De aanschaf van een gebruikte auto moet een leuke bezigheid zijn. Het is niet de bedoeling dat je achteraf voor allerlei onvoorziene autokosten komt te staan.
Je koopt geen nieuwe auto, er zullen gebruikerssporen op de auto aanwezig zijn. Maar als de auto op de brug staat ziet een keurmeester veel 'waardevolle' aandachtspunten.
Optische schade is met het blote oog te zien, maar zodra de motorkap open gaat wordt het een ander verhaal...Dan is technische know-how vereist. Wel eens echt goed onder een gebruikte auto gekeken?
Als je zeker wilt zijn dat je toekomstige auto in goede staat verkeert zul je een autoaankoop keuring moeten doen.
Tijdens een aankoopkeuring wordt een auto o.a. op onderstaande zaken gecontroleerd:
1. Elektrische systemen
2. Carrosserie & chassis
3. Motor & motor toebehoren
4. Diesel motoren
5. Stuurinrichting & wielophanging
6. Autoremmen
7. Koppeling & aandrijving
8. Overige punten
9. Uitslag
De elektrische sytemen worden gecontroleerd. Denk aan verlichting, remlichten, kofferbakverlichting. Maar ook de accu en de dynamo worden bekeken.
Bij het carrosserie & chassis gedeelte wordt er gekeken of er (bovenmatige) roestinwerking is. Er wordt aandacht besteed aan dragende delen. Het is niet mogelijk een oordeel te vellen over aanwezige inwendige roestinwerking. Indien de keurmeester (herstelde) schade constateert zal daar een notitie van worden gemaakt als de verkeersveiligheid en bedrijfszekerheid in het gedrang komt.
Onderdeel van de occasion aankoopkeuring is een proefrit. Tijdens deze rit wordt er gecontroleerd of de motor nog goed presteert. Daarnaast worden er naar signalen gezocht die op extra slijtage kunnen duiden.
Denk aan kraakjes en piepjes vanuit de motorruimte. De keurmeester zal ook via een OBD-lezer kijken of er foutcodes zijn. Het brandstofinspuitsysteem of LPG installatie wordt gecheckt via een via een uitlaatgassenanalyse.
Het koelsysteem wordt onder druk gezet en gecheckt op lekkages. Mocht de auto een meer dan gemiddeld olieverbruik hebben zal dit genoteerd worden. Dit is overigens niet via een korte proefrit te constateren, daarvoor zal er echt een flink stuk gereden moeten worden. Hoog olieverbruik is een signaal voor motorschade.
Bij dieselmotoren zullen de uitlaatgassen niet geanalyseerd worden. Er vindt een een roetmeting plaats, mits er andere zaken zijn afgesproken met een opdrachtgever. Aan deze meting zijn extra kosten verbonden. Ook zullen dieselmotoren kritisch beoordeeld worden op o.a. vreemde geluiden, abnormale carterdruk en aanzienlijke olielekkage. Controle op slijtage en afstelling van de brandstofpomp wordt niet uitgevoerd.
Alle draaipunten (o.s. wielen) en scharnierpunten (ophangingsdelen) worden gecontroleerd op de werking en een afwijkend slijtagepatroon. Tijdens de proefit krijgen de schokbrekers een test. Het gemiddelde weggedrag van exacte dezelfde auto is dan het uitgangspunt. Banden krijgen een profielinspectie en wordt er goed gekeken naar uitwendige beschadiging. De keurmeester wil ook graag een normaal slijtagebeeld van de banden zien.
De werking van de remmen wordt getest. Vervolgens wordt het slijtagebeeld beoordeeld. De staat van de remleidingen en remslangen krijgt ook aandacht. Het hydraulische deel van het remsysteem krijgt een optische inspectie, er mag geen lekkage plaatsvinden.
De koppeling wordt gedurende de proefrit getest. Middels een eenvoudige test wordt er gekeken of de koppeling niet 'slipt.' Na deze test kan er wat gegzegd worden over de mate van slijtage. De staat van de aandrijving wortdt bepaalt door via constatering van evt. rare geluiden tijdens de rit. De ervaring van de keurmeester is bepalend voor het oordeel over de staat van de versnellingsbak.
Enkel navigatie,- en alarmsysteem die fabrieks af in de auto aanwezig zijn worden gecontroleerd op foutcodes. De airco en/of het climate controlsysteem zullen enkel worden getest of deze daadwerkelijk functioneren. Er zal geen temperatuurmeting verricht worden. Een visuele check sluit dit gedeelte van de auto aankoopkeuring af. Als de auto uitgerust is met een veiligheidsmanagementsysteem wordt ook dit deel uitgelezen op foutcodes.
Het eindoordeel kan bestaan uit: goed, behoorlijk redelijk, matig en als laatste slecht. In dit oordeel wordt er rekening gehouden met:
- leeftijd auto
- kilometerstand
- opgevallen gebreken
- Algehele indruk van de keurmeester
De mening van de keurmeester is het allerbelangrijkste. hij weet met zijn jarenlange ervaring goed waar wat zwakke punten van bepaalde auto merken en types zijn. Daarnaast kunnen zijn aan de hand van de (al dan niet) aanwezige onderhoudshistorie de levensloop van de auto bekeken worden.Je hoopt natuurlijk op een positieve uitslag, dat is je 'vrijwaring' om de auto aan te gaan schaffen. Uiteraard beslis je zelf of je daadwerkelijk de auto koopt. Hou er ook rekening mee dat de auto in een (te) slechte staat verkeert. De autokosten, zowel op korte, als lange termijn, zijn het niet waard.
Gezamenlijke oplossing
Het kan ook gebeuren dat er zaken aan het licht komen waarvan de huidige eigenaar geen weet had. Dan is het een kwestie van slim onderhandelen. De verkoper kan de noodzakelijke reparaties zelf laten herstellen of een korting verlenen. Uiteraard kun je ook de kosten voor lief nemen, dit zal alleen het geval zijn als de aankoopprijs (erg) aantrekkelijk is.
Mijn Autocoach
Via Mijn Autocoach kun je een uitgebreide aankoopkeuring laten uitvoeren. Je -wellicht- nieuwe auto zal dan volledig geïnspecteerd worden. Zowel onder de motorkap als cosmetisch. Er is landelijke dekking, dus binnen 24 uur kan er een keurmeester klaarstaan.