Wat voor jouw de meest gunstige brandstof is wordt bepaald door het omslagpunt. Dit punt is afhankelijk van het aantal kilometers dat je per jaar rijdt. Let op, bij 100.000 kilometer distributieriem vervangen
Wanneer is het verstandig om voor een bepaald soort brandstof te kiezen? Rijdt je per jaar minimaal 5000 km dan is LPG de meest goedkope brandstof. Rijdt je meer dan blijft het goedkoop per kilometer, rijd je minder dan zullen de kosten in vergelijk met benzine niet te veel verschillen.
Tot 20.000 km is benzine in vergelijk met diesel de meest goedkope brandstof. regelmatig auto onderhoud zorgt voor een zuinigere auto.
Ga je meer rijden dan zul je merken dat de kosten per kilometer hard omhoog gaan. Vanaf 20.000 km is diesel in vergelijk met benzine de meest goedkope brandstof. Rijdt je minder dan zult u merken dat de hogere wegenbelasting in vergelijk met die van een benzine-auto het rijden duurder maakt.
Wilt je weten wat voor u het goedkoopste rijden is, dan is dat op LPG met een G3-installatie. Dit is dan afgezien van de mogelijk hogere reparatie- en auto onderhoudskosten, deze kunnen namelijk zo hoog worden dat het voordeel dat u heeft op de brandstofkosten in zijn geheel op gaan. Kiest u voor zekerheid en dus voor benzine of diesel dan kunt je het omslagpunt berekenen door middel van de volgende som:
Bereken deze via de website van de belastingdienst.nl
3. Bereken deze som voor zowel de benzine als diesel auto waar uw voorkeur naar uitgaat
Nu heb je een globaal overzicht van de jaarlijkse auto kosten (exclusief de onderhoudskosten, verzekering, etc.) Voor een globaal overzicht is het onderstaande voorbeeld uitgewerkt. Er is uitgegaan van �1,41 voor een liter benzine en �1,04 voor een liter diesel.
In dit puur theoretische voorbeeld is een auto genomen die op beide brandstoffen 1 op 15 rijdt (6,7L op 100km). Deze auto valt voor de wegenbelasting in de klasse 1151kg t/m 1250kg in de provincie Utrecht. Dit betekent dat u jaarlijks voor een benzine auto �444,- en voor dieselauto �888,- betaald. Let op, wanneer beide auto's meer verbruiken dan wordt benzine op jaarbasis duurder. Verbruiken beide auto's minder dan wordt benzine op jaarbasis goedkoper.
1. LPG is beter voor het milieu
2. LPG is goedkoper
3. LPG is veilig
LPG is milieuvriendelijker Autogas is een brandstof die het milieu respecteert :
geen uitlaatgassen, geen roetdeeltjes;
brandstof zonder lood en zonder zwavel;
vermindering van de HC-uitstoot met 30 tot 80%;
vermindering van de CO-uitstoot met 40 tot 90%;
vermindering van de NOx-uitstoot met 70 tot 95%;
geluidloze werking.
LPG is goedkoper
Dankzij een voordelige aankoopprijs (1/3 van de benzineprijs, 1/2 van de dieselprijs) blijft de variabele kostprijs per kilometer bijzonder laag.
Een autogas-uitrusting is snel afgeschreven.
Zelfs als we rekening houden met de bijkomende verkeersbelasting ten opzichte van benzinewagens, wordt de keuze voor autogas interessant vanaf 10.000 km/jaar.
LPG is veilig
Dankzij de recente technische ontwikkelingen, zoals de toepassing :
van vervormbare LPG-tanks van dik staal;
van veiligheidskleppen;
van de automatische vulstop bij 80%;
een elektroventiel dat de toevoer afsluit als de motor stilvalt.
is een optimale veiligheid verzekerd.
De verbranding van LPG is gelijkmatiger door haar hoger octaangehalte. Hier zijn niet zoals bij andere brandstoffen, additieven nodig om een hoge kwaliteit te garanderen.
LPG bevat geen lood en is daarom zuiverder.
Met de moderne technologie is er bijna geen uitstoot van CO,en vergeleken met benzine en diesel bevat de uitgestoten rook minder schadelijke substanties.
Het leven van de auto motor wordt verlengd door de afwezigheid van zuren en van koolstofafzetting.
De motor olie dient niet te worden verdund . Het logisch gevolg hiervan is dat de onderhoudskosten verminderen.
U hoeft niet zoals bij diesel uw rijstijl aan te passen.
Koud starten is geen probleem.
De motorprestatie is bijna dezelfde als deze van benzine. LPG produceert uit de uitlaat geen enkele zichtbare roetafzetting of rook.
De verplichte accijnzen zijn lager voor LPG dan voor andere brandstoffen.
Het bestaande brandstofsysteem blijft behouden met een aanmerkelijke stijging van het voertuigbereik tot gevolg.
Wat het opslaan, transporteren en gebruik betreft is LPG veiliger dan benzine. (de wet vereist voornamelijk een stevigere brandstoftank)