Een auto ventilator houdt het hoofd koel én warm!
In de zomer op de parkeerplaats: je durft gewoon niet in te stappen! Zo warm is je auto nadat hij een paar uur in de zon heeft gestaan. Jouw auto komt nog uit het tijdperk dat deze niet standaard voorzien was van een airco. Een auto ventilator is dat wellicht iets voor jou. Er zijn een paar typen 12v ventilatoren, welke het beste is? Je weet het na het lezen van dit artikel.
12V auto ventilator tips
Een extra hulp bij het afkoelen van de autocabine is een auto ventilator. Maar mist je dat sommige auto ventilators naast verkoeling ook warme lucht kunnen produceren? Dit kan bijvoorbeeld praktisch zijn op de winterse ochtenden als het motorblok nog warm moet worden: dan kan de auto ventilator alvast voor de eerste warmte zorgen. Deze warmte-blazende auto ventilatoren worden eveneens van stroom voorzien via een adapter die je aansluit op de sigarettenaansteker in de auto.
Ventilatorkachel of ventilator?
Het fijnste zou natuurlijk zijn dat de auto ventilator zowel koude als warme lucht kan blazen. Dat je in de zomer dus van de parkeerplaats komt zonder te ontploffen van de hitte, en in de winter dus naar het werk kunt rijden zonder dat de vingers aan het stuur vast vriezen.
Dit is mogelijk met de zogenaamde ventilatorkachel. Deze is zowel in de winter als in ze zomer te gebruiken: twee vliegen in één klap dus!
Waar moet je op letten?
De traditionele auto ventilator die enkel lucht kan verplaatsen met behulp van vier ronddraaiende bladen (ook wel schoepen genoemd), is in dat geval dus misschien te mindere keuze. Daarnaast zijn er nog een aantal factoren om rekening mee te houden, mocht je twijfelen of je een standaard auto ventilator met schoepen zal aanschaffen, of misschien toch de ventilatorkachel, wij hebben wat tips.
Voor- en nadelen van de 'klassieke' (schoep) ventilator
Ten eerste zijn de auto ventilatoren met schoepen enigszins instabiel, omdat ze de neiging hebben te gaan trillen. Ten tweede zijn de auto ventilators door hun ronddraaiende bladen over het algemeen wat luidruchtiger. Bij sommige varianten zul je dan dus je autoradio wel wat harder moeten zetten, of dat nou de bedoeling is…Kies dan voor een duurdere variant, aangezien die daar minder last van hebben. Ten derde vindt de montage van een dergelijke auto ventilator vaak plaats door middel van een zuignap. Het nadeel hiervan is dat de zuignap op termijn toch gaat loslaten: iets om rekening mee te houden, vooral ook in combinatie met hun neiging tot instabiliteit. Een voordeel van de zuignap is natuurlijk wel dat je de auto ventilator makkelijk kunt verplaatsen.
Afmetingen schoepen
De auto ventilator 12v met schoepen is relatief goedkoop, vergeleken met een ventilatorkachel. Een ander pluspunt is dat de ventilatoren geleverd kan worden met verschillende schoepformaten. Je kunt dus bijvoorbeeld een 4 inch ventilator nemen (dat is iets meer dan tien centimeter). Een andere standaard maat is acht inch (ongeveer twintig centimeter). Deze varianten worden overigens wel minder populair.
groter = meer luchtverplaatsing
Hoe groter de schoepmaat, hoe groter natuurlijk ook de stroom van koude lucht (en hoe hoger de prijs). Echter bedenk je dan wel dat deze grote schoepmaat ook weer niet bevorderlijk is voor de stabiliteit van de ventilator.
Zowel koud als warm met de ventilatorkachel
De ventilatorkachel zijn kleiner vormgegeven van de schoepen-variant en zien er qua design hipper uit dan de standaard auto ventilator. Het grote voordeel van de ventilatorkachel is natuurlijk dat er zowel koude als warme lucht uit komt. Een tweede pluspunt is dat de ventilatorkachel vaak op een 360° draaibare voet staat: door deze maximale wendbaarheid kun je de warme dan wel koude straal lucht richten, en daardoor dus maximaal gebruik maken van deze verfrissing dan wel verwarming.
En een ventilatorkachel?
Echter ook bij de ventilatorkachel zijn een aantal factoren waar de autobezitter rekening mee moet houden. Ten eerste: een dergelijk kacheltje werkt best goed, maar alleen als de motor al loopt. Als je er dus de ruiten van de auto mee wilde ontdooien in de winter, dan is deze verwarming niet echt geschikt. Hij werkt enkel als bijverwarming, bovenop de standaard autoverwarming. Dit neemt niet weg dat het apparaatje goed werkt als bijverwarming tijdens het rijden.
2 in 1: de ventilatorkachel
Kleiner is beter?Een pluspunt om wel degelijk rekening mee te houden, dat is het formaat van de ventilatoren: ventilatorkachels zijn een stuk kleiner dan de standaard auto ventilator en daarnaast ook een stuk fraaier vormgegeven. De montage van dit type verwarming geschiedt niet via een zuignap die makkelijk los laat, maar meestal via dubbelzijdig tape.
Dit is goed voor de stabiliteit, echter vergewis jezelf ervan dat dat je hem op de juiste plaats bevestigd. Vast is namelijk ook echt behoorlijk vast! Houdt hier dus rekening mee als je het kacheltje op meerdere plekken zou willen gebruiken: mogelijk is een ander type auto ventilator dan geschikter, aangezien je die zowel op het dashboard als op het raam kan bevestigen. De ventilatorkachel enkel op het dashboard.
Tips en tricks: waar rekening mee te houden?
Laten we beginnen met het doel van de auto ventilator: dat is puur om een auto bij te koelen. De autoventilator is een fijne extra warmtebron, maar het is zeker niet geschikt als de hoofdverwarming in de auto. Een tweede belangrijk punt is dat er vele varianten met uiteenlopende prijzen zijn te vinden. Hierbij is goedkoop 100% duurkoop: beter investeer je wat meer in een iets duurdere variant, die aan het einde van de dag dan ook een stuk beter blijkt de werken dan de budget versie.
Dashboard of voorraam?
Mocht je de auto ventilator willen gebruiken op andere locaties dan het standaard plekje op het dashboard of op het voorraam,
dan is het verstandig om te kijken naar de lengte van de bijgeleverde kabel. Vaak is deze kabel ongeveer twee meter lang en dit is meestal meer dan voldoende. Maar mogelijk wil je hem helemaal achterin de auto plaatsen, om ook de passagiers op de achterbank enige verkoeling te bieden. Of was het plan om de auto ventilator ook in de camper te gebruiken? Dan loont het om een variant te selecteren die een langere kabel heeft.
De keramische heather kun je van te voren instellen via de timer.
Autoventilator vermogen
Het kan geen kwaad om even te kijken naar het vermogen van het kacheltje. Meestal zal dit rond de 150W zijn. Mocht je meer verkoeling nodig denken te hebben, neem dan iets met meer vermogen. Let op de spoeling is dun, 150W is feitelijk het maximale, bij 200W houdt het echt op. Houdt er rekening mee dat de motor en de accu van je auto (bij een variant met meer vermogen dan 150W) dit wel bij moeten kunnen houden: bij een klein stadsautootje is een hele grote ventilatorkachel geen goed idee.
En wat laatste tips...
Een ander punt om rekening mee te houden, dat is de aansluiting. De meeste auto's hebben wel een sigarettenaansteker, maar mocht dit niet het geval zijn, dan heeft het aanschaffen van een auto ventilator geen nut. Zowel de varianten met schoep als de ventilator kacheltjes werken namelijk via een sigarettenaansteker stekker.
Als laatste, als je er van houdt om het zekere voor het onzekere te nemen, dan is het veiligheidshalve een goed idee om te checken of de ventilator is voorzien van een losse zekering. Dit is meestal een zekering van ongeveer vijftien ampère, plus de bijbehorende plug. Deze zekering is een smeltbeveiliging: het beschermt de bedrading tegen schade door bijvoorbeeld hoge elektrische stromen en het voorkomt zo dat er kortsluiting in de auto ontstaat.
Koel met zonne-energie
Energie opwekken met behulp van zonlicht is de toekomst en ook op het gebied van de auto ventilatoren kun je hier vast al een graantje van meepikken door een auto ventilator aan te schaffen die werkt op zonne-energie. Er zijn twee varianten. Ten eerste is er de zogenaamde Zonne-energie ventilator: een standaard auto ventilator met schoepen, die zijn motor aandrijft met behulp van een zonnepaneeltje dat de zonnestralen omzet in elektriciteit. Enkel te monteren op het voorraam.
De Auto-Cooler / Auto Fan
Ten tweede is er de Auto-Cooler / Auto Fan. Dit apparaatje voorkomt dat de auto een oven wordt na langdurig in de zon te hebben geparkeerd. Zelfs ZO snikheet, dat je zelfs een eitje op de motorkap kunt bakken! Het apparaatje gebruiken tijdens het rijden lijkt ons niet zo praktisch! Het apparaatje klem je nl. tussen raam en het frame van de deur.
De Auto-Cooler probeert je leven wat aangenamer te maken op dit vlak: het apparaatje vangt het zonlicht op en drijft daarmee een kleine ventilator aan die de warme lucht uit de auto blaast en koudere lucht de auto invoert. Het systeem is universeel en het past dus op elk raam en mocht je meer informatie willen hebben.