Motorblok reinigen? Zó maak je de motorruimte schoon!
Voor de meest automobilisten blijft het motorblok toch een beetje onontgonnen gebied. Je kijkt alleen eens in de zoveel tijd onder de motorkap om de olie te peilen en te verversen. Dat is zonde, want het loont de moeite je motorblok zo nu en dan aan een grondige schoonmaak te onderwerpen. Lees hieronder waarom dat zo is. Ook geven we je tips en instructies over hoe je je motorblok reinigen kan.
Motorblok reinigen, waarom?
Eén keer het motorblok reinigen en het waarom straalt je van alle kanten tegemoet. Na een goede twee uur schoonmaken ziet de ruimte onder de motorkap er weer zo goed als nieuw uit en niet langer als het roestige binnenste van een oud barrel. Maar niemand kijkt daar toch ooit? denk je misschien. Waarom zou je de motorruimte schoonmaken? Voor de liefhebber die rondrijdt in een klassieker is het antwoord duidelijk.
Onterecht onderbelicht: het schoonmaken van met motorcompartiment.
Het oog wil ook watOok een goed onderhoud van het binnenste van de auto is voor hem van belang. Maar ook voor iemand die een 'gewone' personenauto heeft, kan het de moeite lonen het motorblok te reinigen, zeker als je van plan bent je auto te verkopen. Een goede verzorging heeft immers een belangrijk aandeel in het waardebehoud van de auto...Als je het motorcompartiment echt goed schoon gaat maken ben je wel even zoet. Reken maar dat je dik twee uur in weer bent, maar dan heb je ook wat!
Het motorblok reinigen: best een moeilijke klus
Een glimmende motorruimte is het bevredigende resultaat van twee uur hard werken. Want we gaan er niet over liegen: het motorblok schoonmaken is een uiterst lastige en vervelende klus. De plaats van de motor maakt het moeilijk werken, met al zijn ontoegankelijke hoeken en gaten.
En het lastigste vuil nestelt zich natuurlijk juist op die plekken waar je slechts met moeite bij kunt. Dit is zeker het geval bij de beter uitgeruste klassieker die doorgaans is voorzien van in aluminium gegoten onderdelen: de open poriën van deze onderdelen zijn een ideaal broeinest voor vuil. Dat vuil heeft in de loop van de jaren de vorm aangenomen van een taaie korst: het resultaat van de combinatie van smeermiddelen en straatvuil die wordt gebakken door de warmteafgifte van de motor.
Ziet er niet uit natuurlijk, reken er maar op dat het luchtfilter ook behoorlijk 'dicht' zit. Niet optimaal!
Waar kun je het beste je motorblok reinigen?
In ieder geval niet bij jou thuis voor de deur. De chemicaliën die tijdens het reinigen van de motorruimte gebruikt worden, zijn uiterst schadelijk voor het milieu en mogen dus onder geen beding in het bodemwater terechtkomen. Wat je het beste kunt doen is naar een autowerkplaats bij jou in de buurt gaan.
Vaak hebben deze werkplaatsen een eigen wasplaats die je met een beetje mazzel tegen een lichte vergoeding mag gebruiken om je motorblok te reinigen. Zo heb je ook meteen een antwoord op de vraag welke reiniger je moet gebruiken. Meestal accepteren de professionals namelijk alleen het middel dat zij zelf gebruiken en dat geschikt is voor hun olieafscheidingssysteem. Het staat natuurlijk buiten kijf dat de reinigers die professionals gebruiken uitstekend geschikt zijn om je motorblok mee te reinigen.
Je motorblok reinigen in 11 stappen
Een lastige klus dus, je motorblok reinigen, maar aan de hand van de volgende 11 stappen behaal je zeker een schitterend resultaat! Zorg er voordat je begint wel voor dat je motor koud is: dit is een absolute voorwaarde voor een succesvolle schoonmaakbeurt.
1. De eerste stap is om los vuil als dode bladeren en ander straatafval droog uit de motorruimte te verwijderen. Dat kun je beter nu meteen doen dan later als ze door de schoonmaakmiddelen nat en zacht zijn geworden.
2. Zitten de onderhoudskaartjes met elastiek nog in de motorruimte? Verwijder deze dan ook. Gooi ze niet weg - er staat immers nuttige informatie op - maar bewaar ze bijvoorbeeld in je dashboardkastje.
3. De elektrische onderdelen van de motor mogen natuurlijk niet nat worden. Denk hierbij aan de dynamo, de verdeler, de bobine en - indien aanwezig - de ecu's (electric control units). Pak deze goed in met folie en plakband. Nog beter is het om ecu's voor een grondige reiniging voorzichtig uit de motorruimte te halen. Ook verdient het aanbeveling grotere onderdelen als de accu in te pakken zodat de reiniger ook de ondergelegen carburateur en injectie-installatie goed kan bereiken.
4. De voorbereidingen zijn nu getroffen, het daadwerkelijk reinigen van het motorblok kan beginnen. Voor een geslaagde motorreiniging is het van groot belang dat de chemische middelen daar blijven waar ze werken. We raden daarom af vloeibare reinigers uit de pompfles te gebruiken; de vloeistof loopt bij verticale vlakken naar beneden en heeft zodoende weinig effect. Verstuiven werkt het best, bijvoorbeeld met behulp van een schuimlans, een zuigbekerpistool of een Tornadorpistool.
5. Neem een korte pauze om de chemie zijn werk te laten doen. Vijf à tien minuten is meestal voldoende. Wacht ook weer niet te lang, want dan kan de reiniger indrogen.
6. Na de inwerktijd moeten de handen letterlijk uit de mouwen gestoken worden. De reiniger werkt namelijk het best als het vuil met behulp van een niet te zachte borstel en kwast ook mechanisch losgemaakt wordt. Op deze manier kun je ook alle ontoegankelijke hoeken goed met het product bewerken.
Voor het schoonmaken
7. Spoel vervolgens het motorblok schoon met een krachtige waterstraal. Let er daarbij wel op dat je niet op de elektrische onderdelen als de dynamo, de kabels en de verdeler richt. De hoge druk kan funest zijn voor deze onderdelen! Bespuit deze daarom van een veilige afstand en met een gelijkmatige waterstraal.
8. Bespuit nu plekken waar hardnekkig vuil zit direct met de reiniger en schrob ze schoon met een hardere borstel. Zeer hardnekkig vuil kan ook met een houten staaf onder handen genomen worden.
9. Tijd om de motorruimte te laten drogen. Als je de tijd hebt, kun je de auto ergens in de schaduw zetten. Heb je geen tijd, dan kun je de motor met perslucht en blaaspistool droogblazen.
10. Na het drogen kan nog een hardnekkig probleem worden aangepakt: de vergeelde en vervuilde remvloeistofhouder. Met behulp van schuurmiddel, een oude tandenborstel en een aantal minuten intensief schrobben kan ook deze weer in oude glorie worden hersteld. Andere delen van de motorruimte die moeilijk schoon te krijgen zijn, bijvoorbeeld oppervlakken met open poriën en dieper gelegen onderdelen als de carburateur, kunnen echter alleen door demontage en stralen volledig gereinigd worden. Zelf het motorblok reinigen levert dus nooit een honderd procent resultaat op. Koester dus ook weer niet te hoge verwachtingen voor je begint!
11. De laatste stap: het conserveren van de oppervlakken. Daarvoor kun je een gewone motorspray gebruiken, die je slechts hoeft op te spuiten, maar voor een optimaal resultaat is de wapenolie Ballistol een absolute aanrader. Ballistol conserveert metalen en gelakte oppervlakken, brengt geen schade aan aan rubber en kunststof en verwijdert het overgebleven vocht. De wapenolie kun je eenvoudig inspuiten en met een zachte wollen doek uitwrijven en klaar is kees.
Na het schoonmaken!
Droogijsstralen
Het motorblok reinigen is een arbeidsintensief en tijdrovend karwei dat bovendien - zonder demontage - nooit een optimaal resultaat oplevert; daarvoor zijn bepaalde onderdelen van de motorruimte domweg te moeilijk te bereiken. Is daar niet iets op bedacht? Jazeker! Bij een professional kun je de motorruimte laten droogijsstralen.
Werking droogijsstralenWist je dat via droogijsstralen het vuil moeiteloos wordt verwijdert zonder daarbij het oppervlak te beschadigen? Een ander voordeel van het motorblok reinigen met
droogijsstralen is dat er niet allerlei onderdelen afgeplakt dienen te worden. Alleen de radiatorlamellen mogen niet direct geraakt worden. Voor het beste resultaat is het wel aan te raden om in ieder geval het luchtfilterhuis en misschien zelfs wel de gehele radiator uit de auto tehalen, zodat de carburateur nog beter toegankelijk is.
Met ongeveer 6 bar komt de ijsstraal op het vuil, dat daardoor sterk afkoelt. Het vuil wordt broos en wordt door volgende ijsdeeltjes losgemaakt. Dat er na het schoonmaken ijs achterblijft is geen probleem:het verdampt immers al snel.
Na een uurtje het motorblok reinigen op deze manier is de vuile motor weer blinkend schoon!
"De kleine ijskorreltjes van min 80 graden worden onder hogedruk op het oppervlakte geschoten!"