Wieldoppen inspiratie? Check de soorten en montage tips!
Een setje stoere of chique wieldoppen geven je auto meteen een fraaier uiterlijk. In een handomdraai heeft je bolide een andere uitstraling -en dat tegen relatief lage kosten. Plus, zo'n wieldop is eenvoudig zelf te monteren. Check ons wieldoppen monteren stappenplan en kies gelijk een te gekke set 'wieldeksels' waar jij mee aan de slag wilt gaan.
Wieldoppen kopen
Wat is een wieldop eigenlijk? En waar moet je allemaal opletten, wil je wieldoppen kopen? Wij leggen het je haarfijn uit. Een set wieldoppen is dé manier om je auto een snelle metamorfose te geven. Wieldoppen zijn er in allerlei uitvoeringen, gemaakt van verschillende materialen en in diverse kleuren en maten. Maar wat is een wieldop precies en waarin verschilt een dop van een velg? Wieldoppen zijn ronde schijven van metaal of kunststof. Ze worden op de velg gemonteerd.
Universele wieldoppen: zonder merklogo
Wieldop is geen velg
Een wieldop is dus niet hetzelfde als een velg, maar eerder een manier om stalen velgen en hun bouten te verbergen. Verderop lees je meer over de verschillen tussen wieldoppen en velgen. Het nut van wieldoppen is vooral dat ze je auto een andere uitstraling geven. Ze zijn niet wettelijk verplicht en ook niet perse noodzakelijk. De functie die een wieldop in de praktijk vervult, is dat je stalen velgen er netjes achter verscholen gaan en je auto er mooier uitziet.
Bescherming
Bovendien beschermen wieldoppen je banden en velgen tegen beschadigingen van bijvoorbeeld die onvoorziene aanvaring met dat ene nét iets te ver uitstekende stoeprandje. Met lichtmetalen velgen kun je voor het uiterlijk van je auto ook veel doen, maar soms kies je liever voor wieldoppen dan voor velgen, want wieldeksels zijn:
1) Veel goedkoper dan lichtmetalen velgen
2) Heel gemakkelijk zelf te monteren
3) Eenvoudig te verwisselen (en dus eventueel af te wisselen)
Kortom, je hebt wieldoppen nodig om op een eenvoudige, snelle en relatief goedkope manier je wielen en dus gelijk je hele auto een strakker, stoerder of klassieker uiterlijk te bezorgen.
Waar je op let bij wieldoppen kopen
Bij de aanschaf van wieldoppen moet je op een paar dingen letten. Wil je wieldoppen kopen, ga dan eerst na of jouw banden geschikt zijn voor het plaatsen van wieldeksels. Het makkelijkst is om te kijken naar de kleur van je velgen.
• Heb je zwarte of grijze, stalen velgen? Dan kun je wel wieldoppen plaatsen.
• Heb je lichtmetalen velgen? Dan kun je geen wieldoppen plaatsen.
In sommige gevallen is een auto voorzien van lichtmetalen velgen. In dat geval heb je geen wieldoppen nodig.
Deze set wieldoppen geeft de Ford echt een strakke look!
Sierdoppen auto goedkoper
Het bevestigen van sierdoppen op je stalen velgen is goedkoper en makkelijker zelf te doen dan het gebruik van lichtmetalen velgen op de band. Ben je iemand die graag speelt met het uiterlijk van zijn auto? Dan zijn wieldoppen aan te raden: deze kun je makkelijk verwisselen (en ze zijn goedkoper).
Verschil tussen wieldoppen en velgen
Hoewel de twee soms worden verward, verschillen velgen en wieldoppen toch wel degelijk van elkaar. Kort gezegd: een velg is het onderdeel waar de rubberen band omheen zit. De wieldop is het extra onderdeel dat op de stalen velg vastgeklikt wordt. Dit is meestal gemaakt van kunststof. Wieldoppen bevestigen kan alleen op een bepaald type velg. In feite zijn er twee soorten velgen:
• Lichtmetalen velgen
• Stalen velgen
Stalen velgen zijn uitermate geschikt voor het plaatsen van wieldoppen. Lichtmetalen velgen kun je zien als een velg en wieldop in één. De tweede optie is overigens de duurdere van de twee.
Wieldop: extra onderdeel dat op de stalen velg vastgeklikt wordt
Sierdoppen auto goedkoper
Het bevestigen van sierdoppen op je stalen velgen is goedkoper en makkelijker zelf te doen dan het gebruik van lichtmetalen velgen op de band. Ben je iemand die graag speelt met het uiterlijk van zijn auto? Dan zijn wieldoppen aan te raden: deze kun je makkelijk verwisselen (en ze zijn goedkoper).
Velg: onderdeel waar de rubberen band omheen zit.
Wieldop maat bepalen
Ga je wieldoppen kopen, dan is het bepalen van de maat het belangrijkste. Gelukkig is de maat voor je nieuwe wieldeksels gemakkelijk te achterhalen. Kijk daarvoor op de wang van je band. Daar staan wat cijfers en soms ook een letter, zoals bijvoorbeeld 175/65R14. Kijk voor de juiste inchmaat achter de letter R. In het geval van het voorbeeld is de inchmaat van de velg/band en dus voor de wieldop 14. Soms staat er geen R op de band vermeld. Ook dan geldt meestal dat de inchmaat het laatste cijfer in de reeks is. In onze webshop verkopen we verschillende maten.
Wieldop maat bepalen: kind kan de was doen...
Zomer- en winterbanden maat
Let op: de maat van je zomer- en winterbanden kan verschillen. Controleer daarom altijd de inchmaat op de wang van beide soorten banden. In sommige gevallen heb je namelijk twee wieldoppensets nodig, in verschillende maten. Het zou zonde zijn van je tijd en moeite als je de verkeerde maat bestelt.
Wieldoppen monteren pre checks
Ga onderstaande checklist na, alvorens de wieldoppen te plaatsen.
Check 1: Maak je velgen goed schoon, voordat je de sierdoppen plaatst.
Check 2: Vet vervolgens de randen van de velgen in met bijvoorbeeld vaseline of een andere vettige substantie (gebruik desnoods boter, als je niets anders voor handen hebt). Het vastdrukken van de wieldoppen in de velgen zal dan veel makkelijker gaan.
Check 3: Installeer je de sierdoppen in de winter? Denk dan aan het volgende: het materiaal waar de wieldeksels van gemaakt zijn, wordt brozer bij lagere temperaturen. Zorg er in de wintermaanden dus voor dat je de wieldoppen ten minste een half uur tot een uur voor gebruik op kamertemperatuur hebt laten komen.
Check 4: De meeste wieldoppen worden geleverd met een stalen klemring/spanring. Door middel van deze ring wordt het wieldeksel in de velg gemonteerd. Sommige wieldoppen moeten door middel van schroeven worden gemonteerd.
Check 5: In sommige gevallen is er velgenlood gemonteerd aan de binnenzijde van de velg. Dit vormt gelukkige geen problemen tijdens het plaatsen van de wieldop. De stalen klem-/spanring van de sierdop zal meer naar binnen in de rand vallen. Deze valt niet daar waar het slaglood zit. Je kunt het dus gewoon laten zitten, zonder dat dit problemen oplevert voor het monteren van de wieldop.
Check 6: Welke banden zitten er onder je auto? Het kan zijn dat je winterbanden van je zomerbanden verschillen. Kijk voor de maat op de wang van je (winter)band en monteer de wieldeksels met de juiste maat.
Check 4: belangrijk element voor een goede montage. De klemring/spanring
Stappenplan wieldoppen monteren
Stap 1: Controleer om te beginnen of je de juiste maat hebt. Als het goed is heb je dit ook al gedaan voordat je de wieldoppen kocht.
Stap 2: Haal de wieldoppen uit de verpakking en check op eventuele beschadigingen. Zien ze er goed uit, dan kun je ze gaan monteren. Als er er nog oude wieldoppen op de velg aanwezig zijn verwijder je deze uiteraard eerst ;) Zie verderop in dit artikel hoe je dat het beste kunt doen.
Stap 3: In de wieldoppenset zit vrijwel altijd een ring per dop. Let op: Gebruik de sierdop nooit zonder deze spanring. Klem de ring vast in de kunststof clips van de wieldop. Zorg er hierbij voor dat je het golvende stuk van de ring met het puntje in de richting van de ventieluitsparing plaatst. Let op: plaats nooit de lasnaad in een clip.
Stap 3: zorg dat de ventieluitsparing correct zit!
2 spanring standen
Het plaatsen van een spanring kan per merk verschillen. Lees voor de volledigheid dus altijd de meegeleverde instructies. Sommige wieldoppensets hebben twee mogelijkheden of 'standen' om de ring vast te klemmen. Kies de optie die het best bij jouw stalen velgen past.
Stand 1 is de bovenste inkeping (strak)
Stand 2 is de onderste inkeping (strakker)
Stap 4: Nu kun je de wieldop plaatsen. Doe dit door de kant met de ventieluitsparing over het ventiel van de band te plaatsen. Zorg ervoor dat je ventiel precies gecentreerd in de uitsparing van de wieldop zit.
Klik met beleid de wieldop (klemring) in de stalen velg
Stap 5: Druk vervolgens de wieldop voorzichtig vast in het wiel. Klop zachtjes met de onderkant van een bolle vuist op de dop om de spanring te laten klemmen in de binnenzijde van de stalen velg. Doe dit helemaal rondom. Als het goed is klikt deze dan in de velg. Er staan vaak uitgebreidere instructies beschreven in de handleiding die met de wieldoppenset is meegeleverd.
wieldop aandrukken met beleid
Stap 6: Controleer nu of de wieldop helemaal 'vast' zit. Het is belangrijk dat de sierdop vastgeklemd is op de rand van de velg. Je wilt het wieldeksel immers niet ergens onderweg verliezen.
Stap 7: Herhaal de stappen 3 tot en met 6 tot alle wieldoppen zijn bevestigd. Alles eens in een filmpje zien? Check
dit montage filmpje eens.
Wanneer bolle wieldoppen plaatsen?
Heeft jouw voertuig bolle wieldoppen nodig? Dat kan! Wij verkopen in onze webshop diverse bolle wieldoppen. Deze zijn uitermate geschikt voor bijvoorbeeld campers en bestelbussen. De velgen op campers, bussen en caravans kunnen anders zijn dan die van de meeste personenauto's, dus hebben ze nét even andere doppen nodig. Bolle wieldoppen zijn ideaal voor:
• Bestelwagens
• Bestelbusjes
• Kleine trucks
• Aanhangers
• Campers
Bolle wieldop: extra ruimte voor de grotere wielmoeren
Doordat de velgen van deze voertuigen anders zijn dan die van de meeste personenauto’s, passen de standaard platte wieldoppen niet. Gelukkig worden er ook bolle wieldoppen gemaakt. Deze zorgen ervoor dat je camper of bestelbusje een chiquere uitstraling krijgen. Bovendien kosten universele bolle wieldoppen je lang niet zo veel als merkwieldoppen. Hoe moet je bolle wieldoppen monteren? Gewoon op dezelfde manier als de platte variant.
Wieldop verwijderen
Een wieldop verwijderen lijkt soms eenvoudiger dan het is. Toch kun je het zonder krassen voor elkaar krijgen. En zeker met onze tips heb je het zó gepiept.
Tip 1: Wieldoppen verwijderen kan in principe gewoon door eraan te trekken. Krijg je de wieldop niet meteen los? Probeer het dan voorzichtig met een platte grote schroevendraaier. Door de schroevendraaier als hefboom te gebruiken, kun je het wieldeksel als het goed is zo los wippen. Let op: steek de schroevendraaier alleen maar tussen de velg en de metalen ring en niet tussen de velg en het plastic van de wieldop. Als je het probeert op het plastic, zou dat kunnen breken.
Ga met beleid te werk bij het verwijderen van een wieldop
Tip 2: Bepaalde typen wieldoppen zijn bevestigd met bouten. In dat geval moet je het volledige wiel losdraaien, vervolgens het wieldeksel eraf halen en dan het wiel weer op de auto plaatsen. Let op: gebruik hierbij een krik om de auto bij het betreffende wiel van de grond te liften.
Tip 3: Probeer de wieldop met ‘gedoseerd geweld’ te verwijderen. De spanring waar we het eerder al over hadden, zorgt ervoor dat de wieldop op de velg gespannen wordt. Kun je deze metalen ring zien? Steek daar dan de schroevendraaier, wip de sierdop iets los en trek vervolgens met beide handen. Het gaat je waarschijnlijk wel vieze handen opleveren.
Tip 4: Ben je bang om krassen te maken als je gebruikmaakt van een platte schroevendraaier? Wikkel dan eerst een dun lapje stof om het uiteinde van de platkopschroevendraaier. Zo bescherm je de lak tegen krassen en kun je toch gebruikmaken van het hefboomeffect. Let op: Ga je een oude wieldop losmaken en wil je géén vieze handen? Gebruik dan handschoenen. Oude wieldeksels kunnen erg vies zijn.
Wieldop schoonmaken
Wil je dat de wieldeksels zo lang mogelijk meegaan, dan is het belangrijk om ze met enige regelmaat schoon te maken. Je kunt de wieldoppen schoonmaken met een zachte doek (tip: een microvezeldoek!) of met een spons (geen schuurspons). Het manier om in die lastige hoekjes en gaatjes te komen is via een velgenborstel. Doe dit in combinatie met wat water en een mild schoonmaakmiddel. Gebruik nooit schurende of bijtende middelen. Hierdoor kunnen wieldoppen beschadigen.
Een velgenborstel komt wel in die lastig te bereiken plekken
Voor de schoonmaak beurt.
Na de schoonmaakbeurt
In de vaatwasser?Wil je ze echt goed schoonmaken? Haal ze dan af en toe van je auto af en stop ze in de vaatwasser. Let op: wanneer je ze in de vaatwasser stopt, verwijder dan eerst altijd het ergste vuil. Daarna kun je de moeilijk te bereiken plekjes in de afwasmachine schoon krijgen. Oh ja, een tip: stop alleen de wieldeksels er in en bewaar de rest van de afwas voor een volgende keer ;-)
Tip: logo, sticker of embleem
Zit er op de wieldoppen een logootje, sticker of embleem? Plak die dan voor de zekerheid even af met zoiets als ducttape. De temperatuur in een vaatwasser kan namelijk aardig oplopen en het zou zonde zijn om daarmee de boel te beschadigen.
Regelmatig je wieldoppen schoonmaken is de sleutel
Door je wieldoppen regelmatig een schoonmaakbeurt te geven, geef je vuil geen kans om zich echt vast te hechten. Zo zorg je ervoor dat je extra lang plezier hebt van je aankoop. Mocht je ze onverhoopt toch niet meer schoon krijgen, dan is het altijd nog een optie om ze zwart te spuiten. Tip: wij verkopen velgenspray of folie spray in onze webshop!
Meest populaire wieldop maten
Zoals al eerder aangegeven zijn er verschillende wieldop maten. De populairste maten zijn van klein naar groot de volgende:
• 13 inch
• 14 inch
• 15 inch
• 16 inch
De laatste maat is relatief groot en hoort eigenlijk niet helemaal thuis in het rijtje. De 16 inch wieldop is waarschijnlijk het minst in trek omdat hij bij een relatief grote bandmaat hoort. Het gaat hierbij vaak om de wat grotere en duurdere auto's. Deze worden vanuit de fabriek compleet met lichtmetalen velgen geleverd en hebben dan ook vrijwel nooit wieldoppen nodig. Toch komt vaak bij de zomer- of winterbandenwissel het moment dat er wél naar wieldeksels wordt gekeken.
Populaire kleuren
In onze webshop vind je wieldoppen in allerlei kleuren. De meest gangbare kleuren zijn zilver en zwart. Een voordeel van bijvoorbeeld zwarte wieldoppen is dat je er minder snel vuil op ziet zitten. Daarnaast is ook carbon een populaire keuze. Wil jij wat anders dan de gangbare kleuren? Wat dacht je van chroom, voor een klassieke look of van rood voor wat meer pit? We verkopen overigens ook kleuren als grijs en wit. Aan jou de keus.
Populaire kleuren
In onze webshop vind je wieldoppen in allerlei kleuren. De meest gangbare kleuren zijn zilver en zwart. Een voordeel van bijvoorbeeld zwarte wieldoppen is dat je er minder snel vuil op ziet zitten. Daarnaast is ook carbon een populaire keuze. Wil jij wat anders dan de gangbare kleuren? Wat dacht je van chroom, voor een klassieke look of van rood voor wat meer pit? We verkopen overigens ook kleuren als grijs en wit. Aan jou de keus.
carbon look wieldoppen: voor de sportieve rijder
Zilveren wieldoppen: het meest populair
Zwarte wieldoppen: wint aan populariteit
Wieldop verloren: oorzaken
Een wieldop verliezen is erg vervelend, maar vaak heb je dat aan je zelf te wijten. Er zijn een paar oorzaken te noemen waardoor een wieldop nog wel eens aan het rollen wil gaan...
Deze zou wel eens van de velg kunnen schieten...
1. Onjuiste bevestiging
Zorg er altijd voor dat je de wieldoppen goed monteert. Zoals je hierboven kon lezen hebben de meeste wieldoppen meerdere standen waar de stalen ring in bevestigd kan worden. Klik de ring om te beginnen in de bovenste inkeping van de dop. Zit de dop na het vastklikken stevig tegen de velg aan, dan hoef je er niets meer aan te doen. Zit er nog ruimte tussen de velg en de dop en kun je de dop ronddraaien? Haal de ring dan los en klik hem op de onderste stand vast, voordat je hem
opnieuw aandrukt in de velg.
2. Tegen een stoeprand aangezeten
Soms kan het gebeuren dat je ongewild een stoeprandje raakt. Hierdoor kan de wieldop uit balans raken. Je hebt dat misschien wel eens gezien bij een auto: de dop wiebelt dan een beetje en na verloop van tijd kan het gebeuren dat hij helemaal uit de velg schiet. Het kan ook gebeuren dat je met zo'n vaart tegen een stoeprand aan komt, dat de dop er meteen af schiet.
3. Te lage bandenspanning
Het is ook mogelijk een wieldop kwijt te raken als de bandenspanning te laag is. Wanneer je met te zachte banden door een bocht rijdt, kan de band de wieldop van de velg af drukken. Hoe lager de bandendruk, hoe groter de kans dat dit gebeurt. Is een auto zwaar beladen, dan komt er nog meer druk op de banden en dus op de wieldoppen, vooral in een bocht. Veel kleinere rotondes hebben tegenwoordig een schuin aflopend gedeelte, daar kun je prima met je auto overheen, maar een wieldop i.c.m. lage bandenspanning kan funest zijn. Je doet er ook slim aan om rustig aan te doen als je een op,- en afrit afrijdt. Een goede bandenspanning draagt trouwens ook bij aan een lager brandstofverbruik.
4. Geen borging gebruikt
Je kunt zelf voor wat extra zekerheid zorgen door de wieldoppen vast te maken met tyraps. Dit kan op een nette, vrijwel onzichtbare manier of op een opvallende, lelijke manier. Hierover later meer.
Een autoliefhebber wordt hier niet echt vrolijk van.
Samengevat: voorkom dat wieldoppen eraf vallen
In het kort kun je—naast rekening te houden met bovenstaande dingen—ook de volgende dingen doen om te voorkomen dat je wieldoppen verliest:
• Met beleid inparkeren en voorzichtig langs stoepranden of over hobbels rijden
• Wieldoppen vastzetten met tyraps (tip: koop tyraps in dezelfde kleur als je wieldoppen, dan vallen ze het minst op)
• Vind je de tyrap-oplossing niet mooi? Probeer dan sterk visdraad (onzichtbaar, maar minder stevig dan de tyrap-variant)
• Voorkom te lage bandenspanning
Wieldoppen gestolen?
Er zijn gevallen bekend waarin wieldoppen gestolen werden. Ja, het is echt waar. Iemand die handig is met een schroevendraaier wipt de wieldoppenset er zo af. Is het mogelijk je wieldoppen tegen diefstal te beschermen? Helaas niet echt, maar met tyraps kun je het dieven in elk geval moeilijker maken. Dus, ben je verzekerd? Met alleen een WA-verzekering worden er geen kosten gedekt, omdat met een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering alleen schade die jij toebrengt aan auto's van anderen wordt vergoed.
Diefstal wordt vaak wel gedekt bij een beperkt casco of een volledig casco verzekering. Let op: je hebt bijna altijd te maken met een eigen risico. Dit ligt meestal ergens tussen de 150 en 250 euro. De kosten van een nieuwe wieldoppenset liggen lager, dus zal een verzekeraar hiervan niets vergoeden.
Wieldoppen via tie raps monteren
Stalen velgen kun je vastzetten met slotbouten. Voor wieldoppen bestaat zoiets niet. Toch kun je het een dief wat moeilijker maken door aan de slag te gaan met tyraps.
Bij het innameprotocol bij vrijwel alle leasemaatschappijen geldt: een ontbrekende wieldop wordt vaak als niet acceptabel beschouwd. Je baas, of jijzelf zal voor de kosten moeten opdraven. Soms zijn wieldoppen enkel als set te bestellen. De leasemaatschappij en dan ben je nog verder van huis. Arbeidsloon en de prijs van de wieldopset zal in rekening worden gebracht. Bij een aantal leasemaatschappijen is het toegestaan de auto met één ontbrekende wieldop in te leveren.
Licht beschadigde wieldoppen?
Veelal hanteren leasemaatschappijen de volgende regel: lichte gebruikerssporen mogen aanwezig zijn, maar de wieldop mag niet gebroken of gescheurd zijn. Schaafplekken en krasjes zijn normaal na een leaseperiode van 3 jaar. Echter barsten of ontbrekende delen van een wieldop zal veelal niet geaccepteerd worden.
Krassen van wieldoppen verwijderen
Hebben je wieldoppen krassen opgelopen? Dan kun je ze óf weg doen en nieuwe aanschaffen, óf ze een goede polijstbeurt geven. We kennen verhalen van beschadigde wieldoppen die er na een beetje zorg en liefde weer glad en glimmend uitzagen. Gebruik van een polijstmachine en de juiste polijstmiddelen, gevolgd door wat laagjes lak en voilà, je hebt wieldoppen die er weer even tegenaan kunnen.
Dikke krassen? Polijsten kan de oplossing zijn
Zijn de wieldeksels net iets té vaak in contact gekomen met de stoeprand? Dan zijn krassen het gevolg. Een oplossing hiervoor kan polijsten zijn. Ga dan als volgt te werk.
Hier valt nog best wat van te maken, let maar op.
Stap 1: Onderzoek de wieldoppen en kijk hoe diep de krassen zijn en of er andere dingen zijn die speciale aandacht nodig hebben, zoals afgebladderde lak of deukjes.
Stap 2: Koop een polijst- of schoonmaakmiddel dat geschikt is voor het type wieldop en gebruik dit volgens de instructies op de verpakking. Hier heb je misschien ook een vochtige doek of spons bij nodig. Polijst de dop en doe hierbij extra je best op de beschadigde stukken.
Stap 3: Polijst de dop met de juiste pad en kijk hoe het er nu voor staat met de krassen.
Stap 4: Nu zouden de krassen in principe weg moeten zijn. Plak eventuele decoratie of logo's af.
Door regelmatig onderhoud gaan de wieldoppen langer mee. En: voor chromen of aluminium wieldeksels zijn speciale polijstmiddelen verkrijgbaar die voor dat extra glimeffect zorgen.
Het resultaat, van een afstand zijn de krassen niet eens meer te zien.
Voorkomen is beter dan.....
Een andere manier om mogelijke schade aan je wieldoppen te voorkomen is door deze zelf te verwijderen voordat je auto naar de garage brengt. Als het noodzakelijk is om het wiel te verwijderen voor een reparatie, denk aan nieuwe banden, remblokken en/of remschijven. Ga er maar vanuit dat monteurs doorgaans niet zo voorzichtig zijn als jij. Laat de de doppen zitten? Check dan voor de zekerheid of ze correct zijn gemonteerd.
Wieldoppen tijdens wintersport: ja of nee?
Als we je een tip mogen geven over wieldoppen en wintersport: demonteer die wieldoppen. Verwijder sowieso de wieldeksels van de aangedreven wielen. En als je dan toch bezig bent, waarom zou je ze dan niet gelijk alle vier verwijderen? Het is tenslotte geen gezicht om op twee wielen wel en op twee wielen geen wieldoppen te hebben.
Als je zo gaat rijden krijg je zeker krassen op je wieldoppen.
Waarom je wieldoppen verwijderen voor de wintersport?
Omdat ze nodeloos zouden beschadigen als je met sneeuwkettingen moet gaan rijden. De sneeuwkettingen schuren langs de wieldeksels en zullen geheid krassen en beschadigingen op het kunststof veroorzaken. Bovendien is het monteren van sneeuwkettingen makkelijker op ‘kale’ stalen velgen. Plus, zoals we al eerder vermeld hebben: een kunststof wieldop is veel minder flexibel tijdens lage temperaturen. Wil je hem in de sneeuw gaan demonteren dan is de kans groot dat de dop breekt. En daarnaast: waar wil je die natte wieldoppen in je auto leggen?
Wieldoppen voor caravans, campers en trailers
Vaak denken we bij wieldoppen direct aan een personenauto. Maar ze zijn ook prima te gebruiken voor trailers, campers of caravans. Geef toe: je caravan ziet er direct een stuk netter uit met een glimmende wieldop. Tip: Wil je de caravan verkopen? Zet er een paar wieldoppen onder en de hele uitstraling is anders! Nog een tip: bij caravans wil het nog wel eens gebeuren dat de wieldeksels gaan kraken. Dit kan bepaalde oorzaken hebben, zoals bijvoorbeeld:
• Er zit vuil tussen de velgen en de wieldoppen. Oplossing: schoonmaken!
• De wieldop zit misschien te los en kan draaien. Oplossing: spanring kleiner maken zodat hij strakker op de velg komt te zitten.
• Het wieldeksel loopt tegen de band aan doordat de bandenspanning te laag is (kan te maken hebben met een legere of vollere caravan).
In stijl op vakantie :-)
Wieldopmaterialen
Er zijn grofweg 4 soorten materialen waarvan men wieldeksels maakt. De meest voorkomende wieldopmaterialen zijn verkrijgbaar in verschillende prijsklassen, waarbij de ene soort langer meegaat dan de andere. Uiteraard zijn er ook verschillende uitvoeringen of 'looks' te koop. In Nederland is 90 procent van de wieldoppen waarmee rondgereden wordt, gemaakt van kunststof.
ABS plastic
ABS plastic of Acrylonitril-butadieen-styreen, is volgens Wikipedia een copolymer en een thermoplast die voor 'starre voorwerpen' wordt gebruikt. Dit materiaal is licht in gewicht en wieldoppen van ABS plastic zijn daarom ook het goedkoopst. Soms is het materiaal voorzien van een patroon. Deze versie sierdoppen ziet er vaak wat matter en platter uit dan zijn metalen tegenhanger.
ABS wieldoppen worden gemaakt van eersteklas ABS. Dit materiaal heeft onder andere de volgende kenmerken:
• Hittebestendigheid
• Duurzaamheid
• Hardheid
Door speciale behandelingen op het materiaal toe te passen kunnen de hittebestendigheid en duurzaamheid worden verbeterd. ABS is niet alleen populair in de auto-industrie, maar in vele andere branches waar plastic een belangrijke rol speelt. ABS wieldoppen zijn sterk, maar toch flexibel en bovendien weersbestendig.
Aluminium
Dit materiaal is tegen ruigere omstandigheden bestand, maar kost tegelijkertijd ook meer dan plastic. Aluminium wieldoppen zijn zwaarder, kunnen goed tegen een stootje en zijn minder schadegevoelig.
Staal
Dit duurzame metaal glimt meer dan bijvoorbeeld plastic en is steviger, maar ook duurder. Stalen wieldoppen zijn eventueel ook verkrijgbaar met een bepaald patroon.
Chroom
Vaak wordt er een laagje chroom aangebracht op sierdoppen van staal. Het is net zo sterk en duurzaam als staal, maar heeft een toegevoegde waarde: het ziet er mooier uit. Met chroom overgoten stalen wieldoppen worden vaak gebruikt op klassieke auto's en showauto's.
Voor- en nadelen van wieldoppen
Natuurlijk zijn er enkele voordelen en ook een paar nadelen te noemen over het gebruik van wieldoppen. De nadelen zijn eigenlijk te verwaarlozen...
Nadelen wieldoppen:
• Ze kunnen eraf vallen. Máár: hier bieden tyraps een handige oplossing!
• Bij een eventuele lekke band kost het je iets meer werk om de band eraf te halen en weer terug te plaatsen. Máár: alleen als je zelf de band(en) gaat plakken of verwisselen.
Voordelen wieldoppen:
• Ze roesten niet
• Ze zijn bij schade relatief goedkoop te vervangen
• Ook de winterbanden zien er netjes uit
• De velgen blijven langer netjes
• Ze zijn eenvoudig zelf te monteren