Worden ze ook wel genoemd. Een motorkaphaak heeft een aantal varianten:
De sluitingen zijn van een elastisch rubber. Voordeel: Gemakkelijk in het gebruik. Nadelen zijn dat deze nogal groot zijn. Op termijn is het mogelijk dat de metalen delen gaan snijden in het rubber.
Dit zijn de meest geziene varianten. Uitgevoerd in diverse kleuren, en dat wil je natuurlijk als tuner! Sluiting gaat middels een veiligheidspin. De functie van motorkaphaken? Snel van buitenaf de motorkap openen! Bijkomend voordeel; bij een licht touché met een voorwerp is de kans dat de motorkap loskomt een stuk minder. De race en/of rally rijder kan z'n weg vervolgen met een veel kleinere kans dat de motorkap opeens van de auto afvliegt.
Dit is de nieuwste ontwikkeling, deze worden in de motorkap verwerkt. Dit heeft een aantal voordelen. Gunstigere aerodynamica en je komt er zeker mee door de APK keuring. de voorgaande twee versies worden op de motorkap geplaatst. In tegenstelling tot de variant op dit plaatje wordt de 'verwerkte' variant dus in de motorkap gemonteerd in plaats van erop.
Een APK keurmeester Kan je auto afkeuren i.v.m scherp uitstekende delen. Oplossing is dan ze voor de APK af te schermen met rubberen flapjes.
Net als bij de rally auto's, die mogen tenslotte ook over de openbare weg. Ze worden standaard in zwart geleverd, maar je kunt ze makkelijk spuiten in de kleur van je auto.
Er zijn ook uitvoeringen die je op de motorkap kunt plakken. Dit gaat via dubbelzijdige tape. Het spreekt voor zicht dat dit alleen een show functie heeft. Voor de APK verwijder je ze dan eenvoudig. Als je dan toch met de motorkap bezig bent, wel eens motorkap gasveren, motorkap roosters of een motorkapspoiler overwogen?