Home Auto styling

Spoilers, ramen tinten, bodykits, tankdoppen...


Auto styling 

Met auto styling kun je het uiterlijk van je wagen veranderen. Van hele subtiele aanpassingen tot complete bodykits. Wil je alleen een strakke achterspoiler of ga je voor de 'Pimp My Ride' versie en maak je er een hele brute bak van? De mogelijkheden van auto styling zijn onbeperkt. 

Op Tuning-Gids.nl vind je een overzicht van alle mogelijkheden en bovendien héél veel stylingtips... Klik hieronder op de onderwerpen waarover je meer wilt weten. Veel inspiratie toegewenst!

 

Bodykits
Spoilers & bodykits
Geef je auto die dikke look! Van dakspoilers tot complete bodykits.

tuning stickers
Stickers, striping & folie
Van stickers met eigen tekst tot zonnebanden.

tankdop
Exterieur styling
Deze stylingproducten maken je auto nog strakker! Maak je auto zoals jij 'm wilt. Check onze webshop voor inpiratie!

Bodylift

Wil je jouw wagen behoorlijk pimpen? Stroop je mouwen maar op, want je kunt héél veel doen als je je auto een dikke look wilt geven! De mogelijkheden zijn echt eindeloos, maar let op: het monteren van de diverse stylingonderdelen valt soms vies tegen. Laat de ingewikkelde montage van bijvoorbeeld een complete bodykit of het uitrollen van de wielkasten echt over aan de tuningprofessional. Hij heeft het juiste gereedschap hiervoor! 

auto bodykit
Auto styling: maak je auto zoals jij 'm wil!

Facelift

Hoeft het niet zo dik? Houd je meer van subtiel, of heb je al een gestylde bak maar wil je nog even de puntjes op de i zetten? Ook kleine aanpassingen kunnen al een flinke facelift voor je wagen betekenen. Door te kiezen voor een of meerdere aanpassingen kun je jouw auto helemaal naar jouw zin maken, of nét even die finishing touch geven! Denk bijvoorbeeld aan bumperlippen, motorkap roosters, chromen tankdoppen, spatbord verbreders, racegaas in je grille en nog veel meer. Kleine aanpassingen zoals sideskirts of een windsplitter monteer je natuurlijk lekker zelf. Veel te leuk om uit te besteden! Ook een zonneband, raamfolie of tuningstickers plak je fijn zelf op je bak. 

Bumpers

Het ultieme pimpen: bredere bumpers! Het barst van de soorten bumpers, er is echt voor elk wat wils. Bumpers zijn gemaakt van ABS of polyester. Polyester heeft als voordeel dat het gemakkelijk te bewerken is en eenvoudig te repareren valt, als je schade hebt.

Let op: het overgrote deel van de moderne autobumpers is niet sterk genoeg voor zijn taak. Onderzoek heeft uitgewezen dat achter het plastic omhulsel meestal niets zit dat de term 'bumper' verdient. Deze bestaat in veel gevallen uit een te kleine en te dunne balk, die te weinig bescherming biedt. Bovendien wordt er voorafgaand aan een botsing vaak hard geremd. De voorkant van de auto duikt dan vele centimeters naar beneden en de achterkant komt omhoog. Hier hebben bumpertjes van 4 centimeter geen schijn van kans. 

Kies voor kwaliteit!

Het gevolg is dat bij lichte aanrijdingen veel te hoge schadenota's door de verzekeraars betaald moeten worden, die weer gevolgen hebben voor de premies en de no-claimsituatie van de verzekerde. Gelukkig zijn er tegenwoordig al enkele grote fabrikanten die kwalitatief hoogstaande bumpers met een diep absorberende constructie leveren. Deze werken goed, zijn betaalbaar en ook belangrijk: ze doen niet al teveel pijn aan de ogen.

Bumperbeschermer

Een bumper beschadigt snel door bijvoorbeeld het in- en uitladen van goederen. Een aluminium tranenplaat is hiervoor de oplossing. Tevens geeft dit bescherming tegen uitglijden.


Bullbar of pushbar

De kwestbare voorkant van je auto optimaal beschermen en bovendien een opvallende en stoere verfraaiing aan je wagen aanbrengen? Dan kies je voor een bullbar of pushbar! Wel jammer dat degene tegen wie je opbotst er zo bekaaid afkomt… Denk er wel om dat de bullbar aan het chassis vastgemaakt wordt en niet aan de bumper. Wil je een andere auto trekken of slepen? Bevestig het sleeptouw nooit aan je bullbar: daar is 'ie niet voor gemaakt!

Cupwings en bumperlippen

Met (korte of lange) cupwings op je voorbumper geef je je bolide de uitstraling van een racewagen. Je kunt deze zelf gemakkelijk met een schroef onder de originele bumper monteren. Verwacht geen extra pk's, maar gewoon een leuke facelift van de voorzijde van je wagen. Bumperlippen geven je wagen wel een wat betere stroomlijn, maar het gaat jou natuurlijk vooral om de vette looks. Let wel goed op stoeprandjes en verkeersdrempels: voor je het weet liggen je cupwings of bumperlipjes aan gruzelementen. Au!

Windsplitter & diffuser

Wil je meer? De windsplitter geeft meer neerwaartse druk op de voorwielen en een betere luchtstroom onder de wagen, waardoor je meer snelheid krijgt en met name de bochten sneller kunt pakken. Maar helaas, de windsplitter is verboden op de openbare weg… dus alleen voor circuitwagens!

Die luchtstroom onder de auto kun je trouwens ook verbeteren met een diffuser. Deze begint halverwege de bodemplaat en creëert een soort tunnel onder je auto. Goed voor de aerodynamica en de wegligging. En bovendien een lust voor het oog!

Sportluchtfilter

Pak ook even snel en goedkoop wat extra pk's door een sportluchtfilter te laten aanbrengen. Dit resulteert bovendien in een sportiever geluid. Nice! Niet dat je er veel van ziet, maar als we toch aan het tunen zijn… bovendien vindt de echte autofreak het leuk als een auto er ook inwendig lekker uitziet. Het sportluchtfilter wordt gezien als een van de beginselen van het tunen, is gemakkelijk te plaatsen en niet duur. 

Met motorstyling kun je het onder de motorkap trouwens heel spannend maken. Spuit je motorblok, kleppendeksels of cilinderkoppen eens in een pittig kleurtje. Helemaal hot! Bovendien beschermt  de lak je motordelen. 


Spoilers

Dakspoilers of spoilers op je kofferbak, motorkap of achterklep zijn geweldig en in vele soorten en maten te verkrijgen. Ze geven je wagen onmiddellijk een stoere racelook. Achtervleugels en bumperspoilers zorgen vaak ook meteen voor een betere wegligging. Maar wat is het verschil tussen een achtervleugel en een bumperspoiler eigenlijk? 

'Eat my dust!'

Een spoiler is een aerodynamische aanpassing die de rijwind optimaal afvoert om zo weinig mogelijk prestatieverlies te hebben. Tegenwoordig worden spoilers gemaakt van polyester, ABS of composiet. Ook leuk: een dynamische achterspoiler! Dit is een achtervleugel die vanzelf uitklapt en weer inklapt. Eigenlijk is dit de beste spoiler die er is. Als je 'm nodig hebt, dan is hij er en kun je iedereen lekker de ogen uitsteken. 'Eat my dust!' Rijd je langzaam of wil je je schoonouders geruststellen, dan blijft je spoiler beschaafd ingeklapt. 

Achtervleugel

Een vleugel is bedoeld om meer neerwaartse druk te genereren. Dit zal de wegligging bevorderen, omdat de auto (bij hoge snelheden) meer tegen de grond aan wordt gedrukt. Vleugels zijn hoger dan spoilers en ze ontnemen je wat zicht, maar ze zijn puur functioneel en geven de auto de ultieme racelooks. In de volksmond zal een achtervleugel ook vaak 'spoiler' genoemd worden.

Sideskirts

Spoilers aan de zijkant van je wagen worden zijspoilers of sideskirts genoemd. Deze geven je wagen meteen een lagere en dikkere look. Ze zijn snel en eenvoudig aan te brengen: wij schatten dat je de flanken van je wagen binnen een halfuurtje al van spierballen hebt voorzien!

Er zijn stootbalken verkrijgbaar, ook wel sidebars genoemd, die je auto beschermen bij een aanrijding en er bovendien geweldig uitzien. Let wel op: ook hier zijn strenge regels voor opgesteld.

Ruitenwisser spoilers

Wil je je vette look optimaliseren? Vergeet dan je ruitenwissers niet en neem ruitenwisser spoilers… nét even die kers op de taart! Bovendien zorgen deze voor meer druk op de wissers, waardoor er minder strepen en vuiltjes op je ruit achterblijven. 

Ook leuk: je standaard spiegels laten vervangen door opvallende exemplaren. Bijvoorbeeld met LED-verlichting. Er zijn trouwens ook LED strips die je op je bestaande spiegels kunt plakken. Misschien ga je zelfs voor spiegelkappen of spiegelspoilers? Zo maak je van je autospiegels echte eye-catchers! 

Carbon motorkap + luchthapper

Een carbon fiber motorkap heeft naast het optische effect als grootste voordeel dat het bijna niets weegt. Ook kicken: een luchtinlaat in of op je carbon fiber motorkap, al dan niet voorzien van racegaas. Fraai én functioneel! Een luchthapper (scoop) of motorkaprooster zorgt er namelijk voor dat er lucht onder de motorkap komt en dat de hitte onder de motorkap optimaal afgevoerd kan worden. Die carbon look kun je trouwens ook evenaren door carbon look folie aan te brengen, bijvoorbeeld op je dashboard, motorkap of velgen. Net echt!

Racegaas

De voorkant van je auto is vaak het eerste dat opvalt. De standaard grille voorzien van racegaas is een populaire upgrade. Als je van 'clean' houdt, verwijder dan ook meteen het autologo uit de grille. Vergeet naast het optische ook het functionele effect niet: het racegaas voorkomt dat vuil je radiator kan beschadigen, maar zorgt er wel voor dat er voldoende rijwind naar de motor gaat. En hoe koeler de motor, hoe beter deze presteert!

Kinky koplampen

Aan de voorzijde zitten natuurlijk ook je koplampen. Booskijkers geven deze meteen een scherpere uitstraling. Of ben je een spoilerfanaat en kies je voor koplampspoilers? Deze moeten natuurlijk nog wel even in de juiste kleur gespoten worden.

Bodykit

Geen zin in losse aanpassingen? De uitstraling van jouw wagen moet gewoon drie levels omhoog? Dan kies je voor een bodykit. Een complete bodykit bestaat uit: voorbumper tuning, sideskirts, deurverbredingsset, vier wielkastverbreders, achterbumper, racegaas  en montagemateriaal. Een bodykit verandert het aanzien van je wagen drastisch. Na het monteren van een stylingkit zul je versteld staan van het resultaat. 

Welke bodykit?

Er zijn twee soorten kits: de showlook variant en aerodynamische variant. Showkits zullen je auto optisch verlagen en je bolide 'dikker' maken. De aerodynamische kits zullen de luchtstromen beter geleiden. Een voorbeeld hiervan is een diffusor. Het is hierbij belangrijk om te weten of de panelen en achtervleugels op de bestaande montagepunten gemonteerd kunnen worden. Als dit niet het geval is doe je er verstandig aan de kit door een tuningexpert te laten monteren. 

Vleugeldeuren

Ook een klusje voor de expert: laat je autodeuren ombouwen tot vleugeldeuren. Zo kun je zelfs van je oude Fiat Punto een opvallende wagen maken. Tenminste: als je een dikke portemonnee hebt, want de prijzen zitten tussen de 1508 en 1740 euro.

Doe-het-niet-zelf!

Kits worden vaak ongespoten geleverd: laat de tuningshop de spoilerdelen netjes voor je spuiten. Ga niet zelf zitten stuntelen. Laat een bodykit monteren door een tuningprofessional (tenzij je een die-hard stylingfreak bent en over de nodige ervaring beschikt). Datzelfde geldt voor het laten uitrollen van de wielkasten of het monteren van bijvoorbeeld spatbordverbreders, voor een extreme look. Het klinkt misschien simpel, maar dit zijn echt klusjes voor de specialist. 

Raamfolie

Raamfolie is een leuke manier om je auto klasse en sportiviteit te laten uitstralen. Bovendien beschermt het je auto tegen de brandende zon en je interieur tegen verkleuring! Je kunt het zelf op je ruiten aanbrengen, maar let op: houd je aan de regels. Raamfolie mag, volgens de wet en de APK-eisen, het zicht niet belemmeren. Meer info over deze regels? Klik of zoek op 'Ramen tinten'.  

Pimp-ideetjes

Tuning-Gids.nl hoopt je hiermee flink wat pimp-ideetjes te hebben gegeven. Bovenstaande tips zijn natuurlijk slechts een deel van de mogelijkheden: want die zijn onbegrensd! Meer weten, stylingtips lezen of gewoon op zoek naar inspiratie om de look van jouw bolide te optimaliseren? Kijk bovenin dit artikel onder de kopjes Spoilers & bodykits, Stickers, striping & folie en Exterieur styling en klik verder op de onderwerpen waarover je meer wilt weten. Niet gevonden wat je zoekt? Gebruik de zoekfunctie. Veel plezier met de styling van jouw wagen!

Tuningstickers

Tuningstickers: dat staat strak! Vooral deurlogo's zijn erg in trek: de The Fast and the Furious films hebben daar zeker aan bijgedragen. Ook leuk: een tankdop sticker. Maak die duffe tankdop wat flitsender! Je kunt de stickers op twee manieren plakken: droog of nat. De droge methode wordt het meest toegepast, omdat de stickers dan echt muurvast komen te zitten.

Evo tuningstickers
Lancer Evo in vol ornaat


Nat plakken


De natte methode heeft als voordeel dat je niet in één keer raak hoeft te plakken. Beetje scheef? Haal los en probeer het opnieuw! Ga bij het aanbrengen van tuningstickers, raamstickers of een zonneband altijd secuur te werk.


Plakinstructies? lezen!

Lees de plakinstructies door en neem de juiste voorbereiding: maak het oppervlak eerst schoon en vetvrij. Luchtbel? Zorg ervoor dat je een rakel bij de hand hebt!

 

 


Menutuning-gids.nl

Ook leuk
Stickerbomb Stickerbomb: eenvoudig, goedkoop én gedurfd!
Rolkooien Gelaste rolkooi of een schroefkooi? De voors en tegens
Motorkap roosters Motorkap roosters geven de motor extra koeling
Kleppendeksel Geef je kleppendeksel een kleurtje
Spiegelkappen Chromen spiegelkappen, of een carbon spiegelkap?

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl