Vocht in koplamp? Haal condens uit koplampen [2023 update]
Condens in je koplamp is een probleem van alle tijden. Maar met die oude glazen koplampen viel het altijd minder op. Nu met de moderne kunststoffen koplampen is dit veel beter zichtbaar en dat kan je de APK keuring kosten. Hoog tijd om je lichtopbrengst te verhogen! Hier vind je tips om je koplampen mooi droog te houden.
Vocht in koplamp…
Moderne koplampen hebben een geventileerd systeem waardoor lucht stroomt. Vanwege dit open systeem zijn er binnen de koplamp verschillende klimaatzones.
Er zijn zeer hete plekken waar het glas wordt verwarmd door de verlichting of de motor en er zijn koelere plaatsten doordat de rijwind de lampen op die plekken afkoelt.
vocht in koplamp: zonde én slechte lichtopbrengst!
Condensvorming in koplamp
Door de grote verschillen qua temperatuur, luchtvochtigheid en druk kan er condensvorming ontstaan aan de binnenkant van je koplampen. Nadat het licht is uitgezet wordt er lucht van buiten aangezogen en dat bevat waterdamp waardoor koplampen beslaan. Tijdens een ritje bij warm weer verdampt dit vaak snel weer. Veel moderne lampen bevatten een labyrint waardoor de lucht vrij kan stromen. Een gebogen buisje of een rubberen slurfje zorgt ervoor dat regenwater wordt tegengehouden maar laat de lucht doorstromen.
Gevolg: APK afkeuring
Het is dan ook van groot belang om te controleren of dit buisje nog aanwezig is. Mocht het zijn verdwenen, dan is er sprake van een echt probleem! Een goede garage zal bij de APK keuring alle belangrijke eisen voor je verlichting checken. Zo moet je koplamp vochtdicht zijn en het lichtbeeld mag niet vertekenen. In principe is het normaal dat door het ventilatiesysteem je koplampen lek zijn. Maar mocht het daadwerkelijk leiden tot minder goed zicht, dan ben je een gevaar op de weg en loop je zelf het risico om een ongeval te veroorzaken. Dit betekent dat je auto wordt afgekeurd en dan moet je aan de slag om je lichtopbrengst weer op orde te krijgen.
Voorkom condens te allen tijde
Omdat bij nieuwere auto's condensvorming veel meer zichtbaar is vanwege de kunststoffen behuizing, loop je ook de kans dat je auto sneller wordt afgekeurd. Om dit te voorkomen is het verstandig om op een warme dag aan de slag te gaan met het preventief voorkomen van vochtige koplampen. Op een mooie zomerdag is de temperatuur en de luchtdruk hoog terwijl de luchtvochtigheid laag is. Dat zijn belangrijke factoren omdat er dan weinig kans is op condensvorming.
Koplampen demonteren
Neerslag van water verdampt namelijk meteen onder deze omstandigheden. Het is dan veilig om je koplampen te demonteren.
Doe dit voorzichtig want het dichtingsrubber beschadigt snel. Blaas alle onderdelen van de koplamp droog met behulp van een föhn of een luchtdrukspuitje.
Hier zit je natuurlijk niet op te wachten...
Insmeren met vaseline
Om het afstelmechanisme van de koplamp extra goed te beschermen kan je het insmeren met zuurvrije vaseline. Dit werkt waterafstotend waardoor je ook geen risico loopt op condensvorming na een stevige wasbeurt. Zorg er daarna voor dat je de koplampen weer stevig monteert en dicht sealt. Zo voorkom je lekkage en zijn je koplampen vochtvrij. Om voor eens en altijd af te komen van water in koplampen volgen hier een aantal tips die je makkelijk zelf thuis kunt volgen. Hierdoor weet je zeker dat je moeiteloos door de APK keuring heen komt.
Doe-het-zelf oplossingen
• Je kunt met een föhn of een luchtdrukspuitje zelf je koplampen droogblazen. Demonteer hiervoor de lampen of gebruik een verlengsnoer. Let wel dat dit een tijdelijke oplossing is omdat het water wel verdampt, maar wel achterblijft in de lamp.
• het is ook erg handig om een klein gaatje te boren aan de onderkant van je koplamp. De lamp is daardoor beter geventileerd en het water kan er zo gemakkelijker uitstromen. Boor het gaatje achter de reflector zodat het niet zichtbaar is. Voor de APK regelgeving is dit geen enkel probleem.
• Een geweldige tip is het gebruik van vochtvreters. Je vindt deze vocht opnemende zakjes bijvoorbeeld in schoenendozen of in de verpakking van leren tassen. Je kunt deze achteraan in de koplamp steken net tussen het afdekplaatje en de reflector. Elke vorm van condens zal eenvoudig door het zakje worden opgenomen en je ziet binnen enkele dagen al effect.
• Mochten alle oplossingen niet werken, dan is er wellicht grote schade aan de kit of het afdichtrubbertje. Dan blijft er nog maar een oplossing mogelijk en dat is de vervanging van de totale koplamp.
Lichtafstelling controleren
Als je de koplamp gedemonteerd hebt en daarna langdurig hebt gedroogd, kan het zo zijn dat de lichtafstelling niet meer op orde is. Dat kan uitermate gevaarlijk zijn voor jou en de andere weggebruikers. Je kunt zelf de afstelling grofweg bepalen aan de hand van het instructieboekje van je auto. Dit gaat echter nooit zo nauwkeurig als bij de dealer. Zij hebben er speciale apparatuur voor waarmee ze dit in een handomdraai weer op orde weten te krijgen. Succes met het condensvrij maken van je koplampen!
Dit is de ultieme watertest...Check of de lichtafstelling nog in orde is.
Doffe of verweerde koplampen?Als het niet van binnenuit is, dan zit het...Juist 'm aan de buitenkant. Kenmerken zijn dan vergeelde en soms als afbrokkelende plastic deeltjes van de koplamp. Dan is een
koplamp polijst kit de oplossing. Binnen 30 mins zijn de koplampen weer glashelder. Good luck!