Compressietest
Om een motor zijn volle vermogen te kunnen laten leveren moet de juiste compressiedruk aanwezig zijn. De ideale waardes worden door de fabrikant ingesteld.
Een motor presteert enkel als de cilinder niet lekt. De pakkingen en zuigerveren moeten de boel goed luchtdicht houden. Als dit niet het geval is kunnen een of meerdere cilinders hun werkt niet optimaal doen.
Lekkage betekent zeker vermogensverlies. Belangrijkste doel van de test is om te controleren of er niet teveel verschil in compressie is tussen de cilinders.
Het is van groot belang dat het carburatiesysteem vacuum is. Een lekkende inlaatspruitstuk pakking, koppakking of verbrandde kleppen zorgen voor dat dit vacuum niet aanwezig kan zijn. Gevolg is dat niet de juiste benzine/luchtmengsel aan de motor geleverd wordt.
1) Zorg dat de motor op bedrijfstemperatuur is.
Het is zaak een opgeladen accu te hebben, de startmotor moet wat werk verzetten tijdens het uitvoeren de compressie-test. Tijdens het starten zal het toerental circa 250 RPM bedragen. Reinig je luchtfilter, of demonteer de aanvoerslang even.
2) Verwijder alle bougies met een bougiesleutel, Koppel de voeding van de ontsteking los
3) Draai de compressietester handvast in een bougiegat.
4) Zorg dat het gaspedaal volledig is ingetrapt.
5) Schakel het contact in en laat de motor starten (startmotor draaien)
6) Blijf doorstarten tot de naald van de meter niet verder stijgt
7) Noteer het resultaat.
8) Verwijder de druk van de compressiemeter door op het snel-ontluchtingsventiel te drukken
9) Voorgaande stappen herhaal je voor alle cilinders.
Daarna heb je een goed beeld van de totale compressie. Draai de bougies terug.
Prik de stekker van de ontsteking er weer in, en sluit evt. de luchtfilter slang weer aan.
Een compressietest kun je zelf snel en simpel uitvoeren. Het is aan te raden dit klusje met zijn tweeën te doen.
"