Home Motor Tuning Silicone auto slangen

Siliconen slangen voor je auto kopen? Check onze tips!

Silicone slangen vinden hun oorsprong in de autosport. En dat is niet zo gek: ze zien er namelijk te gek uit, zijn duurzaam én prima geschikt voor meerdere toepassingen. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik als luchtslang of als koelwaterslang in de auto, maar ook als turboslang. De slangen worden namelijk zo gemaakt dat ze drukbestendig zijn. Er zijn slangen met diameters variërend van 10 mm tot circa 100 mm in doorsnee. 

Waarom silicone slangen?

De vraag is waarom zou je silicone slangen kopen? Om te beginnen hangt het af van de kwaliteit van je huidige slangen: zijn deze aan vervanging toe? Zo ja, dan kun je ervoor kiezen ze te vervangen door dezelfde rubberen slangen als er al in zaten, maar je kunt ook denken: let's take it to the next level. Silicone auto slangen zijn duurzamer, goed bestand tegen chemicaliën en drukbestendig. Bovendien zijn ze er in allerlei uitvoeringen, recht, met bochten, lang en kort, van verschillende materialen vervaardigd, met meer of minder diameters en in meerdere kleuren (blauw, rood, zwart). Het oog wil tenslotte ook wat.


siliconen slangen auto
High performance Samco slangen

Dáárom silicone slangen...

Silicone slangen kunnen dienen als vervanging voor de meeste rubberen slangen. Standaard silicone slangen zijn zeer geschikt voor lucht- en watersystemen. Sommige slangen hebben een extra coating aan de binnenzijde, zodat ze geschikt zijn voor olie- en brandstofsystemen. Naast het feit dat silicone slangen goed bestand zijn tegen druk en hoge temperaturen, droogt het materiaal ook minder snel uit dan gewone rubberen slangen. Kortom, silicone slangen zijn zeer geschikt voor zelfbouwprojecten en zijn ook uitermate geschikt om te gebruiken wanneer een originele slang in de auto kapot is.


Voordelen silicone slang auto

Vergeleken met rubberen slangen zijn silicone slangen:

• Eenvoudiger te verwijderen
• Aantrekkelijker om naar te kijken
• Beter hittebestendig
• Flexibeler en minder gevoelig voor uitdroging (uitdrogen leidt tot scheuren/barsten)
• Langer te gebruiken, dus ook al zijn ze in aanschaf wat duurder dan hun rubberen tegenhangers: je bent uiteindelijk voordeliger uit, omdat ze langer meegaan
• Beter bestand tegen allerlei weersomstandigheden (regen, sneeuw, ozon, enzovoort)
• Minder gevoelig voor trillingen en dus minder lawaaiig
• Niet geneigd zich ‘samen te voegen’ met andere materialen, zoals rubber stiekem wel wil doen; je kunt een silicone slang dus net zo gemakkelijk monteren als verwijderen

siliconen slang blauw



Veel gestelde silicone slangen auto vragen

Hieronder beantwoorden we enkele veel gestelde, belangrijke vragen omtrent silicone slangen voor in de auto. Zoals: wat zijn silicone slangen, waar in de auto vind je ze, welke zijn er en waarom zou je ze gebruiken?


Wat zijn silicone auto slangen?

Er is niet één specifieke soort silicone slang voor de auto: er zijn verschillende slangen, geschikt voor verschillende gebruiksfuncties. Silicone slangen zijn niet gemaakt van rubber, maar (surprise) van siliconen. Hierdoor zijn ze duurzamer. Bovendien zijn ze in meerdere kleuren beschikbaar. De slangen zijn in diverse uitvoeringen te koop, waaronder als luchtslang, koelwaterslang, turboslang of radiateurslang. Daarnaast zijn er diverse koppelstukken en andere accessoires verkrijgbaar.


Welke silicone auto slangen zijn er?

De populairste slangen zijn de: turboslang, intercooler slang , inlaatslang, kachelslang, koelslang, radiateurslang, benzineslang, ontluchtingsslang, vacuümslang en overige luchtslangen auto. Kies een slang uit op basis van jouw beoogde doeleinde: waarvoor wil je de slang gebruiken? Niet alle slangen zijn op dezelfde manier vervaardigd. Zo moet een slang tussen de motor en turbo bestand zijn tegen hoge druk en tegen chemicaliën aan de binnenkant. Een koelwaterslang voor de auto moet vooral goed bestand zijn tegen chemicaliën, terwijl dat voor een luchtslang niet perse geldt.


Waar bevinden silicone auto slangen zich?

In het motorcompartiment. Daar vindt je bijvoorbeeld de turboslang, vacuümslang en radiateurslang. Maar ook silicone koelwaterslangen en luchtslangen zijn onder de motorkap te vinden.


Waarom silicone auto slangen?

Waarom zou je silicone slangen in de auto gebruiken en geen rubberen slangen? Bijvoorbeeld omdat siliconeslangen beter bestand zijn tegen ozoninvloeden, lage of hoge temperaturen, diverse (chemische) vloeistoffen en ook tegen drukverschillen. Daarom gaan ze langer mee dan een rubberen slang. Bovendien kun je kiezen voor diverse kleuren (zoals blauw, rood en zwart).


Wanneer silicone auto slangen?

Je hebt nieuwe slangen nodig zodra een oude koelwaterslang, radiateurslang, vacuümslang, turboslang of luchtslang lekt of dreigt te gaan lekken. Je kunt ze ook gebruiken voor het aanleggen of aanpassen van nieuwe of bestaande koel-/water-/benzinetrajecten. Dus bijvoorbeeld bij een van je tuningprojecten!


Hoe monteer je silicone auto slangen?
Met behulp van de juiste materialen is dat vrij eenvoudig. Verderop in dit artikel leggen we in een stappenplan in detail uit hoe je dat moet doen.

silicone slangen set

Maten silicone slangen

Siliconen slangen (voor de auto) zijn er in talloze maten. Dit begint met slangen van 10 mm doorsnee en kan oplopen tot bijvoorbeeld 91 mm of zelfs 102 mm. Daar tussenin is bovendien vrijwel elke maat te verkrijgen. Dus geen zorgen, ook voor jouw auto is er een slang of slangenset te vinden!

Silicone slangen kopen: waar moet je op letten?
Heb je nieuwe silicone slangen voor je auto nodig, dan is het handig om stil te staan bij de volgende vragen. Het zou tenslotte zonde zijn als je de verkeerde slang te pakken hebt.


1. Waarvoor wordt de slang gebruikt?

Stel jezelf die vraag als je silicone slangen voor de auto wilt kopen. Moet het een luchtslang zijn? Of een waterslang, benzineslang of olieslang? Controleer van tevoren of de slang die jij op het oog hebt geschikt is voor het betreffende doeleinde.


2. Welke diameter heb jij nodig?

Het is belangrijk dat de slang goed strak vastzit om de buizen of onderdelen die je met elkaar wilt verbinden. Meet daarom de buitendiameter van de buizen/onderdelen. Op die manier kun je de juiste diameter (Ø) silicone auto slang bestellen. Let op: de buitendiameter van de buis moet ongeveer overeenkomen met de binnendiameter van de slang.


Genoemde maten silicone slang auto

De genoemde maten van silicone slangen betreft altijd de binnendiameter. Houd hier dus rekening mee. Kun je niet precies achterhalen wat de exacte benodigde diameter is? Kies dan altijd voor een slang die iets kleiner is. Meestal kan een slang wel enkele millimeters worden opgerekt (1-2 mm). Verkleinen is lastiger. Als een slang te los zit, kan hij gaan lekken.


3. Wat is de maximale werkdruk van de slang?

Ook belangrijk: tegen welke werkdruk is de slang bestand? Hoe groter de diameter, hoe minder druk de slang kan verdragen. Zo kan een slang met een 29 tot 35 mm doorsnee ongeveer 4 bar hebben, terwijl een slang met 81 tot 90 mm slechts 1 bar aankan.


4. Tegen welke temperaturen is de slang bestand?

Belangrijk is om te controleren of de siliconen slang hittebestendig is. Vooral als je de slang in ‘extreme’ situaties gebruikt. En dat is al gauw, want onder de motorkap kan de temperatuur hoog oplopen. Controleer voor aanschaf dus de minimale en maximale werktemperaturen.


5. Welke kleur silicone slang wil je?

Als je niet alleen voor functionaliteit maar ook voor uitstraling gaat, hebben we goed nieuws voor je. Performance en looks gaan prima samen! Blauwe siliconeslangen zijn het populairst, gevolgd door rood siliconeslangen en tot slot zwarte siliconeslangen.
Kortom, dit zijn jouw opties:

1. Siliconen slang blauw
2. Siliconen slang zwart
3. Siliconen slang rood

siliconen slang rood

Veel voorkomende uitvoeringen en toepassingen

De slangen zijn verkrijgbaar in allerlei soorten, maten en in diverse kleuren. Je kunt silicone slangen gebruiken voor toepassingen op motoren, bussen en natuurlijk auto's en zelfs in de landbouw. Hieronder enkele veelvoorkomende uitvoeringen silicone slangen voor de auto met toepassing.


Complete slangen sets

Zoals de naam 'complete slangen sets' al aangeeft, bestaan deze sets uit meerdere onderdelen. Er zijn overigens verschillende siliconeslangensets te koop, bestaande uit meer of minder delen. Bijvoorbeeld een Turboslangen-set, speciaal voor Volkswagens. Hierin zitten pasklare silicone slangen voor een specifiek automerk i.c.m. type. Onderstaande voorbeelden van de meest populaire losse slangdelen.


45 graden bocht slang

Ben je op zoek naar een 45 graden bocht slang? Die zijn er als Bonrath slangen en als Samco slangen. Ze zijn er in verschillende lengtes, met variërende diameters. Uiteraard gebruik je deze om op een veilige manier een bocht te maken, zonder dat de (rechte) slang zou knikken. Universeel toepasbaar.


90 graden bocht slang

Een 90 graden bocht slang wordt ook wel een ‘elbow’ genoemd. Deze slangen gebruik je als de bocht wat scherper moet zijn dan 45 graden. Want een rechte slang kun je beter niet in allerlei bochten wringen, dan kan hij knikken en dus blokkeren of scheuren. Denk maar aan een tuinslang die je verkeerd uitrolt, er komt geen water door als er een knik in de slang zit. Verkrijgbaar in verschillende lengtes en diverse diameters, als Bonrath slangen en als Samco slangen. 


135 graden bocht slang

Moet de bocht net even wat scherper zijn om de juiste onderdelen onder de motorkap met elkaar te kunnen verbinden? Kies dan voor de 135 graden bocht slang van Bonrath of Samco. Wederom verkrijgbaar in verschillende lengtes en met verschillende diameters. Bijvoorbeeld met een lengte van 50 mm en een diameter van 83 mm.


180 graden bocht slang

Verbind siliconeslangen met elkaar of met andere onderdelen in de auto met een 180 graden bocht slang. Ga nooit zelf een rechte slang buigen, dit gaat niet goed. Ook deze blauwe rakkers zijn in verschillende uitvoeringen te koop: bijvoorbeeld met een 16 of 70 mm doorsnee. Overigens kun je ze ook in zwart of rood krijgen en in sommige gevallen wordt op aanvraag zelfs een andere kleur silicone slang gemaakt.


Rechte slang

Soms heb je gewoon alleen een rechte slang nodig. Deze kun je alvast op maat gemaakt bestellen of in bijvoorbeeld stukken van 3 meter, zodat je ze zelf op maat kunt snijden (zie ‘Vacuümslang auto knippen of snijden’). Rechte silicone slangen zijn overigens ook te koop met een ‘hump’ of ‘reducer’ erin. Zo kunnen ze ook buizen van ongelijke diktes met elkaar verbinden.


T-stuk/T-bocht

Er zijn momenten dat je meerdere buizen met elkaar wilt verbinden (drie bijvoorbeeld). In zulke gevallen is een T-stuk of T-bocht een ware uitkomst. Ze zijn er van het merk Bonrath of als Samco slangen. Ook deze slangen zijn in diverse maten verkrijgbaar. Te gebruiken voor (koel)water of lucht.


Koppelstuk

Koppelstukken zijn vaak ook onmisbaar bij het tunen van je auto. Er zijn diverse silicone verbindingsslangen of aluminium verbindingsstukken verkrijgbaar. Bovendien kun je ook carbon koppelstukken kopen. Volledig recht of bijvoorbeeld met flexibele verdikking erin.

samco slangen

Meest bekende merken: Samco en Bonrath

Wat silicone slangen betreft zijn er twee merken die het meest bekend zijn: Bonrath en Samco.

Samco slangen

Samco Sport werd opgericht in 1995 en is een pionier in het ontwikkelen van siliconen slangen. Met meer dan 1400 slangensets met perfecte pasvorm is Samco Sport eveneens wereldleider op dit gebied. 's Werelds top autoraceteams (waaronder Formule 1) zweren bij dit merk, waarin design en kwaliteit samenkomen.

Bonrath slangen

Het Duitse merk Bonrath behoort tot de topleveranciers van autoaccessoires in Europa. Wat betreft pasvorm en productkwaliteit zijn Bonrath producten nagenoeg ongeëvenaard. Met jarenlange ervaring levert Bonrath producten van topkwaliteit. Het bedrijf doet dit op een betrouwbare en deskundige wijze. Kortom, een uitstekend merk voor tuning- en stylingproducten.
siliconen slang hittebestendig


Silicone slangen auto controleren

Het is ontzettend belangrijk om met enige regelmaat de slangen in je auto te controleren. Na verloop van tijd kunnen slangen poreus worden, gaan scheuren of op een andere manier beschadigen.


ECD: electrochemical degradation

Een veel voorkomend kwaaltje onder de motorkap (waar je dus echt op moet letten!) is ECD, of electrochemical degradation. In het Nederlands noemen we het elektrochemische aantasting.


Wat is elektrochemische aantasting?

In het koelsysteem zijn diverse metaalsoorten aanwezig. Deze kunnen een elektrische lading opwekken, die vervolgens via je koelvloeistof wordt getransporteerd van component naar component. Door de elektrische lading wordt een slang van binnenuit verzwakt en kunnen er scheurtjes in ontstaan.


Hoe controleer je op ECD?

Je kunt ontdekken of de siliconen slangen in je auto door ECD zijn aangetast door met je duim en wijsvinger/middelvinger in de slang te knijpen, in de buurt van de koppelingen. Schade aan de slang door ECD ontstaat meestal op circa 5 cm van het uiteinde van de slang. Voelen de slanguiteinden weker of zachter dan op andere plekken? Voel je binnen in de slang geulen of openingen? Dan is de silicone auto slang hoogstwaarschijnlijk aangetast.


Moet ik een defecte slang direct vervangen?

Ja. Als je een defecte slang laat zitten, loop je kans dat ook je motor beschadigd raakt.


siliconen slangen autosport


Stappenplan: slangen installeren

Het installeren van silicone slangen, zoals in onderstaand lijstje, werkt allemaal op een soortgelijke manier. Met ons handige stappenplan heb jij in een handomdraai een nieuwe slang onder de motorkap (of aan je motor) geplaatst.

Een greep uit de soorten slangen:
• Turboslang
• Radiateurslang auto
• Vacuümslang auto
• Koelwaterslang auto
• Luchtslang auto



Het 15 stappenplan

Voordat het echte werk begint, moet je zorgen dat je werkomgeving zo veilig mogelijk is. Klussen aan slangen en dergelijke kun je beter alleen doen als je weet wat je doet – laat het anders uitvoeren door een professional. Let op:

1: Parkeer je auto op een veilige plek (liefst een werkplek, waar geen verkeer komt) en plaats blokken om een of meer wielen, zodat hij er niet ineens vandoor kan gaan.

2: Zorg ervoor dat de motor uit is en dat de accu losgekoppeld is (als je aan slangen in die regio gaat werken); je wilt immers niet geëlektrocuteerd worden.

3: Laat de motor, het koelsysteem en alle pijpen volledig afkoelen voordat je begint met het loskoppelen of installeren van slangen. Merk op: koelvloeistof kan nog enkele uren na het gebruik van de motor warmte vasthouden; advies is daarom om toch wel minstens 8 uur te wachten voordat je bezig gaat. Nu begint het echte werk.

4: (Laat de motor en koelvloeistof volledig afkoelen), verwijder beschadigde siliconen slangen één voor één en vervang deze gaandeweg (per stuk) door een passende nieuwe slang.

5: Verwijder eventuele (koel)vloeistoffen op een veilige en milieuvriendelijke manier en (indien van toepassing) zorg ervoor dat het koelvloeistofniveau laag genoeg is om mee te werken, zodat de vloeistof niet ineens naar buiten komt sijpelen als je een slang verwijderd. Voordat je naar stap 6 gaat, wil je misschien eerst lezen hoe je een slang op maat snijdt. Zie 'Vacuümslang auto knippen of snijden'.

silicone luchtslang dumpvalve

6: Zorg dat de slang ver genoeg over de buis geschoven wordt; plaats de slangenklem minimaal 3 mm van de rand van de slang (over de buis en slang heen), idealiter plaats je de klem tegen een opstaande rand/verdikking van de buis; de slang moet dus minimaal 3 mm buiten de klem uitsteken. Te lange of te korte slang?

7: Let op: is een slang te kort? Gebruik deze dan niet. Een slang moet altijd lang genoeg zijn, want anders kan er vloeistof gaan lekken of kan de slang losschieten.

8: Let op: is een slang te lang? Probeer deze dan niet in de motorruimte te vouwen of knikken. Hierdoor kan schade aan de motor ontstaan!

9: Zorg ervoor dat je de pijp niet beschadigt tijdens het schuiven over de buis. Gebruik geen smeermiddelen om de slang makkelijker over de buis te laten schuiven. Gaat het schuiven te moeilijk? Dan kun je hooguit wat water gebruiken om de slang om de buis te kunnen schuiven.

10: Gebruik geen oude (of beschadigde) klemmen om de slangen op de buizen vast te zetten; vermijd klemmen met scherpe randjes om beschadiging aan de slang te voorkomen. Gebruik gladde, gesloten klemmen, met afgeronde randen. Let op: In sommige gevallen kan de garantie op siliconen auto slangen vervallen; bijvoorbeeld als je verkeerde slangenklemmen hebt gebruikt, die de slang beschadigen.

luchtfilterbuis intercooler

11: Lees in de gebruiksaanwijzing hoe vast je de slangklem mag draaien. Doe dit en controleer na 30 minuten of de klem nog steeds zo strak zit (dit heeft te maken met het tot rust komen van de silicone slang, waardoor de klem minder vast kan komen te zitten). Let op: Draai de klem niet te strak, dit kan de slang beschadigen!

12: Controleer of de slang nergens tegenaan schuurt, dit zou schade aan de motor kunnen veroorzaken.

13: Mocht je (koel)vloeistoffen moeten vervangen/bijvullen, zorg dan dat je nooit de maximum hoeveelheid overschrijdt en gebruik goedgekeurde vloeistoffen.

14: Controleer eerst met een stationair draaiende motor of alles goed is aangesloten. Mocht er een slanguiteinde niet goed zijn aangesloten, dan kan dit lekkage veroorzaken. Is er sprake van lekkage? Begin dan weer bovenaan het stappenplan met het verwijderen/bevestigen van slangen.

15: Reinig de slangen periodiek met een mild (speciaal voor siliconen slangen bedoeld) schoonmaakmiddel en controleer dan meteen of ze nog goed zijn.



Handige tips (meer FAQ's)

Er zijn enkele vragen die bij de aanschaf en het gebruik van silicone slangen aan de orde komen. Wij beantwoorden ze hieronder.
Kan ik spelen met de diameter van de silicone slang als ik er een met de verkeerde afmetingen heb gekocht? Nee, je moet een slang bestellen met een afmeting die zo dicht mogelijk bij de benodigde maat in de buurt komt. Silicone auto slangen zullen hooguit 1 mm meegeven, of heel misschien 2 mm als het om slangen met een grotere diameter gaat. Je kunt ze onder geen beding laten krimpen. Koop dus nooit een slang met een te grote diameter.  Meestal vervalt enige garantie wanneer een slang op een verkeerde manier is gebruikt (dus als er met geweld is geprobeerd de slang passend te maken).

Hoe kan ik silicone slangen korter maken of knippen?

Hieronder hebben we uiteen gezet wat je wel en niet moet doen als je silicone slangen korter wilt maken. In alle gevallen geldt: pas op je vingers!


Vacuümslang auto knippen of snijden, voor (dunnere en dikkere) onversterkte vacuümslangen:

• Draadschaar
• Tang
• Schaar

Voor versterkte vacuümslangen tot 25 mm:

• Stanleymes

Let daarbij op het volgende:

• Gebruik een nieuw mesje, gebruikte mesjes werken niet
• Doe voorzichtig en draag handschoenen

Voor versterkte slangen vanaf 25 mm heb je nodig:

• Slangenklem met de juiste diameter
• Moersleutel/schroevendraaier om klem vast te zetten
• Markeerstift
• Vlijmscherp Stanleymes

silicone slang om luchtfilterbuis


Zo ga je te werk:

1) Markeer de plek waar je de slang wilt snijden

2) Plaats de slangenklem eromheen en draai deze goed vast 

3) Steek het Stanleymes in de slang (Vingers aan de kant!)

4) Gebruik de rand van de slangenklem als 'liniaal'

5) Maak voorzichtige snijbewegingen langs de slangenklem

6) Snijd totdat je bij de schroef/moer van de slangenklem komt, draai deze heel iets los en verschuif voorzichtig de klem totdat je bij het nog niet gesneden stuk slang kunt en zet de klem opnieuw vast; snijd dan het laatste stukje en verwijder de klem.

NIET DOEN

• Slang rollen terwijl je snijdt: je kunt uitschieten en je vingers bezeren en bovendien lijkt het resultaat nergens op (scheef!)
• Een ijzerzaag gebruiken: de slang gaat ervan rafelen; grote slangen zullen zelfs vervormen

Hoe voorkom ik dat een slang losschiet onder druk?

Meet de buitendiameter van de buis op het vlakke deel en niet op het eventueel aanwezige bredere uiteinde (verdikking). De buitendiameter van de buis moet even groot zijn als de binnendiameter van de slang. Wanneer de druk hoog op kan lopen in een slang, kan het helpen om ervoor te zorgen dat de metalen pijp waar de slang overheen komt een breder afgerond uiteinde of een verdikking heeft. Hiervoor gebruikt men een bead roller of voormachine.

De slang zal dan moeilijk over de stang heen gaan, maar dat is ook de bedoeling. Zo kan de slang immers niet zo makkelijk losschieten. Gebruik een slangenklem om de slang vast te zetten op de buis. Plaats deze op de slang, precies tegen het bredere deel van de buis aan. Let er op dat de slangenklem geen scherpe randen of uiteindes heeft, maar afgeronde randen heeft en glad is. Anders kan de slang namelijk beschadigen.
silicone slang luchtfilter

Silicone slangen accessoires

Met gebruik van silicone slangen in de auto kun je ontzettend veel onderdelen (en apparaten) met elkaar verbinden. Een paar veel gebruikte accessoires zijn:

• Luchtfilter buizen
• Slangenklemmen
• Aluminium koppelstukken

Luchtfilter buizen
Silicone slangen in de auto kun je gebruiken om luchtfilterbuizen met elkaar te verbinden. Bestel een universele luchtfilterbuizenset in onze webshop voor bijvoorbeeld het creëren van open luchtfilter-systemen.


Slangenklemmen

Ga je slangenklemmen kopen, dan moet je niet alleen rekening houden met de genoemde maat van de gebruikte siliconen slangen, maar ook met de wanddikte daarvan. De maat die bij de silicone slang wordt genoemd, is namelijk de binnendiameter. Hier komt dus nog twee keer de dikte van de wand van de slang bij.

Over het algemeen hebben slangen met een doorsnee tot 76 mm een wanddikte van 4 mm. Voor slangen met een doorsnee vanaf 76 mm geldt een wanddikte van 5 mm.

Kortom, voor slangen met een diameter van bijvoorbeeld 63 mm komt er twee keer 4 mm bij. Dit komt neer op een buitendiameter van: 63 mm + 2 x 4 mm = 71 mm. Heb je een slang van 76 mm, dan is de rekensom als volgt: 76 mm + 2 x 5 mm = 86 mm.
slangenklemmen silicone slang auto

Slangenklemmen vacuümslang auto

Zoek je slangenklemmen voor vacuümslangen voor je auto? Houd dan rekening met een wanddikte van circa 2 tot 3 mm.
Let op: In geen geval zijn tyraps afdoende! Slangenklemmen zijn te koop in diverse uitvoeringen, met verschillende afmetingen, die je zelf tot de juiste diameter kunt afstellen.

Aluminium koppelstukken

Je kunt silicone koppelstukken verbinden met ofwel RVS-koppelstukken, ofwel aluminium koppelstukken. Hiervoor geldt dat de buitendiameter wordt vermeld. Dat betekent dus dat je voor deze koppelstukken dezelfde maat kunt kiezen als de afmeting van een silicone auto slang. In het kort: een silicone slang van 63 mm doorsnee past op een RVS of aluminium buis van 63 mm.
slangenset silicone auto


Menutuning-gids.nl
Gerelateerd
Luchtfilters
Sportluchtfilters - overzicht van open luchtfilters en powerfilters
Turbo's
Turbo informatie - overzicht van turbo's en turbochargers en de werking er van.
Motor tuning
Auto motor tuning - uitgebreide informatie over alle motortuning aspecten
Bougies
Bougies - soorten sport bougies voor de beste motorprestaties
Uitlaten
Uitlaten informatie, overzicht van open uitlaatsystemen en sportuitlaten
Meer
Alle Motor Tuning artikelen lees je hier

Ook leuk
Poelie Krukas poelie vervangen levert dik 10 pk op!
Chiptuning Chiptuning, flash tuning en powerbox tuning
Turbo's Informatie over turbo's en turbo chargers
Differentieel Differentieel: verdeling van vermogen over wielen
Interkoelers Grotere intercooler monteren voor meer vermogen!

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl