Als je flinke pk verhogingen gaat realiseren krijg de standaard koppeling er extra van langs. Een race koppeling is dan de oplossing.
Idealiter laat je de koppeling zo weinig mogelijk slippen. Dit versnelt het slijtageproces van de koppeling. Dus koppeling liefst in 1x snel laten opkomen!
Als je bijvoorbeeld een de turbo aangedreven auto hebt zal er extra slijtage aan de koppeling optreden als je de turbodruk gaat opschroeven. 'Nadeel' sport koppeling Een sportkoppeling is iets 'lastiger' wegrijden, deze slipt nl. moeilijker.
Kans is groter op een afslaande motor, Maar dat is een kwestie van wennen. Je waant je even terug in tijd van je eerste rijlessen :-)
Bij het optrekken, aghum, wegknallen, krijgt de koppelingsplaat een stevige klap door de wrijving en onstande hitte wat dus tot extra slijtage leidt. Een sportkoppeling is bestand tegen deze slijtage.
Als je een stoplicht sprint doet is het zaak met een zo min mogelijk slippende koppeling te doen!
Je merkt dat door een slippende koppeling. Vaak treedt dit op in de hogere versnellingen, in zijn 4e en 5e, 6e versnelling bij een relatief laag toerental.
Als je dan vol gas geeft zul je de toerenteller tijdelijk zien oplopen, daarna een klein beetje teruglopen om vervolgens normaal op te lopen. Check Clutchmasters.nl voor welke koppeling het beste bij jou rijstijl past.