Home Aanpassingen of modificaties aan auto gedaan?
Aanpassingen of modificaties aan auto gedaan?
Lekker sleutelen aan je auto. Voor veel mensen is het een mooie hobby. Sommige automobilisten willen de prestaties van hun auto fors verbeteren. Tuning is in Nederland legaal, maar dat heeft wel gevolgen voor je autoverzekering. Hoe zit dat precies?
Aanpassingen aan de buitenkant
Ga je je auto een nieuwe kleur verf geven? Een nieuwe look? Een mooi printje? Allemaal geen probleem. Aanpassingen aan de buitenkant hebben geen gevolgen voor de premie van je autoverzekering. Wel is het belangrijk dat correct op de papieren staat hoe je auto er nu uitziet. Vaak staat geregistreerd bij de verzekering in welke kleur de auto is geleverd.
Rijdende reclamezuil?Je mag je auto aan de buitenkant prima aanpassen. Eigenlijk zijn er maar amper richtlijnen voor. Sommige ondernemers maken van hun auto een complete rijdende reclamezuil. Autoverzekeraars sluiten dat niet uit, al kan het wel zijn dat je dan een zakelijke
autoverzekering nodig hebt. Check dit even bij jouw autoverzekeraar of dit bij jouw het geval is.
5 populaire autotuning voorbeelden:
Motortuning: Hierbij worden wijzigingen aangebracht aan de motor om meer vermogen en koppel te verkrijgen. Dit kan gebeuren door middel van een chiptuning (waarbij de software van de motor wordt aangepast), het installeren van een grotere turbo of door andere aanpassingen zoals het aanpassen van de inlaat en uitlaat.
Ophangingsupgrades: Deze aanpassingen verbeteren de wegligging en de responsiviteit van de auto. Populaire modificaties zijn het installeren van sportveren, schokdempers, en stabilisatorstangen.
Wielen en banden: Het vervangen van standaardwielen door lichtere en bredere aftermarket-wielen kan de handling en het uiterlijk van de auto verbeteren. Banden met een hoog prestatieniveau kunnen ook de grip en wegligging verbeteren.
Uiterlijke aanpassingen: Dit kan variëren van het toevoegen van een bodykit, het vervangen van de koplampen en achterlichten, het installeren van spoilers en diffusers, tot het aanbrengen van speciale autowraps of verfbanen.
Uitlaatsystemen: Een aftermarket uitlaatsysteem kan niet alleen zorgen voor een beter geluid, maar ook voor een lichte prestatieverbetering door een efficiëntere luchtstroom.
Hoewel sommige van deze aanpassingen puur esthetisch zijn, kunnen andere ook daadwerkelijk de prestaties en rijervaring van de auto verbeteren. Het is echter altijd belangrijk om rekening te houden met regel,- en wetgeving bij het aanbrengen van modificaties aan je auto.
Aanpassingen aan de techniek Wanneer je aanpassingen maakt aan de techniek van je auto, betaal je vaak meer premie voor je autoverzekering. Het toevoegen van accessoires of het inbouwen ervan, kun je vaak extra meeverzekeren bij de autoverzekering. Dat is fijn, want als het stuk gaat kun je eventueel de schade claimen. In de meeste gevallen kun je je
all risk verzekering uitbreiden.
Gevolgen voor premie
Het nadeel hiervan is wel dat de premie van je autoverzekering stijgt. Je auto is immers meer waard geworden. Een premie stijgt bijvoorbeeld met meer turbo op de motor, als je een andere chip in de motor zet of een sportuitlaat toevoegt. Ook moet je denken aan de keuring van de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW). Na het tunen van je auto moet je in de meeste gevallen je voertuig opnieuw laten keuren.
Kun je een getunede auto verzekeren?
Goed om te weten: sommige verzekeraars willen dat hun verzekerden gewoon blijven rijden in hun auto zoals deze uit de fabriek is gekomen. Normaal gebruik, dus. Autoverzekeraars hebben geen acceptatieplicht en mogen om welke reden dan ook een verzekering weigeren. Er zijn verzekeraars die getunede auto's helemaal niet willen verzekeren, omdat er een hogere kans is op inbraak of diefstal. Snelle auto's kunnen meer schade veroorzaken, en daar wil de verzekering niet voor opdraaien.
Bel daarom eerst even met je verzekeraar, voordat je aan tuning begint. Anders zou je zomaar voor vervelende verrassingen kunnen komen te staan. Dat is zonde van het geld voor het tunen, en zonde van je verzekering. Voor je het weet rijd je onverzekerd rond, en dat is ook nog eens strafbaar in Nederland. Bezint, eer ge begint, dus.