Als je een schokdemper of veerpoot wilt vervangen gaat dit via een veerspanner. De veren drukken namelijk tegen de veerpoten aan.
Als de bovenste moer van de veerpoot losgeschroefd wordt zonder dat de veren ingedrukt zijn schiet de veer als een ongeleid projectiel los. Voor deze klus is kennis en kunde vereist. Het plaatsen van veerklemmen is geen 'rocket science'. Het juist aandraaien is iets wat belangrijk is.
Het behoeft geen betuig dat als deze tegen je aan schiet dit ernstige letselschade kan opleveren!
Bij twijfel is ons advies: laat het aan de professional over.
Een veerspanner is ook noodzakelijk bij het monteren van de nieuwe veren, anders past de veer niet op de schokbreker.
De meest voorkomende veer-spanner is mechanische veerspanner. Door het aandraaien van de onderste bouten wordt de veer ingedrukt. Zorg dat de klemmen van de veerspanner goed om de veer heen zit.
Draai de spanner gelijkmatig aan, op deze manier voorkom je dat de veer schuin trekt. Dit vergroot de kan dat de veer uit de veerspanner springt. Dit is wel iets voor de professional.
Het is raadzaam de avond voordat je gaat klussen alle moeren in te spuiten met WD 40 smeermiddel. Alleen de moeren, niet de veren, als deze vettig zijn bevorder je de kans op het wegspringen van de veerspanner.
Mechanische veerspanners zijn vaak voorzien van verwisselbare bekken en hierdoor universeel toepasbaar. Hierdoor kan het grootste gedeelte van de auto's worden geholpen. vergeet niet de veiligheidsborgset te gebruiken!
Globale stappenplan schokdemper uit verpoot verwijderen:
1) Bouw de veerpoot uit.
2) Veer samendrukken met een veerspanner-set.
3) Verwijder schokdemper.
4) Monteer nieuwe schokdemper.
5) Ontspan de veerspanner.
Hoe lang een schokbreker meegaat hangt voornamelijk van het merk af. Koni's zullen langer meegaan dan bijv. MAD-veren. Daarnaast spelen rijstijl , aantal gerede kilometers en wegdek een belangrijke rol.
1) Druk met je handen op het gedeelte carrosserie direct boven de wielkast, en laat dan los.
2) De auto dient 1x in te veren, als je drukt dus.
3) Als de carrosserie meerdere keren licht op en neer gaat is de schokdemper aan vervanging toe. Dit doe je voor alle vier de wielen.