Wat een spoorverbreder exact doet is wat de naam al zegt: het verbreden van je de spoorbreedte van je auto. Waarbij de spoorbreedte de afstand is tussen het midden van de linkerband en het midden van de rechterband. Er zijn grofweg 3 redenen om met spacers aan de slag te gaan, en dat gaan we je nu uitleggen.
Bij velgen lees je vaak over de ET waarde. Dit is een afkorting voor de Duitse term Einpress Tiefe. Het geeft de ‘diepte’ aan van hoe diep je naaf in de velg gaat. Met andere woorden, hoe lager de ET waarde, hoe meer het wiel naar buiten staat. Immers, hoe minder ver de naaf in de velg kan gaan. De ideale, qua wegligging, ET waarde verschilt per auto. Bij de ene auto is de 53, de ander weer 45. Om dit aan te passen gebruik je spoorverbreders. Je kan kiezen uit verschillende dikten, van 5mm tot het meest gangbare maat van 10-15mm of dikkere varianten van 20, 30 of zelfs 40mm. In dit laatste geval komt je linker wiel 4cm meer naar buiten en je rechterwiel ook 4 cm.
Een nadeel is dat je met spoorverbreders de stuurgeometrie van je auto enigszins aanpast. Immers staan de wielen meer naar buiten in plaats van de plek waar de wielen oorspronkelijk staan. Dit geldt in mindere mate ook voor je vering. Hoeveel nadeel je ondervindt hangt weer samen met hoe dik je spoorverbreders kiest. Denk maar aan de natuurkunde les met 'kracht' en 'arm'. Verder zullen je wiellagers sneller gaan slijten.
Pas ook op met je stuuruitslag, hoe ver je je stuur naar links en rechts kan draaien. Zeker bij dikkere spoorverbreders heb je kans dat je voorwielen aanlopen in de wielkasten. Een oplossing kan zijn om met meer camber/wielvlucht te rijden, dat kan net een paar millimeter schelen.
Als je niet meer dan 10mm spoorverbreders per wiel neemt zal je er echter in de praktijk niet veel nadelen van ondervinden.
Een goed alternatief voor het monteren van spoorverbreder is het aanschaffen van 'aftermarket' velgen. Vaak hebben deze
een lagere ET waarde dan standaard is voor de auto. Let wel goed op wat dan de ET waarde is.
Ga je 'te breed' dan loop je de kans tegen de lamp te lopen bij de APK
"