Wat kost het meest?
De brandstofkosten zijn - los van de loonkosten van de man achter het stuur - een belangrijke kostenpost van je auto. Een zware motor lust nu eenmaal meer dan een kleine...
Kost niks en dus snel verdiend. Aan de pomp betaalt u per liter. Maar iedereen weet dat vloeistoffen uitzetten naarmate het warmer wordt.
Daarom krijgt u 's morgens als het koel is, meer brandstof per liter dan 's middags als het warm is. In het buitenland wordt er bij de levering van de brandstof aan de tankstations rekening gehouden met de aflevertemperatuur. Nederlandse exploitanten lopen tonnen mis omdat dit hier niet gebeurt. Voor individuele automobilisten is een oplossing nog veel verder weg. Maar wie altijd 's morgens tankt, heeft daar alleen maar voordeel van.
In hedendaagse auto's moet worden doorgeschakeld voor de 2.500 toeren zijn bereikt. Bij een diesel zelfs bij maximaal 2000 toeren. Dus doe je aan diesel tuning. Niet voor niets worden de motoren van leaseauto's steeds vaker begrensd.
Wie verder vooruit kijkt, rijdt vanzelf economischer. Maak u geen zorgen over de bewegingen rond uw auto. Die pikt u zelfs beter op als u kalm vooruit kijkt. Daarvoor zorgt het zogenaamde perifere (totale) gezichtsveld.
Door verder vooruit te kijken, kunt u uw snelheid beter afstemmen op het verkeer.
Dagelijks ziet u remlichten opgloeien van auto's die te snel naar de auto voor hen reden. Elke keer als die lampen oplichten, wordt er energie verspild: de verbruikte energie gaat verloren in het remmen. Ook draagt zo'n onregelmatige rijstijl bij aan het ontstaan van energieverslindende files.
Nog een methode om het onnodig oplichten van remlichten te voorkomen: tijdig het gas loslaten als u ziet dat u moet stoppen voor een file, verkeerslicht of voorrangskruising. Laat de auto in de versnelling van dat moment rustig uitrollen.
Airconditioning is de gewoonste zaak van de wereld geworden in zakenauto's. Door verbeterde efficiëntie van moderne motoren lijkt zo'n systeem geen energie te gebruiken, maar de werkelijkheid is natuurlijk anders. Zelfs als de airco uitstaat, wordt er zo'n 30 liter brandstof per jaar extra verbruikt door het gewicht van de airco. Door de klimaatregeling neemt het brandstofverbruik toe met 3 tot 10 procent. Wees daarom terughoudend met het gebruik van de airco. Overigens is het rijden met open ramen geen oplossing. Het is misschien moeilijk voor te stellen, maar door het rijden met open ramen kan het energieverbruik door de toegenomen luchtweerstand zo'n tien procent toenemen.
Als de bandenspanning te laag is, neemt de rolweerstand toe, waardoor het brandstofverbruik weer toeneemt. Door regelmatige controle van banden - en het op spanning houden van deze sloffen - bespaart u al snel één tot twee volle tanks per jaar. Dat kan oplopen tot 125 euro per jaar. In heel Nederland zouden we jaarlijks 110 miljoen liter brandstof per jaar kunnen besparen.
De controles kunnen levensgevaarlijke mankementen aan het licht brengen. Met de juiste bandenspanning rijdt elke auto ook aanmerkelijk comfortabeler door de betere wegligging en een kortere remweg. En de banden gaan belangrijk langer mee. Als de spanning 20 procent te laag is, wordt de levensduur met een kwart verkort.
Een auto is pas echt voordelig als hij stilstaat. Kijk kritisch naar het mobiliteitspatroon van uw buitendienstmedewerkers. Hoe kunnen ze hun trips beter plannen en onvermijdelijke files toch vermijden? Mogelijk kunt u uw klanten zelfs beter bedienen door minder vaak te komen en meer gebruik te maken van moderne communicatiemiddelen, of gewoon de telefoon.
Auto's starten tegenwoordig in een oogwenk. Er is geen enkele reden om u de rust van een uitgeschakelde motor te ontzeggen. En door de motor niet onnodig te laten draaien bespaart u bij een openstaande brug, bij een spoorwegovergang, in de file of wanneer u iemand afhaalt steeds een beetje brandstof. Start u weer, doe dit dan zonder gas te geven.
Voor de particulier is het gebruik van in-car apparatuur zoals cruise control of een boordcomputer misschien een brug te ver. Maar voor ondernemers is er veel voor te zeggen om zelfs een stap verder te gaan. Door de razendsnelle opmars van GPS technologie is een investering in een realtime voertuigregistratiesysteem rap terug te verdienen. U kunt de effectiviteit van uw dure medewerkers en hun auto's beter managen. Ook goed om te weten: in geval van een conflict beschouwt een rechter de data van zo'n systeem als rechtmatig bewijs.