V-snaar versleten?
De V-snaar is o.a. verantwoordelijk voor de aandrijving van de dynamo, waterpomp, airco pomp en de stuurbekrachting. In nieuwere auto's wordt er vaak gesproken over de multiriem.
Deze heeft dezelfde functie als eem V snaar. Een multiriem is breder, platter en is zonder ribbeltjes.
bij start Meeste mensen zullen de V-snaar kennen van "het piepende geluid van de auto van de buurman". Veelal is dit geluid te horen direct na het starten van de auto. Dit komt doordat er bij een stationair draaiende motor een dynamo het extra zwaar heeft.
Ook de geleider of spanrol van de multiriem kan de veroorzaker zijn. Als een van deze versleten is zal de riem uitrekken.
Gevolg is dat deze minder grip heeft en zal gaan slippen en piepen zodra er een grote kracht op wordt uitgeoefend. Met name de motor van de stuurbekrachtiging vergt een grote krachtinspanning van de V-snaar.
Dit komt omdat de riem na een nacht stilstaan vaak wat vochtig wordt. Direct na het starten moet er een forse kracht over worden gebracht.
Het is de combinatie van vocht en kracht dat er toe leidt dat de riem slipt en gaat piepen.
Tijdens het piepen wordt de riem warm, waardoor het slippen weer ophoudt. Uiteindelijk zal de riem door veel slippen uitdrogen, en doorbranden (breken). Bij langdurige 'piep periodes' is het raadzaam om de riem met geleider spanrollen te vernieuwen.
- bij het starten
- bij file rijden
Vlak na de start van je auto zal de dynamo stroom moeten geven aan waterpomp en stuurbekrachtiging. De dynamo zal zwaarder gaan draaien. Een te slappe V-snaar zal dan doorslippen en gaan piepen. Als je dan wat meer gas geeft zal de dynamo sneller gaan draaien en dus minder stroom te maken per omwenteling. Gevolg is dat de dynamo lichter zal lopen en niet meer doorslippen.
Tijdens file rijden kan de motor goed warm worden. De motor blijft draaien, echter wordt niet goed gekoeld door rijwind.
De riem zal ook opwarmen, daardoor zal deze ietsjes uitzetten. Hierdoor komt deze losser om de poeli heen te liggen, gevolg is dat deze gaat slippen. Elke garage kan simpel de riemspanning goed zetten. Via het aandraaien van een boutje wordt de poeli en/of dynamo iets verplaatst.
Je kunt ook voorzichtig een kaars tegen de draaien de v-snaar houden. Dus met een draaiende motor langs de v snaar houden. Aan beide kanten. Als je dit doet let dan natuurlijk wel extreem goed op: draaiende delen zijn gevaarlijk!
Het is slechts een tijdelijke oplossing. Natuurlijk check je even of je haarscheurtjes aantreft op de v-snaar. Als dat het geval is dien je direct een nieuwe te (laten) monteren. Een kapotte v-snaar kan je behoorlijk laten schrikken.
De V-snaar staat goed op spanning als je deze circa een kwart slag in de lengte kan draaien. Een tweede test die je kunt doen is de volgende: De riem tussen de dynamo en de poeli mag je ongeveer 1 cm kunnen indrukken.
Een te strak afgestelde V-snaar is ook niet goed, hierdoor kunnen de lagers van de dynamo en de waterpomp onder teveel druk komen te staan.