Auto pakkingen: belangrijk afdichtings materiaal!
Pakkingen worden gebruikt om twee delen goed op elkaar aan te laten sluiten. Auto's zijn voorzien van diverse pakkingen. Op deze manier kan er geen olie of uitlaatgassen ontsnappen. Er zijn inlaatpakkingen, carterpan pakkingen, oliepakkingen en uitlaatpakkingen. Er zijn twee typen pakkingen, laten we deze eens nader bekijken!
Auto pakkingen
Het is van belang dat een pakking zich goed aanpast aan de delen die afgedicht dienen te worden. Nadat de delen strak op elkaar aangesloten zijn zal een pakking gaan meewerken en de juiste vorm aannemen. Meest bekende variant is wellicht de uitlaatpakking en turbopakking. Door de pakking ontstaat een goede afdichting.
Pakkingen bestaan er in twee soorten, vloeibare ,- en vaste pakkingen. Met ieder zijn voor,- en nadelen. Laten we deze eens bekijken.
Vaste pakking: juist aanbrengen voorkomt veel ellende.
Olie & pakkingen
Als je goed tussen de naden van het motorblok kijkt zie je pakkingen zitten. Deze 'ringen' zijn voor de afdichting van de delen van het motorblok. Als een pakking versleten is zal olie uit het
motorblok sijpelen. Dit verhoogt het
olieverbruik. Het blok zal er niet fraaier van worden en er bestaat de kans dat je zonder motorolie komt te staan. Tevens riskeer je een "vastloper". De draaiende delen binnen in de motor lopen letterlijk vast omdat deze niet meer door olie gesmeerd worden.
Zweten of lekken?
Als de kleppendeksel pakking of koppakking ouder wordt, of uitgedroogt is kan dat resulteren in een zwetende pakking. In beginsel kan het geen kwaad, als het binnen de perken blijft. Als je elke maand een liter olie moet bijvullen en er olieresten onder de auto zichbaar zijn moeten er wel alarmbellen gaan rinkelen.
Symptomen
Als er opeens witte rook uit de uitlaat vandaan komt is een kapotte koppakking vaakveroorzaker is. Vervolgens zal de koelvloeistof door het snel opraken, als opeens de motortemperatuur omhoog schiet is kun je er vergif op innemen dat het de koppakking is. Bestaat er twijfel? Dan kan een compressietest je een sluitend antwoord geven.
De prijs van een pakkingset valt reuze mee, de arbeidsintensieve de(montage) klus van de koppakking maakt het een kostbare reparatie. De koppakking zit in het midden van het motorblok, tussen het cilinderblok en de cilinderkop. De meeste uitlaatpakkingen zijn redelijk snel gemonteerd.
Uitlaat pakking
Ook tussen de uitlaatdelen is een zgn. uitlaatpakking noodzakelijk. Deze zorg voor het luchtdicht maken van de uitlaatlijn.
Dit is essentieel voor de APK keuring. Tevens voorkomt het dat de losse delen kunnen van trillen. Je hebt een pakking nodig voor op de uppipe, downpipe, middendemper en einddemper.
Het is van groot belang dat je pakkingen secuur aanbrengt. Vaak is het een tijdrovende klus om een lekkende pakking weer te vervangen.
Diverse pakkingen: o.a. uitlaatpakking en koppakking.
Pakkingen vervangen
Als je de pakking hebt aangebracht controleer je deze goed voordat je alles weer gaat terugbouwen. Je kunt ook een beetje olie gebruiken om de pakking even goed te laten plakken.
Als bij de kleppendeksel er dan in zijn geheel opzit kun je deze staps gewijs en kruislings aandraaien. Dit voorkomt dat de pakking mogelijk gaat scheeftrekken tijdens het aandraaien.
Vloeibare pakking? opgelet! Er zijn ook vloeibare pakkingen te verkrijgen. Dit is een kit je kunt aanbrengen op de delen van de motor en voor een gas,- en vloeistof dichte afdichting zorgt.
Soms wordt een vloeibare pakking gebruikt om de voorgevormde pakking op zijn plek te houden.
Deze pakking is zeker niet zo goed als een reguliere pakking. Gebruik het niet als primaire pakking.
Vloeibare pakking: voorzichtigheid is gewenst.
Turboschade
Indien je besluit met vloeibare pakkingen te gaan werken zul je secuur te werk dienen te gaan. Als je teveel vloeistof aanbrengt, en de pakking gaat uitzetten aan de binnen kant van het motorblok kunnen de deeltjes in de motorolie terechtkomen. Een motorblok trilt en beweegt immers. Motorsteunen vangen de meeste vibraties op, maar lang niet allemaal. Het oliefilter zou deze deeltjes kunnen filteren.
Kapotte turbo
We kennen praktijkgevallen dat turbo's kapot zijn gegaan omdat kunststof residu van pakkingmateriaal de smering van de turbo blokkeerde.
Zonder koeling gaat de turbo onherroepelijk stuk. We snappen dat bij kleine reparaties, zonder al te veel hoeven demonteren het aanlokkelijk is, maar ga dus zeer zorgvuldig te werk met het aanbrengen. Idealiter ga je voor vaste pakkingen. Motorsteunen vangen de meeste vibraties op, maar lang niet allemaal.
turbopakkingen: extreem belangrijk!
Oliefilter
Het oliefilter zou deze deeltjes kunnen filteren, maar er zij praktijkgevallen dat turbo's kapot zijn gegaan omdat kunstof residu van pakkingmateriaal de smering van de turbo blokkeerde. Zonder koeling gaat de turbo onherroepelijk stuk. Bij kleine reparaties is het aanlokkelijk is de vloeibare variant te gebruiken, maar ga dus zeer zorgvuldig te werk Idealiter ga je voor vaste pakkingen.
Pakkingschraper
Voordat je nieuwe pakkingen gaat aanbrengen is het van groot belang de oude pakkingen goed verwijderd wordt. Pakkingresten, koolaanslag (bij uitlaten) en andere vuil moet in zijn geheel verwijderd zijn.
Pakking-schaper
Als dit niet gebeurt riskeer je een slechte afdichting van de nieuwe pakking en dan kun je in het ergste geval weer opnieuw beginnen...Deze vuilresten worden via een pakkingschaper eenvoudig verwijderd.Een pakkingschaper ziet er uit als een schroevendraaier, maar heeft het uiteinde van een beitel. Op deze manier kunnen vastgekoekte pakkingdelen dus verwijderd worden. Voorkom dat oude pakkingdelen gaan rondzwerven, zorg voor een schone werkplek. Je wilt geen vuil in het motorblok hebben!