Bumpers weer zwart maken in 8 stappen!
Er is niets zo frustrerend als doffe of grijze bumpers terwijl de rest van je auto staat te glimmen na die stevige wasbeurt. Je bumpers zien er na het opdrogen niet uit en dat is zonde van je werk. De boosdoeners? De zon, poetsvlekken en zware rijomstandigheden. Lees hier hoe jij de glans en kleur weer aan je bumpers teruggeeft!
Je bumper zwart maken
Als je bumpers zo dof zijn geworden door de eerder genoemde boosdoeners (poetsvlekken, zon, zware rijomstandigheden) dat ze er niet mooi meer uitzien, dan is het tijd om actie te ondernemen. Weet je niet precies hoe je te werk moet gaan? Geen zorgen, wij leggen het je haarfijn uit. Een bumper zwart maken heeft een dubbele functie: Het haalt het de oorspronkelijke kleur van je bumper weer naar voren. En het brengt een extra laagje op de bumper aan, die bescherming biedt.
Een kind kan de was doen, en direct resultaat.
Weg- en weersinvloeden
Het extra laagje gaat de effecten van de weg- en weersinvloeden tegen. Plus, als je kiest voor een van de betere merken,
heb je gelijk een laag op je voor- en achterbumper die waterafstotend en UV-bestendig is. Hoewel we in het bijzonder praten over autobumpers, kun je bumper black (de Engelse benaming) ook heel goed gebruiken op andere kunststofdelen van je bolide. Denk hierbij aan: spatborden, spoilers, deurlijsten, de grille, de zwarte kappen van je buitenspiegels en spatlappen.
Kunststofonderdelen regelmatig onder handen nemen
En die lijst gaat nog wel een tijdje door! Wat overigens geldt voor het zwart maken van bumpers is: een kind kan de was doen. Het is een zeer eenvoudig klusje en het resultaat is veelal verbluffend. Realiseer je dat alle genoemde kunststofonderdelen van je trouwe vierwieler het zwaar te verduren hebben. Daarom doe je er niet verkeerd aan om deze onderdelen regelmatig mee te nemen als je met bumperzwart aan de slag gaat. Zo voorkom je namelijk dat de kleur vervaagt en kun je de oorspronkelijke diepzwarte kleur weer herstellen. Veel bumperzwart producten kunnen ook op lichter getinte bumpers worden gebruikt, zoals donkergrijs of antraciet.
Deze bumper kunnen we weer als nieuw maken!
De parafaanplaat
Vergeet tijdens deze klus ook de parafaanplaat niet. Wat voor plaat? De parafaanplaat! Dit is het kunststofgedeelte aan de onderkant van je voorruit. Oftewel, het deel waar je ruitenwissers als het ware 'uit' je auto komen. Door alle weersinvloeden hebben die ook de neiging om dof te worden.
De parafaanplaat neem je natuurlijk ook mee!
Waarom verkleuren onbespoten bumpers?
We zullen je een al te technisch verhaal waar allerlei atomen, chemische verbindingen en polymeren aan te pas komen, besparen. Kort gezegd zijn er drie hoofdoorzaken voor het verkleuren van onbespoten bumpers:
• Direct zonlicht
• Warmte
• Zuurstof
Met name direct zonlicht is funest voor het zwart van je bumpers. Dit zal het aftakelproces enorm versnellen. Continue zonlicht, oftewel UV-straling, zorgt ervoor dat de formatie van de atomen (de minuscule kleine deeltjes waaruit al het materiaal op aarde is opgebouwd) wordt veranderd. Zuurstof krijgt hierdoor de kans zich te mengen, met als gevolg een verweerd of dof uiterlijk van het voormalige zwarte kunststof. Kun je dit ouderdomsproces voorkomen? Gelukkig wel! Door de onbespoten kunststofonderdelen van je auto regelmatig te behandelen houd je ze veel langer mooi. Je brengt dan een beschermende laag aan die ervoor zorgt dat zonlicht, warmte en zuurstof veel minder kans krijgen om de boel te laten verkleuren.
Bumperspray of bumperzwart in een flacon?
Er zijn verschillende manieren om je verweerde bumpers nieuw leven te brengen. Als je de keuze moet maken tussen bumperspray of bumperzwart in een flacon, hierbij enkele tips en weetjes. Bij de bumperspray variant wordt de bumperpoets door middel van een spuitbus aangebracht op de kunststofdelen.
Hierbij ontkom je er niet aan dat er wat van het goedje terechtkomt op het plaatwerk of raamwerk rondom de te spuiten delen. Let bij het aanbrengen van de bumperspray dus goed op en houdt een doekje bij de hand om alle overtollige vloeistof op te kunnen vangen of snel weg te kunnen poetsen. Maak na afloop alles goed schoon.
Vaak worden ongespoten delen van de auto 'vergeten' tijdens het autowassen. Regelmatig onderhoud voorkomt doffe ellende.
"
Laat òòk je bumpers weer glimmen na een wasbeurt.
"
Flacon of flesje? Maak je gebruik van bumperzwart in een flacon of flesje, dan heb je veel meer controle. Doordat je de vloeistof aanbrengt op een schone doek, kun je het prima doseren. Zo kun je op alle doffe kunststofdelen van je auto precies genoeg bumperzwart uitwrijven.
Een echte aanrader is het gebruik van een kwastje. Hierbij giet je de bumper care in een bakje, waarna je met een kwast heel goed de contouren van het kunststof kunt volgen.
Flesje = met maximale controle aanbrengen.
Kwast gebruiken
Deze methode werkt uitstekend als je de grille wilt opknappen of lastig te bereiken hoekjes die je normaal gesproken niet goed zou kunnen bereiken. Is het product te dik om met een kwast aan te brengen? Laat het dan (in de fles!) een tijdje in de zon staan of zet het in een emmertje met warm water om het wat vloeibaarder te maken. Daarna is het over het algemeen prima met een kwast aan te brengen. Tip: Zorg dat je een doekje bij de hand hebt om het overtollige poetsmiddel op te vangen.
Waxvlekken of poetsvlekken
Niet alleen de weerselementen hebben een negatief effect op je bumpers. Je kunt zelf ook een negatieve bijdrage leveren aan het verkleuren ervan. Als jij je auto in de wax zet en de wax met de kunststofdelen in aanraking komt, krijg je onherroepelijk waxvlekken of poetsvlekken op je autobumpers. Hoe hard je daarna ook poetst of schuimt met je autospons, dat zal helaas niets uitrichten: de waxvlekken of poetsvlekken zullen zichtbaar blijven.
Alleen met een goede bumperspray of bumperzwart zul je deze vlekken kunnen verwijderen. Je auto in de wax zetten of poetsen betekent dus goed opletten. Smeer het poetsmiddel of de wax alleen op de lak van de auto en niet op de onbespoten bumperdelen!
Blijf uit de buurt van ongespoten delen als je gaat waxen!
Stappenplan bumpers zwart maken
Nu komt het echte werk. Stel jezelf om te beginnen de volgende vraag: Wil ik een glanzende look of een matte look? Lees vervolgens goed de resultaatbeschrijving op de verpakking door, zodat je precies weet hoe jij de juiste look kunt krijgen. Niet iedereen wil een hoogglanzende look. Een diepe zijdeglanzende kleur is bijvoorbeeld ook zeer fraai. Heb je de keuze gemaakt? Dan vind je hieronder de 8 stappen voor de showroomglans of de matte look, net wat je wilt!
Na de eerste aanzet al zo: het resultaat spreekt voor zich!
Stap 1:
Was alle te bewerken kunststofdelen en zorg dat er geen vuil of vet meer op deze (bumper)delen aanwezig is.
Stap 2:
Zorg ervoor dat de kunststofdelen goed droog zijn voordat je de bumperpoets gaat aanbrengen.
Stap 3:
Schud de bumper care eerst goed.
Stap 4:
Voorkom dat er bumperzwart op de lak van je auto komt. Het is namelijk nogal vettig en dat wordt dan flink schrobben om weer te verwijderen: zonde van je tijd!
Stap 5:
Doe een beetje van het middel op een niet pluizende doek (eventuele pluisjes blijven geheid achter op de bumper). Een oude theedoek werkt perfect. Je zou voor deze klus ook een sponsje kunnen gebruiken en zoals we eerder al noemden is een kwast ook zeer geschikt voor het aanbrengen van bumperzwart. Ongeacht welke methode je gebruikt, de gouden regel is: Goed en gelijkmatig uitwrijven zorgt voor het allermooiste resultaat.
Stap 6:
Begin met een deel dat niet direct in het zicht is om te kijken of je het gewenste resultaat bereikt. Met andere woorden: doe eerst een proefstukje.
Stap 7:
Voor het beste resultaat breng je de bumperpoets het liefst in één keer met een vloeiende beweging aan. Zo voorkom je dat er aanzetjes zichtbaar zijn in de nieuwe laag.
Stap 8:
Na zo'n 10 tot 15 minuten (dit verschilt per merk!) zal het definitieve eindresultaat zichtbaar zijn. Is het resultaat niet helemaal naar wens? Dan hebben je bumpers wellicht meer dan één behandeling nodig. Zodra de eerste regenbui zich aandient zul je zien hoe mooi de waterdruppels van de bumper afglijden.
Droogtijden verschillen
De betere merken, zoals onder andere Autoglym, voelen na het uitwrijven heel natuurlijk aan. Deze producten laten geen vettige substantie achter, omdat ze daadwerkelijk door het kunststof worden opgenomen. Let op: Sommige producten hebben een langere droogtijd dan andere. Zorg er dus altijd voor dat je de gebruiksaanwijzing naleeft. Wat je absoluut niet moet doen is je auto droog rijden. Doe je dat, dan kunnen vuil en stof zich aan de natte ondergrond vast hechten en dan was al je werk voor niks. Geduld is een schone zaak. Zorg er overigens ook voor dat de natte bumperpoets niet wordt blootgesteld aan regen, want daardoor kunnen kleine vlekjes op de behandelde kunststofdelen ontstaan.
Werkingsduur
Hoe lang de kunststofdelen van je auto hun originele kleur behouden is afhankelijk van een aantal factoren, die in de volgende vragen naar voren komen: Heb je de bewerkte delen van tevoren echt goed schoongemaakt? Heb je het bumperzwart op de juiste manier aangebracht? Sommige producten hebben een bepaalde inwerktijd waar je je voor het gewenste resultaat aan moet houden. Heb je de bumper spray of het bumperzwart heel goed uitgewreven? Hoe zijn de weersomstandigheden of de rijomstandigheden?
Al deze dingen zijn stuk voor stuk van belang. Daarnaast geldt over het algemeen dat de wat duurdere producten doorgaans een duurzamer resultaat geven. Op de werkingsduur kun je zelf dus deels invloed uitoefenen. Als je alle stappen op de juiste manier uitvoert, zullen alle kunststofdelen er maandenlang fraai uit blijven zien.
'Huismiddeltjes'
Naast de gebruikelijke bumperpoets, -spray en -clean producten kennen we ook enkele ietwat 'exotische huismiddeltjes' waarmee je je bumpers nieuw leven in kunt blazen. Voor de volledigheid vertellen we je welke middeltjes dit zijn en hoe je ze kunt gebruiken. We adviseren je echter het gewoon te houden bij producten die specifiek bedoeld zijn voor het opfraaien van doffe of verkleurde bumpers.
Scrubben met pindakaas
In plaats van je brood ermee te besmeren kun je pindakaas ook gebruiken om dof geworden plastic weer te doen glimmen. Met een klodder pindakaas polijst je het kunststof als het ware. De bumper wordt weer glad, doordat gemalen pinda's als scrubmiddel werken. Breng wat pindakaas aan op een sponsje en je zult versteld staan over de hoeveelheid vuil die op het sponsje achterblijft. Voordat je het door hebt is de spons helemaal zwart geworden.
Maak de bewerkte delen goed schoon met wat water en autoshampoo, om alle vetdeeltjes weer af te breken. Als je dit niet doet zal de pindakaas er tijdens de eerstvolgende regenbui vanaf druipen met als gevolg dat er vette strepen op je auto achterblijven. Ontvet het plastic en maak alles goed droog met bijvoorbeeld een oude theedoek. Let op: met indakaas bereik je geen langdurig resultaat. Nadat je de 'pindakaasmethode' hebt gebruikt, breng je een echt bumperzwart product aan voor een langdurige bescherming tegen (verdere) verkleuring.
Gekookte lijnzaadolie op bumper?
Gekookte lijnzaadolie wordt regelmatig gebruikt om verkleurd kunststof weer zijn originele kleur terug te geven. De resultaten van dit huismiddeltje zijn (zeer) goed en duurzaam te noemen. Let op: Wees voorzichtig met het aanbrengen van lijnzaadolie. Als het op je lak komt is het een bereklus om het er weer af te krijgen.
Daarom is afplakken met schilderstape een absolute must. N.B. Lijnzaadolie is een brandbaar goedje. Zorg er daarom voor dat je de fles niet op een warme plek bewaart (en al helemaal niet in de zon!). Voor gebruikte doeken geldt: deze willen nog wel eens gaan broeien en spontaan in brand vliegen. Leg ze dus nooit in de auto of in huis en ook niet op een hoop in de schuur. Dompel ze in plaats daarvan na gebruik onder in een emmer water en laat ze daar een nacht in staan. Na deze handeling kun je de doeken gescheiden van elkaar weggooien. Voorzichtigheid is bij het gebruik van lijnzaadolie geboden, want het is en blijft een zelfontbrandende substantie. Dit staat ook vermeld op de verpakking. Wil je hiermee aan de slag, doe dit dan als volgt:
1) Breng de lijnzaadolie aan op een (niet pluizend!) doekje.
2) Wrijf de substantie met beleid om de bumperdelen.
3) Poets met de doek over een wat groter oppervlak om de olie gelijkmatig te verdelen.
4) De droogtijd van lijnzaadolie is ietwat 'extreem': ga voor het gemak maar uit van 24 uur. Onthoud: zolang het plakkerig aanvoelt is het nog niet droog.
Bumper zwart föhnen?
Het is ook een optie om aan de slag te gaan met een verfbrander. Door kunststof te verwarmen krijgt het namelijk zijn originele kleur weer terug. Als je geen zin hebt om kleurherstellende onderhoudsproducten te gebruiken is dit wellicht een passende oplossing. Het is echter niet de meest praktische. Hier volgen enkele tips als je deze manier wilt proberen. Ga met een afgemeten beweging heen en weer over de bumper. Dat wil zeggen, volg de vorm van de bumper en zorg dat je overal dezelfde afstand hanteert.
Eerst een stukje proberen!
Voordat je begint is het slim om eerst een stukje uit te proberen dat niet in het zicht is, bijvoorbeeld aan de onderkant van de bumper. Om eventuele schade aan de lak te voorkomen raden we je aan dat je de bumper demonteert. Dit is veiliger en werkt bovendien ook gemakkelijker. De resultaten zijn over het algemeen goed te noemen, maar het is niet de meest ideale manier om uitslag en witte vegen uit bumpers te verwijderen.
Of je spuit de boel over…
Als meerdere malen met bumperzwart poetsen of het aanbrengen van de bumperpoets met een kwast niet de gewenste resultaten oplevert, kun je als laatste redmiddel ook overwegen om de bumperdelen opnieuw over te spuiten. Als de deurlijsten er bijvoorbeeld niet meer uitzien kun je ze met een spuitbus met diepzwarte of matzwarte spray een tweede leven geven. Het spreekt voor zich dat het afplakken van de niet over te spuiten delen en het na afloop goed schoonmaken daarvan, plus het ontvetten van de te spuiten delen heel erg belangrijk is.