Home Circuit rijden Driften

Leer zelf driften in een driftauto op het circuit

Driften heeft de laatste tijd een enrome groei doorgemaakt. Vrijwel elk circuit biedt drift cursussen aan. Leer zelf de basis drift-technieken in eendag. Eind van de dag glij jij ook door de bocht als een volleerd drifter!


Driften = wagenbeheersing


Driften is die vorm van wagenbeheersing waarbij de bestuurder de achterkant van zijn auto laat uitbreken, waarna hij de wagen met opzet zo lang mogelijk dwars houdt. Je glijdt als het ware van de ene naar de andere bocht. Het is de bedoeling dat de auto niet spint. Dit unieke gevoel kun je zelf bij uitstek gaan ervaren tijdens een driftdag. Super tof!

driften in BMW
Driften gaat makkelijk met achterwiel aandrijving.


Drift cursus

Bij een drift cursus wordt je binnen een dag de fijne kneepjes van het driften. In Japan zijn de driftwedstrijden enorm populair.

Dat waait nu over naar Nederland. En het hoeft helemaal niet duur te zijn. Je hebt een achterwiel aangedreven auto nodig, liefst met wat vermogen. Een populaire driftauto is de BMW 325.

Drift cursussen 

Je zult op een cursus een hoop plezier beleven, daarnaast bevordert het je stuurmans kunsten op de openbare weg zeker.

Denk eens aan gladde winterse wegen, toch lekker om te weten dat je al eens hebt gevoeld wat er met een auto kan gebeuren.

Op het Circuit Park Zandvoort en het circuit van Assen kun je terecht.

circuit driften
Op een nat wegdek drift je gemakkelijk!

 

Veiligheid

De rijscholen maken gebruik van bestaande circuits of eigen terrein. Ten alle tijde zal, voor zover mogelijk, veiligheid hoog in het vaandel staan. Het dragen van een helm is verplicht.

Voordeel van een driftcursus op een circuit is dat er vaak ook nog andere activiteiten aanwezig zijn, zoals over het circuit rijden in diverse sportauto's. Zelf racen/driften of je racelicentie halen? 


Oh ja, Rijbewijs

Deelnemers moeten allen in het bezit zijn van een geldig rijbewijs. Bij bijvoorbeeld het halen van een racelicentie is dit niet noodzakelijk.


Rijvaardigheidscursus

De driftcursus is precies het tegenovergestelde van een rijvaardigheidscursus. Doel van de cursus is om juist de auto in de slip te brengen, en 'm daar zo lang mogelijk in te houden. Hoe dwarser hoe beter. Het in de slip brengen is vrij eenvoudig gedaan een achterwiel aangedreven auto. Het gecontroleerd dwars laten glijden van de auto is een ander verhaal. En daar onderscheiden de mannen met 'het gevoel in de auto en rechtervoetje' zich t.o.v. de mindere goden.


Te snel op het gas

Het parcours wordt continue nat gehouden. Op deze manier gaat het driften aanzienlijk sneller én gaat het rubber onder de auto's veel langer mee. Op deze manier blijft het driften met je eigen auto ook leuk. Maar hou er rekening mee dat je aan het eind van de dag aan een vers setje banden toe bent.


Veelgemaakte fout

Veelgemaakte fout is het te snel en te hard op het gaspedaal te trappen. Beheersing is het credo. Het in de drift zetten gaat iedereen lukken, maar 't momentum vasthouden middels het rechtervoetje is erg lastig. Zodra de auto uit de drift wil lopen is het zaak te corrigeren door razendsnel gedoseerd gas te geven en tegen te sturen. Zou houd je de auto in de drift.


Hard remmen & handrem

Denk niet dat je als een bezetene handrem bochten gaat maken. De handrem raak je gedurende de cursus in feite niet aan. Zelfde geld voor het remwerk, ook dit is niet noodzakelijk. Enkel het van vaart verminderen, insturen en het gas erop zorgen ervoor dat de achterkant zal uitbreken. Insturen en het gas erop is voldoende voor een drift.


Menutuning-gids.nl
Gerelateerd
Zelf op circuit Assen rijden
Circuitdagen informatie, zelf racen op het ciruit van Assen
Rally cursus
Rally rijden via Prodrive Rally School
Racehandschoenen
Racehandschoenen: voor een betere grip op het stuur
vrij rijden Zandvoort
Circuitdagen informatie, zelf racen op circuitpark Zandvoort
Zelf op Nürburgring rijden
Circuitdagen informatie, zelf rijden op de Nurburg Ring
Meer
Alle Circuit rijden artikelen lees je hier
Ook leuk
Racelicentie halen Racelicentie op Zandvoort halen? De mogelijkheden:
Heel and toe Heel and toe: het betere pedalen werk in de auto
Zelf op circuit Assen rijden Racen op het circuit van Assen
1/4e mile sprints 400 meter sprints, ook wel 1/4 mile sprints
Racehandschoenen Racehandschoenen: optimale grip achter het stuur!

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl