Voor het jaar 2000 konden eigenlijk alleen merk dealers een boordcomputer uitlezen en resetten. Autofabrikanten staan niet te springen om hun data uitlees protocollen prijs te geven.
Dit belemmert derden tot het zelf ontwikkelen van uitlees apparatuur met uitgebreider(e) functies.
Via het gestandaardiseerde OBD is het uitlezen van foutcodes en resetten van ECU waardes een stuk toegankelijker geworden. We schrijven toegankelijker. Kennis en kunde is van essentieel belang bij het werken met motorsoftware. Laat dit dan ook aan de experts over.
Het On-Board Diagnostics systeem zorgt er voor dat storingslampjes op het dashboard oplichten als er een fout wordt optreedt.
Het "Check engine" lampje is met meest bekend. Het is de afbeelding van een motorblok wat dan oplicht. Deze licht altijd eventjes op tijdens het starten. De software registreert en bewaart informatie van de foutmelding.
OBD-II wordt o.a. uitgegeven door ISO, bekend van de certificeringen. ISO heeft een standaard beschrijving gemaakt hoe informatie van de OBDII uitgelezen dient te worden. Autofabrikanten zijn verplicht zich hier aan te houden. Het systeem is nauw verwant naar de fysieke on-board diagnose systeem, de ECU, Engine Control Unit en de diagnosestekker.
Er zijn diverse benamingen voor het zelfde systeem, en dus dezelfde standaarden. Enkel de naam is anders.
OBD(I&II) - Verenigde Staten
EOBD - Europese Gemeenschap
JOBD - Japan
Stel dat je auto niet aan een van deze categorieën voldoet. Kijk dan eens onder de motorkap en kijk op het chassisplaatje wat voor categorie het is.
1. EGR systeem
2. Lambdasonde
3. Katalysator
4. Verwarmingselement van de lambdasonde
5. Injectiesysteem (injectoren)
6. airco systeem
Dit soort zaken worden veelal tijdens een grote beurt van de auto nagelopen. En als je gaat chiptunen!
Data Link Connector
De kabel die je in het OBD uitlees apparaat. Je kunt ook de OBD uitlezen via laptop. Hiervoor heb je wel een OBD2 USB scantool nodig.
Prik de stekker in de OBD aansluiting van de auto. Deze kabel wordt ook wel Diagnose Link Connector genoemd.
Daarna heb je verbinding met het motor managementsysteem. De aansluiting is vaak onder het stuur te vinden, of nabij de kofferbak ontgrendelbaar. Als je 'm niet kunt vinden raadpleeg dan de gebruikershandleiding van de auto.
Een OBD2 zal na aangesloten te zijn alle sensoren controleren of deze juist werken. Daarna kun je codes gaan uitlezen. We raden aan de meegeleverde gebruikersaanwijzingen bij de obd2 reader goed te lezen.
OBD foutcodelijst
Een fout code ziet er zo uit: P1205 Injector 5, storing in circuit. Of P0784 Transmissie, storing bij schakelen 4-5. Check of de OBD-II Uitleesapparatuur niet alleen de P-code kan uitlezen. Dus: P1205, maar ook de betekenis er van.