En sportdownpipe is vaak een stuk groter dan de standaard variant. Daarnaast zitten er vaak letterlijk minder kronkels in de pijp. Dus minder weerstand in de downpipebochten.
Als je chiptuning gaat doen is het een absolute must om je uitlaat lijn aan te passen. Je wil immers het meeste uit je chip halen. Het meeste koppel en vermogen pak je door de downpipe te vervangen.
Als je echt een 'schop in je rug' krijgen zul je:
1) uppipe (+/- 5 pk extra) 2) centre pipe (+/- 10 pk) 3) einddemper (+/- 8 pk)
moeten vervangen. Prijzen van een downpipe beginnen vanaf € 250.
Complete uitlaat-lijn kost je circa € 1.200. Tip: probeer eens gebruikte uitlaat delen te vinden. Vaak net zo goed, en scheelt een hoop geld.
Met name de koppel toename is aangenaam. Als je auto ook een turbo heeft zal het turbogat kleiner worden. Als de turbo eenmaal begint te draaien zul je merken dat je echt in je stoel gedrukt wordt!
De grotere downpipe minimaliseert tegendruk uit het uitlaatsysteem, daardoor spoelt de turbo sneller op.
- meer vermogen en een brede verspreiding van het koppel
- goede afvoer van gassen achter de turbo
- kleiner turbogat
- goed trekkende motor, door het hele toerengebied
Na de uitlaatlijn te hebben aangepast dient (als je ook een turbo hebt) de ECU opnieuw gemapt te worden! Vaak is het dan ook nodig koudere bougies te monteren.
En zo ziet een downpipe er onder de auto uit.
Als je nog meer vermogen wilt kun je ook nog een grotere intercooler laten plaatsen. Deze zal meer koude lucht naar de motor voeren. En meer koudere lucht = meer power!