Archief voor 'doe het zelf'
Piepende V-snaar: de oorzaken én oplossingen
Gepost op 02-03-2012
door
Mart
in
Onderhoudsbeurt,
doe het zelf
Een piepende V-snaar kan veroorzaakt worden door slijtage, onjuiste riemspanning van de snaar of een niet juist werkende poelie. Lees onze tips.
V-snaar versleten?
De V-snaar is o.a. verantwoordelijk voor de aandrijving van de dynamo, waterpomp, airco pomp en de stuurbekrachting. In nieuwere auto's wordt er vaak gesproken over de multiriem.
Multiriem
Deze heeft dezelfde functie als eem V snaar. Een multiriem is breder, platter en is zonder ribbeltjes.
Zo ziet een versleten v-snaar er niet uit, netjes zoals het hoort.
Ruitensproeier vloeistof bijvullen: altijd goed zicht
Gepost op 24-02-2012
door
Mart
in
Onderhoudsbeurt,
doe het zelf
Gebruik ruitensproeiervloeistof om de ruiten optimaal te reinigen. In de 's winters gebruik je een ruitenwisservloeistof met een antivres middel erin. Je snapt wel waarom...
Ruitensproeiervloeistof
Ruitensproeiervloeistof is het goedje wat via het ruitensproeiersysteem op je ramen wordt gespoten. Je staat er niet bij stil; maar je weet wat wat je er aan hebt als het een keer op is...Zorg dus altijd dat je een jerrycan of flesjes op reserve hebt liggen. Met andere woorden: zorg dat je nooit met een (te) leeg reservoir komt te staan. Als je het goedje nodig hebt tijdens een autorit en het is opeens op wordt je zicht in plaats van beter alsmaar slechter: de ruitenwissers smeren het vuil enkel verder over het voorraam waardoor het zicht nóg slechter!
Ruitensproeier vloeistof verhoogt ook de rijveiligheid!
Roetfilter op diesel auto, goed voor de natuur
Gepost op 13-02-2012
door
Mart
in
Onderhoudsbeurt,
doe het zelf
Een roetfilter is een poreuze wand die de uitlaatgassen doorlaat, maar roetdeeltjes tegenhoudt. De roetdeeltjes worden afgevangen doordat zij vastkleven aan de wanden van de porieën van het filtermateriaal.
Het is hetzelfde principe als de werking van een open luchtfilter
De poreuze wand zit een in een metale omhulsel en kan relatief eenvoudig onder de uitlaat worden gemonteerd. De roetproductie bij dieselvoertuigen is dusdanig groot dat een filter in de regel na 600-1000 kilometer totaal gevuld is met roet. Het opgevangen roet moet verbrand worden, anders verstopt het.
Handige tips voor en poetsen en wassen van auto's
Gepost op 12-02-2012
door
Mart
in
Onderhoudsbeurt,
doe het zelf
Je bent zuinig op je auto, dan zorgt je er uiteraard goed voor. Lees hier handige en nuttige tips die je bij het wassen en poetsen van je auto van pas komen
Auto shampoo
Je zou natuurlijk uw auto kunnen wassen met schoon leidingwater. Daarmee haal je inderdaad het loszittend vuil weg. Na het opdrogen blijkt echter dat er een vuilfilm is achtergebleven.
Uitlaatgassen
Die is veroorzaakt door onder andere uitlaatgassen en luchtvervuiling. Deze vuilfilm, vaak insekten. Gebruik hier voor een goed autoverzorging product. Deze zijn nl. ook roestwerend.
Regelmatig de auto wassen: hou 'm lang mooi!
Herstel zelf schade aan cabrio dak via Tear Aid
Gepost op 06-02-2012
door
Mart
in
Onderhoudsbeurt,
doe het zelf
Elke cabrio eigenaar heeft vaak op en duur te maken met gaatjes of scheurvorming in het cabriolet dak. Binnendringend water is niet bevorderlijk voor je auto interieur. Herstel nu zelf permanent cabriodak schade.
Cabrio daken
Soft top cabrio eigenaren weten dat goed onderhoud van het dak een must is. Een regelmatige schoonmaak beurt zal de zeker de levensduur verlengen. Check dan met name de afsluitingen, dit zijn gevoelige plekken.
Regelmatig onderhoud van het kunststof dak is van groot belang.
Distributieriem vervangen stel je niet uit!
Gepost op 04-02-2012
door
Mart
in
Onderhoudsbeurt,
doe het zelf
Een gebroken distributieriem geeft vrijwel altijd motorschade. Als de riem breekt is de kans groot dat de riem een zuiger of een klep raakt. En daar kunnen zuigers en kleppen niet tegen. Van de ontstane motorschade zijn al veel auto's totall loss verklaard!
Distrubutieriem vervangen
De vervanging van deze riem is niet alleen duur in het
onderhoud, maar wanneer deze breekt, draait (met een beetje pech) de hele motor in elkaar. Als dit gebeurt dan ben je handen vol geld kwijt om de auto weer op te laten knappen. Vraag dus altijd bij auto's met een kilometerstand tussen de 80.000 - 100.000 km of de distributieriem vervangen is of dat deze vervangen wordt tijdens de afleveringsbeurt.
Auto pakkingen: belangrijk afdichtings materiaal!
Gepost op 02-02-2012
door
Mart
in
Onderhoudsbeurt,
doe het zelf
Pakkingen worden gebruikt om twee delen goed op elkaar aan te laten sluiten. Auto's zijn voorzien van diverse pakkingen. Op deze manier kan er geen olie of uitlaatgassen ontsnappen. Er zijn inlaatpakkingen, carterpan pakkingen, oliepakkingen en uitlaatpakkingen. Er zijn twee typen pakkingen, laten we deze eens nader bekijken!
Auto pakkingen
Het is van belang dat een pakking zich goed aanpast aan de delen die afgedicht dienen te worden. Nadat de delen strak op elkaar aangesloten zijn zal een pakking gaan meewerken en de juiste vorm aannemen. Meest bekende variant is wellicht de uitlaatpakking en turbopakking. Door de pakking ontstaat een goede afdichting.
Pakkingen bestaan er in twee soorten, vloeibare ,- en vaste pakkingen. Met ieder zijn voor,- en nadelen. Laten we deze eens bekijken.
Vaste pakking: juist aanbrengen voorkomt veel ellende.