De Cyclone is een cirkelvormige superlicht stukje metaal dat in de luchtslang geplaatst wordt. In het cirkelvormige stukje metaal zijn een aantal schoepen aangebracht. De stand van de schoepen zorgt ervoor dat de aangezogen lucht gaat wervelen. Voor de geleerden onder ons: van laminaire luchtstromen naar circulaire luchtstromen. Aangenaam gevolg: lager verbruik, minder uitstoot, maar meer power.
Door deze wervelingen ontstaat een veel betere flow van lucht naar de motor toe. Er komt sneller en meer lucht in de cilinders. Afhankelijk van de set up kan tussen de 60% en de 400% meer lucht in de motor komen!
Dit allen wordt mogelijk gemaakt door bewezen technieken uit de lucht- en ruimtevaart.
Doordat de Cyclone lucht laat wervelen bereik je een optimale vermenging van de lucht en brandstof. Gevolg is dat je een beter mengsel hebt. Dit mengsel 'tolt' nog als het gecomprimeerd is. Als het dan ontbrandt, neemt het de niet-ontbrande mengsel mee in de verbranding. Hierdoor kan een verbrandingspercentage van 60 tot 80% worden bereikt. Bij een standaard luchtbuis staat het mensgel, na gecomprimeerd te zijn, vrijwel stil.
I.v.m. aansprakelijkheid moet de Cyclone door gecertificeerde bedrijven worden ingebouwd. De Cyclone is rond en wordt in de luchtslang geplaatst. Bij voorkeur zo dicht mogelijk bij het inlaatspruitstuk. De Cyclone's zijn leverbaar van af 25 tot en met 160 mm in diameter. Telkens met tussenstapjes van 2 mm en 3 mm.
Als het een turbo aangedreven auto betreft duurt dit iets langer. De Cyclone wordt na de turbo geplaatst. Het is belangrijk van te voren goed te kijken wat het meest handige is.
Elke autofabrikant wil het liefst een zo zuinig en schoon mogelijke motor produceren. De intrede van de euronorm voor motoren heeft fabrikanten gedwongen schonere auto's te gaan bouwen. Een 'oplossing' is het terugbrengen van de verbrandingstemperatuur. Of het verminderen van verbrande uitlaatgassen in de motor. Dit wordt de Exhaust gas recirculation (EGR-techniek) genoemd.
Nadeel van de EGR-techniek is dat een aanzienlijke grote hoeveelheid koolafzetting aan de binnenkant van de motor wordt veroorzaakt. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de normale luchtcirculatie. De ophoping van koolresten zorgt op termijn ervoor dat de motor letterlijk dichtslibt. Met als gevolg toename in verbruik en uitstoot. De spiraalwervelende werking van de Cyclone verwijderd deze koolafzetting!
- Meer power
- Lager CO2-uitstoot
- Lager NOx-uitstoot
- Minder uitlaatgassen
- Minder onderhoud
- Schonere uitlaat
- Lager brandstofverbruik
De testresultaten en ervaringen van de reeds 4.000 geprepareerde auto's tonen aan, dat er met name meer vermogen aanwezig is dan brandstof wordt bespaard.
Ook het onafhankelijke testbureau TNO heeft dit aangetoond. In de racerij heeft de Cyclone haar sporen ruimschoots verdiend. Diverse GT auto's en Parijs Dakar auto's rijden al er al mee.
Laatste decennia heeft er een heuse 'pk oorlog' gewoed. Elke opvolger moest een zwaardere motor en meer vermogen hebben. Hoe zuinig een auto was, of hoeveel uitstoot deze genereerde was van ondergeschikt belang. Sinds de invoering van de zuinigheidslabels, en de druk van de politiek vormen zuinige en schone auto's nu de speerpunt in de reclamecampagnes.
De Cyclone kan prima samen met het 'Nieuwe Rijden'. Bij het 'Nieuwe Rijden' wordt een gedragsverandering van automobilisten geprobeert te realiseren. De nadruk wordt o.a. op tijdig opschakelen, juiste bandenspanning en het afremmen op de motor gelegd. De Cyclone gaat verder dan alleen gedragsaanpassing. Er gaat daadwerkelijk even aan je auto gesleuteld worden.
- Eentje laten inbouwen in je auto?
- Nog meer informatie over de Cyclone hebben?
- Cyclone's laten inbouwen tijdens een meeting of evenement?
- Een voorlichting van een van de Cyclone experts?
Door een sterk verbeterde verbranding wordt je auto in het hele toerengebied sterker en zuiniger. Bij turbomotoren wordt het bekende 'turbogat' flink kleiner. Voordeel van de Cyclone is dat het plug and play is. software matig hoeft er niets aangepast te worden. Er zal minder doorlekking van brandstof naar de motorolie zijn. De olie zal zijn smerende werking minder goed kunnen doen. Ook zal aanzienlijk minder roetafzetting op de kleppen komen. De kleppen zullen na montage worden schoongebrand. Dit zal na zo'n 3000 gereden km's zijn gebeurd. Ook de levensduur van de bougies wordt verlengd. Bij diesel motoren vindt een andere ontbranding plaats, echter het principe is hetzelfde. De Cyclone werkt zelfs nog beter.