) Grotere startcapaciteit
2) Grotere ontlaadbaarheid (tot 70%) zonder nadelige gevolgen voor je accu
3) Lagere weerstand, met als gevolg tot circa 50% snellere laadtijd
4) Onderhoudsvrij, wat betekent dat je geen (gedestilleerd) water bij hoeft te vullen
De term 'onderhoudsvrij' is trouwens enigszins misleidend, want elke accu heeft aandacht nodig.
Gel-accu
Tenslotte is er de gel-accu. Hierbij zit tussen de loodplaten een soort siliconengel. Over het algemeen zijn gel-accu's minder geschikt als startaccu. Toch bestaan ze wel. Een voordeel van gel-accu's is dat ze zeer goed tegen hoge ontlading kunnen. Tot circa 80% van hun capaciteit. Bovendien hebben ze dezelfde goede eigenschappen als AGM-accu's.
Gasvorming en ontlading
Net als bij loodaccu’s ontstaat er ook gas tijdens het laden van AGM- en gel-accu’s. De hoeveelheid is echter verwaarloosbaar klein. Bovendien wordt dit afgevoerd via een veiligheidsventiel in het deksel. Elke accu ontlaadt langzaam. Ouderwetse loodaccu’s ontladen sneller. Met circa 5% tot 10% per maand. Ontlaadt een accu te ver? Dan wordt het accuzuur (elektrolyt) te zuur. Hierdoor worden de platen aangetast en/of trekken ze krom. En dan kan de accu niet meer goed opgeladen worden.
Sulfatering
Wordt de accu weinig gebruikt? Dan kan er sulfatering optreden. Er ontstaan dan loodsulfide kristallen op de platen. Deze kunnen dusdanig groot en dik worden dat ze niet meer afgebroken kunnen worden bij opnieuw opladen. Dit kan vergaande negatieve gevolgen hebben voor de accucapaciteit.
Accu volledig ontladen?
Vroeger beweerde men dat het goed is om een accu, die lange tijd niet gebruikt is, eerst volledig te ontladen door er een stroomverbruiker aan te hangen. Inmiddels is dat idee echter achterhaald.
De accu slijt er namelijk sneller door. Plus, het risico bestaat dat de accu hierdoor onbruikbaar wordt.
Accu laden
Wil je een accu opladen? Controleer dan eerst altijd de polen op oxidatie. Gaat het om een loodzuuraccu? Controleer dan ook eerst het vloeistofniveau. Maak indien nodig schoon en/of vul water bij. Er zijn enkele dingen waar je op moet letten bij het opladen van een accu. De dynamo levert tijdens het rijden een laadspanning van tussen de 13,8 en 14,4 volt. Hoger dan 14,4 volt is gevaarlijk, want dan wordt de zogeheten gasspanning bereikt.
Naast de acculader (of hoofdlader), een apparaat dat een lege accu vlot weer oplaadt, kennen we de druppel- of onderhoudslader. Deze kan permanent aan de accu worden gekoppeld en 'druppelt' de accu langzaam vol. Een combinatie van beide kan ook en wordt een combilader genoemd: wanneer de accu vol is, schakelt deze lader vanzelf over op druppelladen. Dankzij moderne technologie zijn de tegenwoordige combiladers 'intelligent'. Hiermee wordt bedoeld dat de lader beschikt over meerdere laadprofielen die hij afhankelijk van de conditie van de accu zelf toepast. Een dergelijke lader begint een lege accu te laden met de maximale laadstroom tot deze 'vol' is. Dat is in praktijk zo'n 80% van de capaciteit.
Waterstofgas
In zo’n geval komt er waterstofgas vrij. Bij een traditionele loodzuuraccu kan dit ontsnappen. Een AGM-accu of gel-accu zal op den duur echter gaan koken en zou zelfs kunnen ontploffen. Nog een reden om het voltage te beperken, is dat een hogere spanning schade kan veroorzaken aan het elektrisch systeem van je voertuig. Bijvoorbeeld aan het motormanagementsysteem. Bij het goed doorladen van een losse accu, kan een hoger voltage worden gebruikt (tot circa 16 volt).
Nut van intelligente acculader
Met een moderne, intelligente acculader gaat het allemaal wat makkelijker. Zodra de accu vol is, moet het voltage weer teruggebracht worden tot maximaal 13,8 volt om hem op spanning te houden. Dit doet een intelligente lader zelf. Daarnaast is de laadcapaciteit belangrijk. Een geschikte acculader is in het algemeen een lader met een laadstroom van 10% van de capaciteit van de betreffende accu. Dat wil zeggen circa 10 ampère bij een accu met een capaciteit van 105Ah. Minder is toegestaan, maar dan duurt het laden langer én kan er toch enige sulfatering optreden. Meer is ook toegestaan, maar tot maximaal 20% van de accucapaciteit.
Goede oude acculader gebruiken
Heb je een oude acculader die nog prima werkt? Dan hoef je deze niet meteen weg te gooien. Zeker een ouderwetse loodzuuraccu kan in principe met elke lader worden opgeladen. Zolang de laadcapaciteit en het voltage maar geschikt zijn voor de betreffende accu. Opmerking: de enige ouderwetse acculaders die we afraden, zijn exemplaren die een ontlaadmodus bevatten. Zoals gezegd bezorgt dit de accu slijtage.
Acculaders in soorten en maten
Er zijn een paar soorten acculaders. Dit zijn ze in het kort:
a) Acculader of hoofdlader: hiermee wordt een lege accu vlot opgeladen
b) Druppellader of onderhoudslader: kun je permanent aan je accu koppelen, waardoor de accu langzaam vol ‘druppelt’
c) Combilader (combinatie van bovenstaande laders): zodra de accu vol is door het snel laden, schakelt de lader automatisch over op druppelladen.
Tegenwoordig zijn combiladers ‘intelligent’. Daarmee bedoelen we dat de combilader meerdere laadprofielen heeft. Deze kan hij afhankelijk van de staat van de accu zelf toepassen. Zo’n lader begint met het opladen van een lege accu met de maximale laadstroom, totdat deze ‘vol’ is. In de praktijk is dat tot circa 80% van de capaciteit.