Spatlappen voorkomen vuiligheid op je auto!
Het volgende scenario komt je vast bekend voor: je rijdt een keer noodgedwongen door een dikke vieze plas. Als je vervolgens uitstapt, blijkt je auto eruit te zien alsof je hebt meegedaan aan een rally. En jij maar poetsen … Voorkom vuil op je auto met de juiste spatlappen. Staat nog eens strak ook. Bestel ze nu in onze webshop!
Wat zijn spatlappen?
Spatlappen zijn die 'flappen' die je bevestigt tussen het wiel en de wielkuip. Ze houden vuil tegen en voorkomen dat je auto vies wordt als je door een plas rijdt. Ze houden ook opspattend(e) stenen, stokjes, modder en gruis tegen en voorkomen steenslag. Waarom zijn spatlappen een must have? Met de juiste spatlappen ga jij zelfverzekerder op weg.
Je hoeft je geen zorgen te maken over vuil of gruis dat je onderweg tegenkomt, omdat de spatlappen dit tegenhouden. Looks en functie gaan zeker samen. Het geeft net dat stukje rally DNA of authentieke uiterlijk op young,- en oldtimer auto's
Spatlappen zijn er in voor iedere autoliefhebber.
Hoe spatlappen monteren?
Spatlappen monteren is gelukkig helemaal niet zo ingewikkeld. Zeker niet als je ons handige stappenplan erop naslaat. Je monteert de spatlappen tussen het wiel en de wielkuip. Sommige spatlappen zijn te monteren op bestaande gaten. In andere gevallen moet je zelf even wat gaten boren, maar ook dat hoeft niet zo spannend te zijn. Tip: let wel op dat je de spatlappen zó monteert dat er geen vuil tussen de spatlap en de lak van je auto kan komen. Is dat wel het geval, monteer dan eerst een plastic plaatje of iets dergelijks, om de lak te beschermen.
Voorkom roest
Het zou zonde zijn als je er na zoveel tijd bij het verwijderen van een spatlap achter komt dat de lak helemaal beschadigd is (en nog erger, is gaan roesten!) doordat er vuil overheen geschuurd heeft.
Soorten spatlappen auto
Er zijn diverse soorten spatlappen verkrijgbaar. Ze worden gemaakt in verschillende materialen en uiteraard ook in verscheidene
kleuren. Enkele voorbeelden van materialen:
• Rubber
• Metaal (roestvrij staal of aluminium)
Rubberen spatlappen
Rubberen spatlappen kunnen zowel flexibel als stug zijn. Het ligt helemaal aan het type dat jij uitkiest. Deze zijn overigens ook in diverse kleuren verkrijgbaar. Een nadeel van te flexibele spatlappen is trouwens dat ze bij hogere snelheden niet goed op hun plek blijven (ze gaan zweven) en dan houden ze niet meer al het vuil tegen. Stuggere spatlappen met verzwaarde uiteinden doen over het algemeen hun werk beter.
Metalen spatlappen
Metalen spatlappen zijn er bijvoorbeeld in aluminium of roestvrij stalen uitvoering. Deze spatlappen zijn eigenlijk het best geschikt als decoratie. Natuurlijk houden ze vuil en gruis tegen, maar als je door zachte grond rijdt, geven ze mogelijk niet mee. Hierdoor kunnen ze een tikje gevaarlijk worden, als ze bijvoorbeeld vast zouden komen te zitten.
Spatlappen kiezen
Wil je spatlappen kopen, dan is het handig om te bedenken naar welk type spatlap jouw voorkeur uitgaat. Wil je stugge of flexibele spatlappen? Welk type past het best bij je auto en wil je deze om praktische redenen of is het een stijlkeuze? Over het algemeen gaat de voorkeur uit naar rubberen spatlappen. Deze zijn minder gevoelig voor extreme kou en kunnen ook niet vast komen te zitten in sneeuw of zacht zand. Plus, metalen spatlappen zijn uiteraard gevoeliger voor roest.
universele Sparco spatlappen
Spatlappen auto FAQ’s
Een paar veel gestelde vragen omtrent spatlappen beantwoorden we hieronder. Wist je trouwens dat spatlappen in het Engels mud flaps worden genoemd?
1. Moet ik mijn wielen verwijderen om mijn nieuwe spatlappen te monteren?
In sommige gevallen hoef je de wielen niet te verwijderen. Echter, dit is alleen het geval bij de grotere auto’s, zoals pick-ups of SUV’s. Hier kun je namelijk bij de wielkuip zonder de wielen te hoeven verwijderen. Bij de meeste normale auto’s is daar te weinig ruimte voor, dus zul je de banden toch even weg moeten halen. In het geval van de pick-ups of SUV’s gaat het overigens ook vaak om
spatlappen waarvoor je geen gaten hoeft te boren. Als je te weinig ruimte hebt om de spatlappen te installeren zonder de wielen te verwijderen, moet je er toch aan geloven. Neem er trouwens de tijd voor en raffel het klusje niet af. Een goed
gemonteerde spatlap zorgt immers voor veel meer en langduriger plezier.
2. Moet ik gaten boren om de spatlappen te kunnen monteren?
Dit hangt af van het type spatlap en het type auto dat je hebt. Er zijn genoeg fabrikanten van spatlappen die hun best doen om ervoor te zorgen dat de mud flaps op de bestaande gaten achter het wiel passen. Toch is dat helaas niet altijd het geval. Maar vrees niet, vaak worden spatlappen geleverd met de nodige instructies en montagemiddelen.
3. Kan ik spatlappen gebruiken bij extra grote wielen of banden?
De meeste modellen spatlappen zijn gebaseerd op de standaardmaten van wielen en banden. Wil je het toch proberen als je grotere wielen/banden hebt? Let er dan op dat de spatlappen niet in aanraking komen met de banden. Frictie tussen de band en de spatlap wil je vermijden. Ga dus geen spatlappen monteren als de tegen je wiel aan komen.
4. Zijn er spatlappen voor zowel de voorwielen als achterwielen van mijn auto?
Zijn de spatlappen universeel of op maat gemaakt? In principe maakt dit niet uit. De meeste universele en op maat gemaakte spatlappen kunnen zowel voor de voor- als voor de achterkant worden besteld. Het is handig om daar op te letten, ga je spatlappen kopen.
Sparco spatlappen
Waarschijnlijk ken je het merk Sparco wel? Sparco spatlappen komen vaak in kant-en-klare kits. Deze kits kun je zelf op maat maken. Zo heb je bijvoorbeeld een standaardformaat van ongeveer 200 x 50 cm, met een dikte van 2 mm. Een super voordeel van de Sparco spatlappen is dat ze zelfs onder de meest extreme weersomstandigheden in topconditie blijven.
Sticker erop!
Op de achterzijde van de spatlappen kun je prima diverse stickers of belettering plakken. Je kunt de wereld laten zien dat je Bijvoorbeeld dat je een echte 'Golf-rijder' bent of fan bent van een bepaald (tuning) merk.
Bekend uit de rallyscene, nu helemaal hot!
Stickers volop in webshop
In onze webshop hebben we duizenden stickers, zit zeker ook wat voor jou tussen! Een bijkomend voordeel van dit soort belettering is dat deze prima zichtbaar is en makkelijker schoon te houden is. Prima bruikbaar als reclame uiting of om een statement te maken. Mocht je dus een eigen bedrijf hebben of iets dergelijks, dan is een set spatlappen kopen dus het overwegen waard. Ben je op zoek naar iets specifieks? Bijv. tuning logo's? Gebruik dan vooral de zoekfunctie in de webshop.
Groot oppervlakte om diverse stickers op te plaatsen. Subtiel en gaaf!
Spatlappen universeel monteren?
Wil jij je auto tunen en stylen door Sparco spatlappen of universele spatlappen te monteren? Lees dan hieronder hoe je precies te werk gaat.
Benodigde gereedschap
• Set spatlappen
• Krik
• Kruissleutel
• Momentsleutel (optioneel, maar kan nooit weg om er één aan te schaffen voor het werken aan je auto!)
• Platkopschroevendraaier (om eventueel meegeleverde clips te verwijderen)
• Kruiskopschroevendraaier
• Boormachine (handigste is een accuboormachine, zodat je niet hoeft te klooien met een verlengsnoer)
• Passend(e) bitje en boorkop
• Bouten en moeren
• Carrosserieringetjes
• Plastic
• Karton (optioneel)
Montagestappenplan spatlappen auto
Stap 1: Om te beginnen maak je een mal van de spatlappen. Je kunt hier bijvoorbeeld de plastic verpakking voor gebruiken waar de spatlappen in zaten. Maak twee mallen: één voor de voorkant en één voor de achterkant. De reden dat we werken met mallen van doorzichtig (!) plastic, is dat we dan precies kunnen zien waar de montagepunten op de auto moeten komen. Zorg er trouwens voor dat je de mallen goed markeert met 'voor' en 'achter', zodat je ze later niet door elkaar haalt.
Stap 2: (Optioneel) Maak ook nog een set mallen van karton. Dit is handig om de montagepunten op af te tekenen en te zien hoe het er ongeveer uit zal komen te zien. Zorg er ook hier weer voor dat je ze duidelijk markeert met 'voor' en 'achter' om eventuele verwarring later te voorkomen.
Stap 3: Krik één kant van je auto op en verwijder de wielen. Hiervoor gebruik je uiteraard de kruissleutel of een moersleutel. Mocht je jouw wielen hebben beveiligd met slotbouten, dan heb je hiervoor natuurlijk ook het bijbehorende sleuteltje nodig. Tip: het kan overigens geen kwaad om af en toe te controleren of de bouten van je wielen nog goed vastzitten. Het zou heel vervelend zijn als ze onderweg losraken!
Spatlappen monteren gaat jou ook lukken met ons stappenplan.
Stap 4: Gebruik de kartonnen (of plastic) mallen om te kijken hoe je de spatlappen precies wilt monteren. Let op: de auto staat nu scheef, houd daar rekening mee. Mogelijk wil je deze stap doen terwijl de auto nog op alle vier zijn wielen staat. Gebruik een potlood, pen of stift om de bovenste randen en de plaatsen waar de gaten moeten komen te markeren.
Stap 5: Neem de plastic mal die je voor de achterste wielen hebt gemaakt en leg deze over de zojuist gemarkeerde kartonnen mal. Zorg dat je de locatie van de gaten en de precieze vorm van de kartonnen mal op de plastic mal overneemt.
Stap 6: Met vier montagepunten moet je het wel redden (drie bij de spatlappen aan de voorkant). Zorg ervoor dat ze goed verdeeld zijn, zodat het gewicht van de spatlap ook gelijkmatig verdeeld is. Je kunt bijvoorbeeld gaten maken op 2,5 cm van de bovenste binnenhoek van de wielkuip en op 2,5 cm van de onderste hoek. Echter, per auto verschilt de exacte vorm van de wielkuip en dus kun je beter zelf kijken op welke punten de montagegaten het best uitkomen. Hiervoor heb je dus de mallen gemaakt. Het handigste is om de plastic mallen te gebruiken om de exacte locatie van de schroefgaten te bepalen, omdat je hier doorheen kunt kijken.
Stap 7: Neem de gaten over op je kartonnen mal en prik ze alvast door met een schroevendraaier.
Stap 8: Nu is het tijd om de gaten af te tekenen op de auto. Gebruik hiervoor een pen. Vervolgens komt een handeling die iets spannender is: het boren van de gaten. Zorg ervoor dat je voorzichtig te werk gaat en niet te ver door boort of dat je iets raakt wat je niet zou moeten raken. Er zitten in principe geen cruciale onderdelen achter de wielkuip, maar het kan geen kwaad om voorzichtig te werk te gaan!
Stap 9: Pak wederom je kartonnen mal en plaats deze met de bouten in de gaten. Zo kun je zien of je tevreden bent over de plek waar de spatlappen zouden komen. Je kunt trouwens bouten gebruiken, maar je kunt ook gebruikmaken van de (in sommige gevallen) meegestuurde montageclips.
Stap 10: Teken nu de gaten met een pen af op je spatlappen en boor de gaten.
Stap 11: Plaats carrosserieringetjes tussen de bouten en moeren, bovenop de spatlappen. Dit zorgt ervoor dat de bout geen gat zal maken in de spatlap.
Stap 12: Zorg ervoor dat je tevreden bent over de plek waar de spatlap komt te zitten en dan kun je de bouten, moeren, ringetjes en spatlap definitief gaan plaatsen en vastdraaien. Je kunt eventueel ook een ringetje plaatsen aan de andere kant van de spatlap voor wat extra stevigheid, maar dit is optioneel. Draai de boel redelijk vast, maar draai niet te ver door, om de bouten niet lam te draaien.
Stap 13: Herhaal de stappen 4 tot en met 12 voor de spatlap aan de voorkant. Waarschijnlijk heb je hier genoeg aan drie montagepunten.
Stap 14: Plaats de wielen terug en draai deze goed aan.
Stap 15: Laat de auto weer zakken en herhaal de betreffende stappen voor de andere kant.
Stap 16: Ben je klaar? Rijd dan een blokje om en controleer of de wielbouten strak genoeg vast zitten. Draai ze zo nodig iets aan.
Hier zijn de 'mudflaps' in hun element: op een rally auto.
Ander gebruik dan op auto
Tot slot brengen we je graag het volgende nog even onder de aandacht:
• Spatlappen aanhanger of spatlappen aanhangwagen
• Trailer spatlappen
• Vroeger waren op oldtimers spatlappen verplicht
Spatlappen aanhanger/trailer
Je hoeft spatlappen natuurlijk niet alleen te gebruiken bij je auto. Ze zijn namelijk ook zeer geschikt om te monteren op je aanhangwagen of trailer. Ook daar kan vuil en gruis immers zorgen voor schade op de lak. En wat dacht je van alle keren dat je met je trailer door de modder rijdt als je naar een paardenevenement gaat, bijvoorbeeld? Oldtimers
Wist je dat het gebruik van spatlappen in de jaren 1970 in ons land verplicht was? Tegenwoordig worden auto’s niet meer standaard met spatlappen geleverd, maar dat is dus wel een tijdje anders geweest. Oldtimers zijn dus vaak wél voorzien van een spatlap, omdat het ‘spatlapbesluit’, zoals de wet omtrent spatlappen destijds werd genoemd, toen nog van kracht was.
Voor en achter spatlappen: het echte werk!