Er is een breed scala aan onderdelen verkrijgbaar en het is belangrijk dat je weet wat je doet. Niet alle onderdelen zijn goed te combineren met andere onderdelen, en je kunt het effect van het ene onderdeel tenietdoen met de montage van een ander onderdeel. Meer betekent dus niet altijd beter.
Voordat je aan de slag gaat met motor tuning, is het goed om eerst je motor een servicebeurt te geven. Vervang olie en oliefilter, plaats een nieuw brandstoffilter, nieuwe bougies en eventueel nieuwe bougiekabels. Zie je dat er draden of leidingen loshangen of zie je ergens een beschadiging of een lekkage, maak dit dan eerst in orde voordat je de motor gaan tunen. Anders blijft er alsnog vermogen verloren gaan en dat is nu juist niet de bedoeling.
Na elke aanpassing die je doet aan de motor, zul je met nog meer plezier achter het stuur van je auto plaatsnemen. Speciale 'performance parts' kunnen het vermogen van je motor met enkele pk's tot wel honderden pk's opkrikken! Maar ook ogenschijnlijk kleine en weinig betekenisvolle onderdelen kunnen je auto een ware boost geven. Wat dacht je van sportluchtfilters en een lichtere poelie? We zetten hieronder enkele belangrijke motortuningonderdelen voor je op een rijtje.
Chiptuning is een vorm van motortuning. Het is een relatief eenvoudige upgrade die je auto snel meer koppel en vermogen zal geven. Zonder dat daar een grote verbouwing voor nodig is. Het enige wat je nodig hebt is een microchip,in feite niets meer dan een klein stukje metaal. Maar wel met belangrijke informatie waar je auto wat mee kan. Het klinkt wellicht ingewikkeld, maar dat is het juist niet. Een chip is een serie processors waarin beschreven staat wat ze met de auto moeten doen.
Zo zijn er bijvoorbeeld microchips die bepalen hoeveel brandstof de auto krijgt, wat het ontstekingstijdstip is of hoeveel lucht er in de auto gaat. De chip bevinden zich in de Electronic Control Unit (ECU). Deze ECU bestuurt eigenlijk alles, samen met de chip die erin zit. Zo bepaalt de ECU de lucht-brandstofverhouding voor de injectie en het ontstekingstijdstip. Hoe? Door zaken als de buitentemperatuur, de samenstelling van uitlaatgassen, de gaspedaalpositie, het toerental, de inlaatluchtdruk en de motortemperatuur te meten. Bij een turbomotor is chiptuning extra lonend. Door de opgeschroefde turbodruk is 30 tot 40% extra vermogen makkelijk haalbaar.
Vind jij het niet erg om wat meer geld kwijt te zijn aan brandstof en onderhoud je jouw auto op en top, dan kun je zelf gerust voor een snellere chip kiezen.
En wat die regeltjes betreft: de meeste chips geven de garantie dat de emissies van je auto ook na de installatie nog steeds aan de wettelijke eisen voldoen. Chiptuning is een zeer populaire ingreep, niet enkel om een auto sneller te maken. Ook het trekken van caravans en/of aanhangwagens zal daarna gemakkelijker gaan.
Moet het geluid uit je uitlaat klinken als een spinnende kat of als een brullende leeuw? Of gaat het je alleen om een sportievere uitstraling? De aanschaf van een nieuwe uitlaat is eigenlijk altijd een goede keuze. Niet alleen omdat een andere uitlaat een dikke 10 pk extra vermogen kan opleveren, maar ook omdat de standaarduitlaat onder je auto vaak relatief snel roest. Sportuitlaten zijn meestal gemaakt van hoogwaardige kwaliteit roestvrij staal (rvs), blijven mooier en gaan een stuk langer mee.
Ook niet onbelangrijk: sportuitlaatsystemen zijn een stuk lichter in gewicht dan standaard uitlaten. Dat is goed voor je pk-kiloverhouding. Omdat het geluid afhangt van de auto die je hebt, is het aan te raden om de uitlaat live te beluisteren voordat je er eentje onder je auto laat monteren. Zo voorkom je dat je alsnog met een (spinnende) kater thuiskomt.
Of je nu een turbo-upgrade gaat doen of een turbo gaat monteren op je auto zonder turbo, in beide gevallen geldt dat je de juiste maat intercooler moet monteren. Dit is heel belangrijk, omdat een turbo erg heet kan worden. Een turbo wordt namelijk aangedreven door hete uitlaatgassen. Temperaturen van 800 graden of meer zijn niet vreemd. Een goede interkoeler tussen de turbo en de motor zorgt ervoor dat de motor goed blijft lopen.
Met een gemonteerde dumpvalve blijft het toerental van de turbo mooi gelijk tijdens het schalen en krijg je een mooiafblaasgeluid. De druk van de turbo kun je instellen via de boostcontroller. Tip voor turborijders: laat in de warme zomermaanden de turbo voldoende afkoelen na sportief rijden. Dit verlengt de levensduur. Via een turbotimer kun je dit proces automatiseren. De automotor zal bijv. na 30 seconden stationair gelopen te hebben vanzelf uitschakelen.
Luchtfilters
Een openluchtfilter plaatsen is een van de beste aanpassingen die je kunt doen. Openluchtfilters zijn goedkoop en makkelijk te monteren. Ze zorgen voor meer koele lucht dan standaard filters. Koude lucht is goed, want dat betekent meer vermogen.
Bovendien wordt het geluid ook beter met deze simpele en goedkope ingreep. Maar hoe werkt het nu precies?
Een openluchtfilter brengt meer lucht in het inlaatspruitstuk. Hoe meer lucht erin gebracht wordt, hoe meer brandstof toegevoegd kan worden. Voor optimale prestaties moeten brandstof en lucht namelijk in een bepaalde verhouding gemengd worden. Kortom: meer lucht betekent meer brandstofmengsel dat de verbrandingskamer in gaat. En meer brandstofmengsel zorgt voor een krachtigere explosie, en dus meer vermogen en koppel
Altijd een filter
Hoe meer lucht er binnenkomt, hoe beter dus. Waarom dan überhaupt een luchtfilter monteren? Zonder filter komt er nog meer lucht binnen toch? Dat klopt wel, maar zo'n filter zit er niet voor niets natuurlijk. Het luchtfilter zorgt ervoor dat de lucht die in de motor terechtkomt, zo schoon mogelijk is. Het ontdoet de buitenlucht van vuil en stof bijvoorbeeld. Maar ook insecten en zelfs kleine steentjes zouden zo je motor kunnen binnenvliegen als er geen filter voor zat. We hoeven je niet te vertellen dat dit je motor geen goed doet. Geen filter is dus geen optie, maar een filter met een relatief open structuur, zoals de openluchtfilter, wel.
Sportfilterkit
Een nog sportiever geluid krijg je als je de standaard filter vervangt door een sportluchtfilter. Een sportfilter levert net als een openluchtfilter meer vermogen. Als je een sportfilter overweegt, kun je ook kiezen voor een sportfilterkit. Deze kit bestaat uit een sportfilter en een speciale inlaatbuis. Deze inlaatbuis voorziet het nieuwe filter van zo koud mogelijke lucht. Dankzij de adapter die ook in de kit zit, past het nieuwe sportfilter direct op de luchtmassameter.
Poelie
Een lichtgewicht poelie is ook een leuke upgrade. Een sportpoelie is zeker drie tot vier kilo lichter dan de standaardpoelie. Daardoor gaat er minder vermogen verloren. Een sportpoelie heeft namelijk minder vermogen nodig om autoaccessoires zoals
stuurbekrachtiging en airconditioning te laten functioneren. Het is een kleine en relatief goedkope ingreep die zeker verschil maakt. Net als een sportuitlaat kan een sportpoelie wel 10 pk meer vermogen opleveren. Eenmaal in het bezit van een sportpoelie zul je je vertwijfeld afvragen waarom je hier niet eerder aan gedacht had.
Tuningideeënparadijs
We hopen je een indruk te hebben gegeven van wat er zoal mogelijk is op tuninggebied. Natuurlijk is dit maar een kleine greep uit alle mogelijkheden. Je kunt verder klikken op de onderwerpen waar je meer van wilt weten. Lees deze site goed door. Wij hebben écht tips die je niet mag missen. Inspiratie nodig? Check onze tuningtips voor je meteen de deur uit rent om je euro's uit te geven. Wil je veilig en betrouwbaar rijden, zoek dan niet de uitersten op. Informeer eens bij mensen die in dezelfde auto als jij rijden. Hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden! Veel plezier met de tuning van je motor!