Een auto slepen kan via het sleepoog. Er zijn twee mogelijkheden waar de sleepring zich bevindt. Aan het chassis gelast, kijk eens onder de voorbumper. Het sleepoog is aan de linker,- of rechterkant te vinden.
Een auto kan ook een opschroefbare sleepoog hebben. Deze wordt in het chassis gedraaid middels een speciale opening in de voorbumper.
Een sleepring in een bumper kun je herkennen aan het kapje dat in de bumper verwerkt is. Het kapje verwijder je door op de markering te drukken. Het kapje wipt dan op.
Daarna schroef je het sleepoog totdat deze goed vastzit. Steek de wielsleutel door de sleepoog en draai deze echt goed vast.
De sleepring is meestal in het reservewiel ofwel 'thuiskomer' verwerkt. Het reservewiel ligt in de kofferbak. Verwijder de bekleding van de kofferbak en verschuif de bekleding. Viola, daar ligt vaak de reserveband.
Check de opbergvakken aan de zijkanten in de kofferbak. Goede kofferbakverlichting is dan handig.
Kijk even onder de voorbumper en je weet voldoende. Aan de achterkant is het helemaal gemakkelijk. Bij youngtimers zie je dan een duidelijke uitsparing in de bumper waar de sleepring uitsteekt. Kan niet missen.
Is een sleepoog in het midden niet handiger? Ja, maar waarom is dit dan niet het geval bij auto's?
De bodemplaat van een auto bestaat uit een frame. Dit frame bestaat uit twee balken, eentje links en eentje rechts, die van voor naar achteren lopen. Hieraan is o.a. de wielophaning bevestigd.
In de racerij moet alles zo licht mogelijk zijn. Dit geldt dus ook voor de sleepogen. Een goedgekeurde circuit auto zal zowel voor, als achter over goed zichtbare sleepogen moeten beschikken.
Als je zelf een auto gaat slepen is het zaak de sleepkabel ten alle tijde zo strak mogelijk te houden. Zo voorkom je dat er ongewenste schokken op beide auto's plaatsvinden.