Informatie over turbo's en turbo chargers
De geschiedenis van de turbo is al zo oud als de verbrandingsmotor, de turbo
wordt ook wel uitlaatgasturbo genoemd.De uitlaatgassen die geproduceerd worden
door de motor komen via het turbinehuis, ook wel genoemd uitlaathuis, de turbo
binnen en drijven het turbinewiel van de turbo aan waardoor deze gaat draaien.
Uitlaatgassen
De uitlaatgassen die gebruikt worden om het turbinewiel aan te druiven blijven in het turbinehuis en worden direct weer afgevoerd naar het uitlaatsysteem wat ook aan de turbo gemonteerd zit. Aan het turbinewiel zit een as en aan die as zit het compressorwiel gemonteerd, doordat het turbinewiel draait als de motor loopt draait het compressorwiel automatisch ook.Het compressorwiel is zo ontworpen dat als het draait er lucht vanuit het luchtfilter wordt aangezogen.
Gecomprimeerde lucht
Deze lucht wordt in het compressorhuis gecomprimeerd en naar het inlaatspruitstuk gevoerd.Het compressorwiel zit over de as heen geschoven gemonteerd en wordt d.m.v. een borgmoer vastgezet. Tussen de as en het compressorwiel zitten nog een aantal onderdelen gemonteerd die elk ook weer een eigen functie hebben deze onderdelen incl. de as en het compressorwiel worden ook wel de rotor genoemd.
Al deze onderdelen moeten ook gesmeerd worden, deze onderdelen worden
gesmeerd door de motorolie die vanaf de oliepomp in de motor naar de turbo gestuurd wordt.
Deze olie wordt onder druk de turbo ingespoten, smeert alles wat het smeren moet en komt daarna in een soort vergaarbakje terecht waar het zijn normale viscositeit terug krijgt en vervolgens drukloos weer terug in het carter van de motor komt. de komplete rotor zit gemonteerd in het lagerhuis deze wordt gemonteerd tussen de olieaanvoer- en de olieafvoerleiding. Via goede banden beng je het vermogen dan probleemloos over op de weg.
Voor- en nadelen turbo
Als een turbo zoveel extra vermogen geeft op zo'n eenvoudige manier, waarom biedt niet iedere autofabrikant dat standaard aan dan? Een overzicht van de voor- en nadelen. Het belangrijkste voordeel van een turbo is dat je uit een relatief kleine motor veel vermogen haalt. Nadelen zijn er echter ook. Het grootste nadeel is het turbogat.
Met deze term wordt bedoeld dat de turbo pas echt begint te werken bij een bepaald toerental. Daaronder gedraagt de motor zich als een ongeblazen type. De reden hiervoor is eenvoudig. Een turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen, en er komen pas veel uitlaatgassen vrij als er veel toeren worden gemaakt. Bij lage toeren doet een turbo dus weinig. Dit is op te lossen door een grotere turbo te monteren, maar het nadeel is dan weer dat het turbogat iets groter wordt.
Verder is het hoge vermogen natuurlijk een grotere belasting voor het relatief kleine motorblok. Veel turbomotoren gaan slechts 100.000km mee. Dik 2 ton is geen enkel probleem, zolang er verstandig mee wordt omgesprongen. Altijd netjes warm rijden en goed af laten koelen. Let op dat je wel op goede autobanden rijdt!
Een ander nadeel is de warmte: een turbo wordt aangedreven door hete uitlaatgassen en bereikt temperaturen van 800 graden of meer. De inlaatlucht wordt hiermee opgewarmd, en zoals je weet is warme lucht ijler dan koude (minder rijk aan zuurstof). Zuurstof is nodig voor de verbranding, dus hoe kouder de lucht hoe beter de motor loopt. Vaak wordt op een turbomotor dan ook een intercooler gemonteerd tussen de turbo en de motor. Deze koelt de inlaatlucht weer af naar buitenluchttemperatuur.
Het verbruik is ook niet gering bij een turbomotor. Er wordt immers gauw 2x zoveel lucht per omwenteling naar binnen geperst, dus ook 2x zoveel brandstof.
Bovendien wordt een turbomotor vaak iets rijker afgesteld, waarbij de extra brandstof dient ter koeling van de cylinderwand. Rijd je een beetje door, dan zit je zo op 1 op 7 á 8. Met rustig rijden kun je 1 op 10 á 11 halen, maar met een ongeblazen motor (weliswaar met mindere prestaties) haal je met rustig rijden gemakkelijk een veel zuiniger verbruik.
Wist je dat een turbokit...
- Het gebruik van minerale olie in turbo benzine motoren, zeker als het niet regelmatig vervangen wordt, resulteert in turbo problemen.
- Vol synthetische olie en minerale olie niet altijd door elkaar kunnen worden gebruikt, in sommige gevallen zullen deze zich niet mengen.
- Als de motor is afgevuld met synthetische motor olie en er wordt later minerale motor olie bijgevuld, kan het effect van synthetische olie met 50% afnemen.
- Als de oliedruk in de motor laag is zal de turbo het eerste motoronderdeel zijn wat stuk gaat.
- Carterdruk of een verstopt carterventilatie systeem zorgen voor olie lekkage van de turbo.
- De meest voorkomende bestanddelen van gebruikte motorolie zijn vrij- drijvende kool deeltjes, brandstof en vrijkomende materialen van de verbranding.
- Het rotor toerental van een diesel motor turbo een snelheid kan behalen van 200.000 toeren per minuut waardoor de vanen van het compressorwiel een snelheid behalen van ongeveer 1350 km. per uur.
- Een turbo rotor van 20.000 toeren per minuut tot over 150.000 toeren per minuut accelereert in minder dan 1 seconde.
- De aangezogen lucht die de turbo binnenkomt reisd met een snelheid die bijna gelijk staat aan die van een mach 1.
- De nieuwe generatie turbo's een toerental kunnen bereiken tot 220.000 toeren per minuut en dat de rotor van een Boeing 747 ongeveer 7.000 toeren per minuut draait.
- De gemiddelde uitlaatgas temperatuur in de turbo van een diesel ongeveer 800 graden is en bij een benzine turbo ongeveer 1000 graden is en dat is heet genoeg om glas te smelten.
- Veel mensen aannemen, en dit is fout, dat het vuil wat er in de motor olie aanwezig is wordt weggenomen door het oliefilter voordat het belangrijke motoronderdelen bereikt en nog belangrijker, de turbo en auto banden Als een turbo 4 seconden zonder olie draait er schade ontstaat aan de radiaallagers en het axiaallager. Als de turbo 8 seconden zonder olie draait zal deze onherstelbaar beschadigen.
- Als een turbo 4 seconden zonder olie draait je dit mag vergelijken met een motor die 4 minuten zonder olie draait.
- Dat deze auto schade niet meteen merkbaar hoeft te zijn maar kan zich ook na een aantal dagen openbaren.
- Wanneer een motor slecht gereviseerd is er meteen al teveel carterdruk onstaat.
- Wanneer dit bij een turbomotor gebeurt en er wordt tevens een gereviseerde turbo gemonteerd dat deze dan olie gaat lekken of verbruiken. Hierdoor de motor op hol kan slaan en dat alles dan kapot is.